Bilaga till
Ansökan om särskild permission 23 mars 2012
Förslag till permissionsplan:
Resa till Overtorneå och Luleå för förberedelser inför och deltagande i exekutiv auktion för i stort sett hela min näringskälla.
(övriga delar av min näringsverksamhet är sedan tidigare föremål för tvångsförvaltning samt försatt i konkurs)
Anm.
Ansökan baserar sig på minnesuppgifter emedan inget material i ärendet ännu kunnat föras in på Anstalten i avvaktan på Kriminalvårdens beslut i frågan.
Datorn på avdelningen skriver ibland inte alfabetets sista bokstav som versal varför i förekommande fall bokstavens ”O” används.
I, fritt ur minnet, sex olika utrop kommer min näringskälla – undantagen från näringsförbud - att försäljas på exekutiv auktion av Kronofogdemyndigheten.
Bakgrund
Auktionen är föranledd av att jag blivit ådömd styrelseansvar för de konkursade bolagen Ekfors Mark- och Linjebyggnad AB och Rottneby Bruk AB.
Bolagen är försatta i konkurs sedan augusti 2010. Ekfors Kraft AB, moderbolag i en koncern omfattande bland annat Ekfors Mark- och Linjebyggnad AB är försatt i konkurs sedan juni 2011.
Konkursförvaltare i samtliga nämnda konkurser är Hans Andersson vid Kaidings Advokatbyrå i Piteå. Tillsynsmyndighet för konkursförvaltaren är Kronofogdemyndigheten.
Tvångsförvaltare är Johan Gulleslö, Advokatfirman Gullesjö och Jonasson i Skellefteå och Stockholm.
Ekfors elnät har tvångsförvaltats av staten, genom ovannämnda Gullesjö, sedan oktober 2010 efter beslut av Förvaltningsrätten på Energimarknadsinspektionen. De formella skälen som föranledde tvångsförvaltningsbeslutet var
att ett antal olagliga, och enligt bolagets uppfattning, icke yrkesmannamässigt utförda vägbelysningar som bedömdes farliga för person och egendom, vilka uppförts av Haparanda kommun, med omfattande skulder till nät och energibolagen, skulle anslutas utan att politikerna skulle behöva betala kommuns skulder,
att ett antal olagliga, och enligt bolagets uppfattning, icke yrkesmannamässigt utförda vägbelysningar som bedömdes farliga för person och egendom, vilka uppförts av Haparanda kommun, med omfattande skulder till nät och energibolagen, skulle anslutas utan att politikerna skulle behöva betala kommuns skulder,
att ett kraftverk i Kukkolaforsen , vid Torne älv, som enligt bolagets uppfattning och sedermera av Högsta domstolen konstaterats vara olagligt, inte anslutits av bolaget därför skulle anslutas av tvångsförvaltningen,
att ett antal flera år gamla rapporter skulle inges till Energimarknadsinspektionen.
Tvångsförvaltningen har anslutit vägbelysningsanläggningarna inom några dagar efter tvångsförvaltningens inledande. Därefter har inga åtgärder med anknytning till uppdraget utförts. Istället har tvångsförvaltningen tagit sig uttrycken att tvångsförvaltningen tillförskansat sig alla intäkter från närverksamheten samt delar av intäkterna från energihandelsrörelsen men lämnat Ekfors-bolagen att utan medel ombesörja nätverksamheten samt de skulder tack vare vilka nätverksamheten kunnat byggas upp.
Kort sagt: Tvångsförvaltningen har tagit pengarna i 14 månader men inte bedrivit verksamheten och inte betalat skulderna.
Från november 2011 bedriver inte längre Ekforsbolagen verksamheten efter att låsen till nätanläggningarna byts ut av konkursförvaltaren, tvångsförvaltaren och kronofogden i förening.
Efter att tvångsförvaltaren tillförskansat sig ett antal tiotal miljoner utan att svara för rörelsens kostnader försattes Ekfors Kraft AB i konkurs i juni 2011.
Tvångsförvaltaren har, såvitt bekant, stället för att svara för verksamhetens kostnader ägnat sig åt diverse lek och lallande med konsulter för att utföra andra saker än vad som följer av uppdraget som tvångsförvaltare och istället köpt konsulttjänster för avsevärda belopp från bland annat Rejlers Ingenjörsbyrå. Erfarenheter från andra aktuella korruptionsärenden är att det ofta innebär att betalarens handläggare, i detta fall Gullesjö, använt de för verksamheten helt ointressanta konsulttjänsterna till att istället dränera huvudmannen på svarat inkomster.
De utdömda styrelseansvaren har hittills inte kunnat undanröjas eftersom konkursförvaltaren Hans Andersson inte gjort det själv samt omhändertagit bokföringarna och trots upprepade påstötningar inte lämnat ifrån sig dem förrän strax innan och under pågående förberedelser för inställelse vid Anstalten och anpassning till näringsförbudets krav.
Permissionsplan
Permission för resa till hemmet i Övertorneå på dagen den 28 mars, förberedelse för den exekutiva auktionen under kvällen. Deltagande i den exekutiva auktionen 29 mars, följt av återresa till Anstalten.
Övriga upplysningar
Den för adekvata ekonomiska beslut nödvändiga kunskapen om näringskällan är ett resultat av decenniers innehav och arbete.
Det är inte möjligt att veta utfallet av det olika utropen.
Därför är det inte heller möjligt att på förhand lämna sådana informationer till någon annan att denne kan uppträda i mitt ställe.
Vissa driftsenheter fungerar tillsammans med andra, åter andra gör det inte. Ett ombud kan inte fatta ändamålsenliga beslut om hur han ska bjuda utifrån hur budgivningen och utropen avlöper.
Det kan bara jag göra själv och det är svårt för mig.
Det är inte rimligt, när familjens hela försörjning och hela näringskällan står på spel, att delta per telefon.
Dels behöver jag förbereda auktionen i min bostad dagen innan för att kunna delta och dels är det inte ovanligt att telefonförbindelsen till telefonbudgivare bryts. Jag har själv varit på auktioner där så skett och då har auktionen fullföljts utan telefonbudgivarens deltagande. Jag har även varit med om att förbindelsen brutits under pågående utrop utan att förrättningsmannen observerat detta.
Med all respekt för viljan att utmäta och leverera straff till mig för jag satt mig till motstånd mot statens strävanden att stjäla mitt företag är det ingen hantering.
Att delta i en exekutiv auktion genom att lämna bud är möjligt om sådana medel finns tillgängliga att buden kunde läggas på en säker nivå. Nu förfogar jag inte över sådana medel, i huvudsak därför att staten stulit dem under kamouflage av tvångsförvaltningen och skulle jag förfogat över sådana skulle det inte vara någon auktion. Eftersom mina medel således är begränsade är det nödvändigt för mig och min familjs överlevnad att jag kan delta i auktionen och där, beroende på hur auktionen utvecklar sig, efter bästa förmåga fatta beslut om hur budgivningen ska ske.
Resplan
Den 28 mars
Promenad till Kolmården/Krokeks station, ca kl 12
Tåg från Kolmården till Stockholm city
Tåg från Stockhom C till Arlanda
Flyg från Arlanda till Luleå- Kallax
Bil från Luleå till Övertorneå
Den 29 mars
Bil från Övertorneå till Luleå
Deltagande i auktionen
Efter auktionen bil till Luleå – Kallax
Flyg Luleå- Kallax till Arlanda
Tåg från Arlanda till Stockholm C
Tåg Stockholm C till Kolmården/Krokek
Promenad till Anstalten
Resans förväntade längd 8 + 8 timmar
Kolmården den 23 mars 2012
Mikael Styrman
.
Kul att åter höra från dig!
SvaraRaderaDet verkar som att någon har tänkt till när det gäller auktionstidpunkten kontra tidpunkten för inställelse i fängelset, allt för att förhindra ditt deltagande i auktionen och beröva dig möjligheterna att försvara din egendom i avvaktan på att du kan lämna in underlag för att beskattningsbesluten skall omprövas och till följd därav även ställföreträdaransvaret.
Detta löper stor risk att bli ett historiskt justitiemord om du inte får permission för att delta i auktionen.
Svar till Albert:
SvaraRaderaJa, det är nog ganska säkert att det där har varit i säck innan det hamnat i påse.