.
En verksamhet från vilken man säljer de gamla helikoptrarna, innan de nya levererats och som på det sättet är utan helikoptrar i flera år - vad har den för möjligheter? Jag syftar då inte i första hand på tillgången till utrustning utan på tillvägagångssättet, planeringen, resursoptimeringen…vad klarar en verksamhet som drivs så?
Men vänta nu - har vi inte hört det där med ”försenade” helikoptrar många år nu?
Varför dröjer helikoptrarna? Och vad menas med att de år efter år har blivit försenade?
Är det kodspråk som egentligen betyder att de inte är beställda??
En naturlig följdfråga är också - tycker jag - om de alls behövs, åtminstone för det ändamålet?
Om bara Nato avhåller sig från sina manipulationer, sin krigshets och från att underblåsa svenskarnas rysskräck kan vi kanske använda skattebetalarnas pengar på klokare sätt?
Södertälje tisdagen den 21 oktober 2014
Mikael Styrman
.
Instämmer!
SvaraRadera/martin
SvaraRaderaFörsvar. Nedmonteringen av vårt flyg är en av de största skandalerna, menar skribenten. På bilden JAS Gripen (modell 39D). Bild: TT/arkiv
Bara knott och myggor i luften
SVAR till Sture Tingwall, 3/10.
FÖRSVAR.
Tabubelagt ämne! Ingen vågar berätta sanningen om dagens svenska flygvapen: Vi har i princip inget! Vi har bara två av min tids 21 flottiljer kvar! Jag var officer och så kallad stridspilot under ”det kalla krigets” värsta dagar. Vi var världens fjärde största vapen! Tror det var under ett kungligt besök, vi hade över 500 plan i luften – samtidigt! Bara runt Stockholm fanns fem flottiljer. Vi hade order från högsta ort, att utnyttja oss själva och maskinerna, till max, vartenda flygpass. Det var en lek med döden – varje dag. Inte precis dagens ”gulliga” säkerhet i en JAS.
Sverige var infiltrerat med sovjetiska agenter, vars uppgift var att döda så många svenska piloter på marken, som möjligt. Vi blev ett ”järngäng” som fick lära att starta och landa i princip var som helst. Och du sov helst med pistolen under kudden. Flygvapnet var fruktat, även av Sovjet. Vi kunde möta med 700 plan, vars piloter var i världsklass!
I dag – uppe på F21 i Luleå, har man tidvis bara haft råd att låta piloterna flyga i simulator. I Kallinge, vår andra flottilj (Blekinge) är det, har jag hört, nattetid – ”nattpermis” för de få piloterna.
Ryssland kunde flyga kors och tvärs över oss. Vi har bara knott och myggor i luften. Dessa två – F21 i Luleå och F17 i Kallinge – ska ”täcka” hela landet, så att vi lugnt kan sova vidare.
Nedmonteringen av vårt flyg är en av de största skandalerna. Vi har så förbannat mycket blåögda ”blekfisar” som styrt detta. ”Det kalla kriget” är ju slut, ”så vi kan ju odla ekologiskt på alla flygfälten istället”. ”I dag gäller cyberkrig”. Ingen vill nog veta hur farligt vi lever i dag! ”Ryssen” förvandlar plogbillar till supermodernt stridsflyg i stället. Det tar en halv mansålder för oss att ”återställa”. I dag skulle jag skämmas att vara JAS-pilot! Om datorerna strejkar i de få planen, måste man bara ”skjuta ut sig”. De är oflygbara. Jo, Sture, du har rätt! ”Vid nån uppvisning var det visst något som flög!” Man får söka minnas ljudet av en ebk i dag! Man gråter.
Det är så uppenbart för alla med normal förmåga till logiskt tänkande att det knappast kan vara ryska ubåtar som påstås härja i svenska vatten. Politiker och militärer agerar som de inblandade i Quick-fallet och inser inte det uppenbara. Sen är ju frågan hur man ska övertyga dessa "troende" att det man håller på med är slöseri med skattemedel och resurser? Man tar t ex ingen som helst notis om att USA (Caspar Weinberger) redan öppet erkänt att Nato låg bakom kränkningarna på 80-talet för många år sedan. För russofoberna som sitter i militärledningen spelar sådant ingen roll, man är fast i sin paradigm.
SvaraRaderaBenny
Det går inte att förena ett starkt försvar med en politisk och administrativ förvaltning full av tjuvar som inte tuktas av det korrumperade och odugliga rättsmaskineriet.
SvaraRaderaMan måste välja - antingen det ena eller det andra. Hittills har våra politiker valt att satsa på att värna tjuvarna. Ju större tjuv, desto starkare beskydd. Och desto svagare försvar m.m.
Det handlar om funktionell dumhet och funktionell blindhet. i ett system där den enda förhärskande och accepterade sanningen är att allt ont i världen emanerar från Ryssland vågar ingen föra fram någon annan åsikt. När man varit i decennier i sådan miljö är det inte säkert att man längre ens kan tänka sådana tankar.
SvaraRaderaJämför gärna med HC Andersens berömda saga ”Kejsarens nya kläder”. När kejsaren kommer trallande gatan fram, på sitt allra märkvärdigaste humör, mäkta stolt över sina fina kläder, som ingen dumskalle kan se - hur länge lever Du då om Du hittar på att skrattande säga att han är naken, men inte begriper det? Underbar saga - tidlös!
Vi har ett försvar som inte har varit i krig på 200 år och som inte har varit dokumenterat stridsdugligt på 350 år. Det kan ju ha varit det även senare, men det har inte blivit prövat. I denna miljö har Karl XII:s världsbild konserverats. Om man ska kunna verka i ett sådant system, så är det nog av nöden tvunget att ansluta sig till den förhärskande åsiktsriktningen. Annars är nog risken betydande för att karriären blir både kort och ogynnsam. Det vill säga, det finns säkert de i kåren som förstår att det är mer sannolikt med Nato-ubåtar - om några - än med ryska, men de väljer att tiga av omvårdnad av karriären. Det måste hända något mycket speciellt som får det rådande systemet att framstå som löjligt i allas ögon, för att det ska kunna slå om kursen.
Många tycker redan att det försvaret håller på med är utomordentligt löjligt. Men insikten om detta inom försvaret dröjer, eftersom den rådande ordningen understöds av dem som vill kränga överprissatt försvarsmaterial och kontrollerar innehållet i media. Om försvaret fungerar som ”fursten” så fungerar media inte ens som narren - snarare som en page som ängsligt hjälper fursten med frisyren och kläderna.