I krisarbetet med att rädda Berlins oöppnade storflygplats, Tegel, rullar pengar men även ansvarigas huvuden. I den plågade tyska debatten – Världen skrattar åt oss! – har en helt ny slags förklaring framkastats till varför offentliga upphandlingar så ofta misslyckas:
- The survival of the unfittiest.
Tvärtemot evolutionen,
som Charles Darwin beskrev den, där de lämpligaste individerna överlever och
fortplantar sig är det de sämst fungerande anbuden som ansvariga politiker och
tjänstemän gillar och köper in. Den officiella anledningen - billigt pris.
En liten spegelbild
finner vi i norra Sverige där sjukvårdshuvudmännen – norrlandstingen – köpt in
tyskfranska tåg för knappt en miljard kronor som de flesta idag står still;
därför att drivhjul slits för fort och för att bromsar och toaletter inte
fungerar i minusgrader. Av lokaltidningarnas läsarkommentarer framgår att
tågkunniga förutspått saken och också framfört detta.
Kenneth Backgård (NS)
framhåller som representant för Norrtågs styrelse att levererade tåg inte är
samma som beställdes. Saken borde därför vara biff; Norrtåg låter köpet gå
tillbaka; nya tåg köps in som går att bromsa och bajsa i på vintern.
Det är inte så enkelt;
landstingens gemensamma inköpsbolag, Transitio, äger tågen; hyr ut dem till
Norrtåg och Kenneth Backgård; som sedan hyr ut till Botniatåg; som kör
underverken.
Backgårds inspel är
spel för galleriet.
Kostnaderna för
Tegelflygplatsen i Berlin kommer enligt aktuella beräkningar att fyrdubblas
(från 2,5 till 10 miljarder Euro) innan den kan öppnas. Kanske jämnas den med
marken och byggs om.
Landstingsjärnvägen
för trettiofemtusen kronor per nordsvensk rullar på samma bana.
Charles Darwin beskrev
i The Origin of Species år 1859 hur livsodugliga individer och arter försvinner
i det naturliga urvalet. Gäller det även
tåg omöjliga att bajsa i?
För politiker och
tjänstemän som köpte skiten återstår att förklara varför och inte låta
skattebetalarna ta smällen. Ansvar kallas det.
Anders Mansten,
Nyköping
Mikael Styrman,
Övertorneå
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar