.
I dagarna har SVT sänt två intressanta program som trots att de är gjorda för ca 20 år sedan ändå är högaktuella. De handlar nämligen om politikernas skövling av Stockholms Centrum. Deportationen av människorna från, och skövlingen av, Klara-kvarteren och City behandlades i ”Staden i mitt hjärta”. Och igår, måndagen den 25 juni 2012, behandlades skövlingen av Gamla Stan och Riddarholmen i programmet ”En kluven stad”.
Så ledsen man blir när man ser vad stollarna i Stockholms Stadshus har ställt till med och ännu håller på med. Ta bara Centralbron och skövlingen av Skeppsbron.
Istället för att låta människorna bo i staden deporterade Stockholms politiker människorna ut i förorterna och byggde arbetsplatser i staden, av Berlinmurstyp, så att människorna måste pendla in i staden. Arbetsplatserna skulle naturligtvis ha fått växa upp i förorterna runt staden istället.
Om centrum hade fått fortsätta att leva och människorna hade fått bo kvar skulle det naturligtvis i sig minskat trafiken. Det saknades inte, och saknas alltjämt inte, alternativ. Man kunde, och kan, som det redan från början fanns förslag om, ha lett tågtrafiken söderut en annan väg och lett tunnelbanan och biltrafiken i en tunnel istället för på en bred motorvägsbro. Då hade Gamla Stan, Riddarholmen och hela kärnan kring det gamla Stockholm sluppit nästan hela trafikbelastningen. Vägarna in till Gamla Stan hade fått karaktären av måttligt trafikerade vägar av lokal karaktär. Kajerna på östra och västra sidorna av Gamla Stan hade fortsatt att blomstra.
Vilken sommar- och semesterstad, eller turistmagnet Stockholm skulle ha blivit eller skulle bli om Skeppsbron var gästhamn för Östersjötrafik och västra sidan av Gamla Stan och Riddarholmen var gästhamn för Mälartrafik. Och vilket uppsving för turismen runt Mälaren om man kunde hyra eller chartra båt med Gamla Stan som start och mål. Hur många skulle inte vilja segla längs Stockholms fjärdar och kanaler om där fanns något annat än motorvägar och betongklotsar av berlinmurstyp. Tänk att det är möjligt att hantera trafik i ett världsnav som London med sina 14 miljoner invånare men det är inte möjligt i en småstad som Stockholm utan att ödelägga hela staden.
Det är inte för sent att återställa – ännu. Men det förutsätter att det finns annat än vandaler i Stockholms Stadshus.
Som barn fick jag, tillsammans med min bror, följa med vår far på en tur med sightseeingbåt runt Stockholm, på stadens fjärdar och i dess kanaler. Då var stadens stränder natursköna och Stockholmarna kunde med stolthet visa upp en vacker och människovänlig stad. Idag får stockholmarna skämmas om man gör om turen längs kanaler och kajer som trängts undan av trafikleder och fula betongbunkrar. Och allt på grund av ett USA-komplex som fick stadens politiker att göra en kalifornisk trafiklösning inne i en gammal kulturstad och som ännu driver dem att förvandla resterna av den gamla kulturstaden till ett historielöst Manhattan.
Gulag-Kolmården tisdagen den 26 juni 2012
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar