.
I skrivande stund är det inte klart hur den regering som kommer att låtsas styra det här landet de närmaste fyra åren kommer att se ut. Men, åtminstone för en vanlig dödlig ser det parlamentariska läget okomplicerat ut.
Ingen står i kö för att samarbeta med Sverige-Demokraterna (SD). Men alla kan tänkas sig att göra det om det blir nödvändigt.
Om inte etablerade partier gör något åt sitt fascistoida förhållningssätt gentemot (SD) och om inget intelligent görs åt den havererade integrationspolitiken under den förestående mandatperioden kommer, om inget oförutsett inträffar, väljarna att belöna (SD) och straffa övriga partier rejält om fyra år.
Socialdemokraterna och Kommunisterna kommer att tillbringa de närmaste fyra åren i opposition. Oklart är om endera Miljöpartiet (MP) eller (SD) eller båda dessa ska göra (S) och (V) sällskap i opposition.
(MP) har sin chans att nu göra avtryck i politiken. Allianspartierna är av olika skäl fastlåsta vid att för 27 miljarder låta utföra den tämligen meningslösa Krematorium Stockholm, eller Förbifart Stockholm som det heter på byråkratsvenska, med sina farliga tunnlar som också är dyra att driva.
Frågan har debatterats flitigt. Bland annat i TV i somras. Men utifrån helt felaktiga utgångspunkter. De rätta frågorna har aldrig ställts och därför har vi aldrig fått de rätta svaren.
Stockholmarna har hittills, i princip, tillfrågats om de vill ha den onyttiga Förbifart Stockholm eller inget alls eller i bästa fall flum som alternativ. Det är därför inte så konstigt att det väger över till Förbifart Stockholms fördel.
Om stockholmarna istället hade blivit ställda frågan om de hellre är solidariska med byggmaffian eller solidariska med sig själva skulle frågan säkert komma i ett annat läge.
Förbifart Stockholm, eller Krematorium Stockholm som jag är mer bekväm med att kalla det, gör inget åt problemen med tunnelbana, pendeltåg och övrig järnvägstrafik samt mycket lite åt biltrafiken. Av skäl som jag redovisat i bloggen ”Förbifart Stockholm eller Krematorium Stockholm?” i september 2009, när jag satt i politiskt fängelse på Kolmården, är projektet jämförbart med att slänga pengarna i sjön. I bästa fall gör det ingen skada men det gör ingen eller obetydlig nytta och det duger inte för ett 27 miljarders projekt.
Järnvägen använder sig av ungefär samma teknik idag som man använde för 100 år sedan.
Några skillnader finns dock. Förr fanns ett stort antal järnvägsanställda, en gles tidtabell samt diesel eller koldrift. Inget större problem att hålla igång trafiken då.
Idag är tågen eldrivna men man har först nyligt observerat att det ibland blåser och/eller snöar i landet. Tågen går tätt men personalen är gles. Växlar, stationer m.m. är utrustade som för hundra år sedan. Minsta vädernyck förlamar all spårbunden trafik.
Man kan åka bil i snart sagt vilket väder som helst och även flyga. Med tillämpning av modern teknik är det möjligt att även köra tåg.
Om man istället för att kasta bort pengarna – 27 miljarder – på det onyttiga Krematorium Stockholm använder pengarna på ett modernt, miljövänligt och intelligent sätt kan det bli så här:
Inbyggnad av och uppvärmning av järnvägsväxlar:
Ca 4.000 växlar x 1.000.000 kr = 4.000.000.000 kr = 4 miljarder.
Inom 30 km från Stockholms Stadshus finns ca 843.726 hushåll.
Om 100.000 hushåll erbjuds en skattereduktion uppgående till 200.000 kr mot att de antingen skaffar arbete i den del av staden med omnejd där de bor eller flyttar till den del av staden där de jobbar kostar det
100.000 hushåll x 200.000 kr = 20.000.000.000 kr = 20 miljarder.
Då minskar trafikproblemen så att inga nya vägar behövs.
Det här tricket kan upprepas senare om trafiksituation kräver det.
Det som är riktigt bra med detta alternativ är de miljömässiga- och nationalekonomiska fördelarna som följer av att alla onödiga transporter minskar framgent.
Den intelligente läsaren upptäcker att det blir 3 miljarder över i jämförelse med Krematorium Stockholm. Om man prompt vill göra av med dessa pengar kan man använda dem till något nyttigt istället. Exempelvis kan man göra några avisningsstationer för tågset på Stockholms Central och runt Stockholm med hetvattenteknik för avisning av tågens underrede. Alternativt kommer man en bra bit från Umeå mot Luleå med en kustjärnväg eller kan bygga en bit dubbelspårig järnväg eller så kan man byta ut tågen på Transsibiriska Järnvägen (mellan Stockholm och Luleå) till ca 70 år yngre tåg.
Väljarna blir glada. Grabbarna i byggmaffian blir inte lika glada och samma gäller för några mutade byråkrater och politiker.
Fast det förutsätter förstås att (MP) tycker att det är en bättre idé att de är med och påverkar landets politik än att (SD) gör det.
Övertorneå den 24 september 2010
Mikael Styrman
.
Sven-Erik fixar det där när han kommer till Stockholm.Var bara lugn!
SvaraRaderaPlötsligt fick man något att se fram emot...
SvaraRaderaTidningarna har slutat skriva om avsängd ström till vattenverket och skolan samt böter, Är det påslaget eller.
SvaraRaderaHoppas du får din tid i spjället
SvaraRaderaDet senaste LO (sossarna) hittat på är att vägra låta SD-folk vara med i facket, ja varför inte, de vägrar ju sedan länge ensamföregatagare att få ut sin A-kassa, så det är väl bara logiskt. De vill få tyst på folk och få dem att sitta på arbetsförmedlingen och vänta.
SvaraRaderaS kommer att få problem i framtiden, det är helt klart.
Tomas Johansson
Nej min käre Mikael, jag brukar hålla med om mycket vad du säger , men här du faktiskt fel ! Vi i och runt Stockholm behöver faktiskt en förbifart. Varför skall alla som inte skall till Stockholm tvingas åka just genom centrala staden. Se på Luleå t.ex ! ( en som var hos dig mycket förr :)
SvaraRaderaSer i dagens tidning att Ekfors Kraft kommer att tvångsförvaltas.
SvaraRaderaKan man inte sköta sitt företag, så går det så...
Ungefär som att bli tagen i örat när man är liten.
Varför skulle man ha råd att flytta för ynka 200.000? vi har ju flyttskatt i Stockholm till skillnad från övriga Sverige. Ska jag flytta till andra sidan stan så kostar det en dryg miljon i flyttskatt (reavinstskatt) om jag skall köpa ett hus som kostar lika mycket som det jag får för mitt gamla. Dessutom tar mäklarn 2% så det blir 140.000. Höj istället uppskovsbeloppet till 7 miljoner så går det lättare att flytta.
SvaraRaderaDe blir heltokigt när du sitter i Övertorneå och skriver om problem som du inte känner till eller känner av själv. Det kan också vara en idé att tona ner dina mutanklagelser och "byggmaffia" m.m. om någon ens ska ta dig på allvar.
SvaraRadera"Det här tricket kan upprepas senare om trafiksituation kräver det.". Stor humor!
Nej Mikael här har du fel. Jag brukar hålla med dig i mångt och mycket men här har du fel. Vi i Stockholm behöver verkligen en förbifart. Varför skall all trafik nödvändigtvis gå genom centrala Stockholm ? Se på Luleå t.ex
SvaraRaderaSvar till Anonym om strömmen:
SvaraRaderaNä, det är inte på.
Men det blir påslaget snabbt om kommunen kopplar bort den olagliga anläggningen.
Det är de inte intresserade av.
Istället är de intresserade av en förevändning för konfiskation av Ekfors elnät som statsmedia kan trumma ut åt ett sedan tidigare indoktrinerat och fördummat folk.
Svar till Anonym om spjället:
SvaraRaderaJag har nog gjort min tid i spjället.
Kanske en del av din tid också?
Svar till Tomas Johansson:
SvaraRaderaSossarna har redan problem - tro mig! De har en tämligen genomkorrumperad organisation som befinner sig i fritt fall.
All deras tid går snart åt till att lappa hål. Då hinner man inte göra mycket annat.
Svar till Anonym om förbifarten/krematoriet:
SvaraRaderaJa, nog kan väl Stockholm behöva en förbifart.
Men man kan ändå använda pengarna så att de gör bäst nytta.
Man bör ju inte bygga den dyraste lösningen som gör minst nytta först.
Istället bör man börja med den billigaste som gör mest nytta.
Så skulle det säkert bli om inte mutorna ritade om spelplanen.
Som jag sagt tidigare orsakas bara en försvinnande liten del av problemen i Stockholm av trafik som ska passera stan utan att samtidigt stanna någonstans runt stan.
Nästan all den trafiken samlas upp - mycket billigare - om man bättrar stråket Nyköping-Strängnäs-Enköping.
För övrigt är nästan all trafik storstockholmare som flyttar sig mellan olika delar av Stockholm.
Att många tror att det är fler beror på en vanlig manipulerad målstyrd statlig bluffutredning som Vägverket fått göra för att man ska kunna lura i skattebetalarna att den av mutor påhittade Krematorium Stockholm kommer att göra någon nytta. Det kommer den inte att göra om den byggs - inte mycket.
Svar till Ötåbo:
SvaraRaderaOch sex miljoner judar dödades av nationalsocialdemokraterna under andra världskriget.
Gjorde det judarna brottsliga? Blev de också tagna i örat?
- Idiot, skaffa dig en egen blogg.
Svar till Anonym om flyttskatter m.m:
SvaraRaderaDet som är mycket för en är lite för en annan. De tar dock ungefär lika mycket plats i trafiken. Men Du har säkert rätt i att det finns mycket som kan göras bättre för att befolkningen ska få incitament att agera klokt.
För att det ska ske måste vi få politiker för vilka det är viktigare att använda skattebetalarnas pengar klokt än att sko sig själva. Finland har sådana politiker. Där klarar man också upp mutbrott, vilket inte sker i Sverige. Förmodligen beror det på att finska rättsväsendet jagar mutbrottslingar vilket däremot det svenska rättsväsendet inte duger till.
Svar till Anonym om flyttskatter m.m:
SvaraRaderaDet som är mycket för en är lite för en annan. De tar dock ungefär lika mycket plats i trafiken. Men Du har säkert rätt i att det finns mycket som kan göras bättre för att befolkningen ska få incitament att agera klokt.
För att det ska ske måste vi få politiker för vilka det är viktigare att använda skattebetalarnas pengar klokt än att sko sig själva. Finland har sådana politiker. Där klarar man också upp mutbrott, vilket inte sker i Sverige. Förmodligen beror det på att finska rättsväsendet jagar mutbrottslingar vilket däremot det svenska rättsväsendet inte duger till.
Svar till Nicke:
SvaraRaderaNu sitter ju inte jag uppe i Övertorneå hela tiden. Är ofta till Stockholm men inte så ofta att jag förlorar perspektivet. Ibland får man för övrigt bättre perspektiv på saker och ting genom att inte bara trampa på i hjulspåren, för nära problemet.
Varför skulle man veta mer om vad som är fel med Stockholms kommunikationer för att man står på en tunnelbanestation och undrar varför tåget inte kommer? Eller för att man sitter i plåtfloden och undrar varför det går så sakta? Det är väl de som vet minst?
Jag är en hel del i Stockholm. Men tillräckligt mycket på annat håll för att fråga mig:
Undrar varför stockholmarna vill utsätta sig för det där eländet? När det är så onödigt.
Varför kan ingenting fungera i Stockholm när allt fungerar i resten av landet?
Hur kan det vara så att all rälsbunden trafik stannar om det snöar 2 cm och all vägtrafik om det snöar 5 cm?
Är Ni efterblivna allihop?
I resten av Sverige fungerar det utmärkt om det snöar 20 cm eller mer.
När någon skriver att man ska tona ner argumentionen om mutanklagelser och byggmaffia är det alltid lika intressant att försöka analysera om den som skriver
a) är en mutkolv eller
b) en bestickare som vill vara i fred med sina skumraskaffärer eller om det är
c) en vanlig blåögd lättlurad stackare som inte har tagit sig ur söndagsskolan än - mentalt vill säga.
Jag tror att det är få blåögda stackare som vågar läsa min blogg. Med andra ord återstår någon av de två förstnämnda kategorierna i det här fallet?
Det blir allt färre som köper det där snacket om att tiga om mutor för att bli tagen på allvar. Och så ska det vara, i det enda landet i världen där ingen organiserad jakt på mutbrott förekommer.
Svart till Anders T:
SvaraRaderaTyvärr har jag nog inte fel i det här fallet.
Nästan all trafik stannar till någonstans i Stockholm och skulle därför inte använda Krematorium Stockholm. Man må tycka att det är hur dumt som helst men så beter sig dessvärre trafikanterna.
Det kanske hänger samman med att Sverige av tradition är Stockholmsorienterat. Ungefär som Frankrike är Paris-centraliserat.
Nästan alla som passerar har någon form av ärende till stan. Yrkesmässigt eller privat. Alla har barn, syskon, föräldrar, andra släktingar eller övernattningsrum på riksdagen och älskarinna där.
Fenomenet kan döljas men försvinner inte inte med hjälp av en manipulerad och målstyrd vägverksutredning.