söndag 7 december 2014

Inte vad utan hur

.

Det är inte VAD man berättar i media som bestämmer hur människor tar emot budskapet,
utan istället HUR det berättas som är avgörande.
Hur budskapet förmedlas säger i sin tur en del om avsändarens syften.

I många år har vi inför jul nåtts av klang- och jubelbesked från svensk handel.
Försäljningsrekord efter försäljningsrekord har noterats.

I år har det inte kommit något sådant besked. Istället har vi fått veta, som på bildens Text-TV-nyhet, att vi räknar med att använda mindre pengar än tidigare till julklappar. Men för att vi inte ska bli nedslagna av det, och för att även motgång ska upplevas som medgång, får vi veta att vi använder mer pengar till dyrare mat, för bättre samvaro...

Människovänlig rapportering eller manipulation av läsaren?

Södertälje söndagen den 7 december 2014
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar