tag:blogger.com,1999:blog-4491365329834705204.post4373049472334639402..comments2024-03-24T23:43:43.451+01:00Comments on Mikael Styrmans blog: Emellanåt misströstar man om vart utvecklingen är på vägMikael Styrmanhttp://www.blogger.com/profile/05521953840480986185noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-4491365329834705204.post-50236130608437720872015-04-01T23:17:02.437+02:002015-04-01T23:17:02.437+02:00
Min Fordsson major dieseltraktor årgång -53 start...<br />Min Fordsson major dieseltraktor årgång -53 startade<br />så fint i förra veckan efter vinterdvala sedan oktober,<br />stått ute (under tak) hela vintern, och gjort så de senaste<br />20 åren. Gör om detta med en John Deere av 2015 års modell<br />år 2060! Hahahahaha<br />/ fänrik StålAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4491365329834705204.post-20676452219791604272015-04-01T10:18:55.188+02:002015-04-01T10:18:55.188+02:00I sammanhanget bör nämnas den gummipackning till e...I sammanhanget bör nämnas den gummipackning till en av USAs rymdraketer som teknikerna ville underkänna men de blev överkörda av företagsledningen som därför levererade en packning som orsakade katastrofen. Jag har otaliga gånger sett hur tekniskt undermåliga men något billigare lösningar har valts av företagsledningar, förr eller senare kommer dessas syn på människors värde att förorsaka enormt mycket större skador. För dagens företagsledningar är människoliv endast en kostnad som ingår i kalkylen, man tar enorma risker med människors liv, då något går riktigt illa har de ansvariga alltid någon underställd de kan kasta skulden och skulle det gå så illa att företaget går i konkurs pga. skadan har ledningen och de stora aktieägarna redan lämnat skeppet. I dagens näringsliv saknar både människor, företag, anställda och små aktieägare helt betydelse, eliten skor sig och hoppar raskt vidare till nästa offer, se de statliga företagen och organisationerna, en skam för vårt land och vårt folk.Peterhttps://www.blogger.com/profile/14956063091960469166noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4491365329834705204.post-26199896947885336572015-04-01T09:37:54.556+02:002015-04-01T09:37:54.556+02:00Helt riktigt!
Just det fenomenet säger oss mycket...Helt riktigt!<br /><br />Just det fenomenet säger oss mycket om varför Airbus flygplan i allt högre grad inte håller sig i luften och varför industrins och politikens korrumperade viktigpettrar delar in piloterna i sådana som redan är suicidala psykfall som längtar efter att ta med sig alla passagerare i döden och sådana som inte ännu avslöjats vara sådana eftersom de plan som de flyger inte ännu ”tiltat”.<br /><br />Jag har en tid varit i färd med att skriva ett inlägg som pekar på just denna koppling, men har ännu inte funnit tid att färdigställa den. Men det kommer…<br /><br />Den franska industrins och politikens benägenhet att gömma sig bakom rättsröta och mygel, istället för att adressera den katastrof i vardande som de åstadkommit, gör att de löper risken att få vara med om ett händelseförlopp som kan få Facit’s snabba sammanbrott att påminna om trögflytande magma i ett dricksglas. Det kan bli många karriärer som får ett snabbt slut innan det här är färdigt. Men hur många flygbesättningar och hur många passagerare måste dö i onödan?<br /><br />Mikael Styrmanhttps://www.blogger.com/profile/05521953840480986185noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4491365329834705204.post-29357905067674213652015-04-01T09:04:18.127+02:002015-04-01T09:04:18.127+02:00Det kan dock ha sina risker att tillverka bilar me...Det kan dock ha sina risker att tillverka bilar med för komplicerad teknik. Biltillverkare hävdar att man inte tjänar något på att tillverka bilar, så det är på den s.k eftermarknaden man ska ta igen pengarna dvs onödigt dyr service, dyra reservdelar m.m. Bilar är ju egentligen ett transportfordon som blivit alldeles för tekniskt komplicerade och krångliga att laga. Delvis är det vi köpare av bilar som är skyldiga till detta som efterfrågar alla manicker som sedermera kostar massor att laga, om det ens går att laga till rimligt pris? Har en kompis som är bilreparatör och han säger att det inte längre är rosten som är bekymret med äldre bilar utan elektroniken. Ingen vet varför bilen krånglar eftersom elektroniken är så komplicerad, så bilen går till skroten som reservdelar. Ett enormt slöseri med resurser, även om man återvinner det mesta numera. Jag tror att kineserna kommer att börja tillverka billiga fungerande okomplicerade bilar som vanligt folk köper medan de rika kommer att fortsätta med s.k premiummärken. Dock tror jag att de gamla biltillverkarna lever farligt om man inte ser upp. Se hur det gick för Ericsson, Nokia, Motorola, IBM, det går snabbt utför om man inte passar sig.<br /><br />BennyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4491365329834705204.post-9650273875835678222015-04-01T00:50:14.707+02:002015-04-01T00:50:14.707+02:00Tack för att Du upplyser mig, Peter.
Min frustrat...Tack för att Du upplyser mig, Peter.<br /><br />Min frustration kan, och bör, förstås adresseras bättre.Mikael Styrmanhttps://www.blogger.com/profile/05521953840480986185noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4491365329834705204.post-60261778586216091752015-03-31T23:30:54.383+02:002015-03-31T23:30:54.383+02:00Hej Mikael, jag är en av de där superoptimerande k...Hej Mikael, jag är en av de där superoptimerande konstruktörerna och det är inte vi som bestämmer hur produkten skall utformas. I princip alla konstruktörer har som mål att förbättra en produkt, ekonomer och annat otyg som driver dagens företag har som mål att vinstoptimera vilket leder till begränsad kvalite, funktion och livslängd. Eftermarknaden måste skyddas, där ligger mycket mer pengar än i varans ursprungspris. Se gärna på skrivare och bläck. Hela utvecklingen har gått i riktning att blåsa kunderna på så mycket som möjligt, vi tekniker lider lika mycket som kunderna.Peterhttps://www.blogger.com/profile/14956063091960469166noreply@blogger.com