.
I Svenska Dagbladet skrev Therese Larsson igår under rubriken ”När folket drunknar badar makten i pengar”. Den som eventuellt inte har råkat läsa Larssons analys vill jag inte undanhålla följande stycke:
För den som inte har fått nog vid det här laget tar vi det krisande Italien. Där klubbade ledamöterna faktiskt igenom en lönesänkning på 1 300 euro för några veckor sedan. Tyvärr är den småpotatis. Den italienska tankesmedjan Vision räknade i början av året ut att enbart det italienska underhuset kostar dubbelt så mycket att driva som det brittiska, tyska, franska och spanska tillsammans - och då är inte det italienska överhuset, senaten, medräknat. Det beror delvis på att parlamentarikerna innan sänkningen fick runt 150 000 kronor i månaden, om man räknar in traktamenten och olika tillägg, men framförallt på att deras tjänstemän och assistenter också är ruggigt välbetalda. Man tror knappt att det är sant, men i dagstidningen Corriere della Sera läser jag att i det italienska överhuset tjänar en stenograf nästan 2,5 miljoner kronor om året, en rådgivare kan få 4 miljoner. Dessutom har varje senator rätt till en barberare. Minst sagt välbetalda frisörer. Enligt tidningen tjänar de nästan 1,5 miljon kronor per år.
Mot den bakgrunden är det kanske inte så konstigt att övriga G20-länder inte vill vara med och finansiera tjuvaktiga europeiska politikers lyxleverne under fortsatt vanstyre. Så här rapporterade Bosse Lindwall ikväll i SVT:s Rapport om hur G20-gruppen på sitt möte i Mexico ställde sig till de europeiska fattigmiljonärerna som skamlöst gick runt hos forna utvecklingsländers ledare med tiggarkoppen:
I Europa fortsätter samtidigt det grekiska dramat. Tyskland har länge dragit nytta av en i förhållande till övriga Europa subventionerad valuta som gjort det möjligt för bland annat tyska banker att låna ut euro till delvis tyskägda grekiska banker så att de i sin tur kunnat låna ut euro till greker för att de skulle köpa tyska BMW- och Mercedesbilar. Ett fullständigt genialiskt upplägg - tyckte man då. Nu är festen slut och tyskarna är förvånade över att grekerna inte kan eller vill betala tyskarna. Man har därför föreslagit att tyskarna ska skicka ned skatteindrivare för att ”hjälpa” grekerna. Något som grekerna betecknar som anfallstrupper. Om grekerna inte kan betala sina tyska bilar eller få tag i de pengar som grekiska politiker har stulit eller svamlat bort blir kanske följden att de delvis tyskägda grekiska bankerna går i konkurs, när de inte kan betala sina tyska och franska långivare. Då ska de utländska bankerna få betalt av grekerna genom en grekisk konkursförvaltning och med hjälp av det grekiska rättsväsendet. Hur kommer det att gå tror Du? Själv tror jag att en snöboll har större chans att överleva i helvetet än de utländska långivarna har att få betalt i Grekland.
Men vilken utbildning för skuldsatta låntagare i Italien, Spanien och Portugal...
Och vad gör Europas egennyttiga och odugliga vällustingar till politiker åt saken? De verkar tro att det finns massor av fattiga länder i Afrika och Sydamerika som gärna vill stötta Europas politiker i deras svåra stund?
Övertorneå den 27 februari 2012
Mikael Styrman
.
Här är en länk som beskriver penning och banksystemet på ett minst sagt okoventionellt och roligt sätt.
SvaraRaderahttp://parasitstopp.wordpress.com/
Jag blir både förvånad och förskräckt när jag läser detta.
Rune
Som sagt var, vissa medborgare är mer jämlika än andra. Hur länge skall fårskocken springa runt och bräka deras lov och hur länge skall hästen orka med att dra hela lasset?
SvaraRaderaSvar till Anonym:
SvaraRaderaHästen ser betänkligt plågad ut, tycker jag. Den blir äldre och tröttare samtidigt som den förväntas prestera allt mer. Vagnen lastas allt tyngre och ryttarna som hästen ska bära blir allt fler, och allt inkompetentare. Hästens lemmar har börjat förtvina och ramla av. Förmodligen på grund näringsbrist. Att leva på värdelöst färgat europapper är svårt. Saab och Astra-Zeneca har trillat av redan. Snart faller Volvo och Sony-Ericsson, eller Sony som det väl är numera. Kinesernas beslut att inte köpa importerade bilar till statliga tjänstebilar gör att Volvos strategi måste ses över - eller så småningom offentliggöras - beroende på vilket som gäller. Nästa finanskris, när kollapsen inträffar, riskerar leda till att mycket av Volvo försvinner till Kina.