.
Dragkampen om Bromma går vidare. För några år sedan kastades de mindre flygföretagen ut från Bromma. Den officiella förklaringen var att man skulle börja köra charter från Bromma och behövde utrymmet. Men det var lögn naturligtvis. Charter behöver inte köras från en stadsnära flygplats. Istället var det ”Jet- och Jaktklubben” som bredde ut sig på andras bekostnad. Och den självbild de odlar gör kanske att det är lite jobbigt att dela flygplats med människor som måste arbeta för sin försörjning? Kanske ligger i pipelinen att färre antal flygplansrörelser ska göra det möjligt att i framtiden starta och landa på Bromma även nattetid, vilket är förbjudet nu. Bra om man är på väg hem från någon viktig ”jaktresa” till Nordamerika och råkar sammanträffa med, och få lift med, någon bekant jetplansägare i Nordamerika. Den chansen är förstås väldigt stor?
Alliansen och Socialdemokraterna tävlar om att snabbast och tydligast försäkra Jet- och Jaktklubben att de ska få ha Bromma kvar. Det är ju inte bara Anders Sundström som brukar låta sig pysslas om vid Jet- och Jaktklubbens avstressande aktiviteter. För några dagar sedan fick vi veta att Eskil Erlandsson också brukar låta sig pysslas om. Vi ska nog inte intala oss att det bara är de två som varit tillgängliga för viss vänskaplig övertalning. Inte heller ska vi underskatta hur mycket sådant betyder för vilken väg besluten ska ta. Hur var det Göran Persson brukade säga? ”Den som är satt i skuld är inte fri”. Och vad skulle de inte kunna berätta om alla ”överlevnadsäventyren”, de andra? Om de blev på det humöret? Mot den bakgrunden ser det naturligtvis mycket konstigt ut att utse Anders Sundström att utreda Brommafrågan. Han kan ju bara komma fram till ett förutsägbart resultat.
Socialdemokraterna är lite hämmade i frågan. De har naturligtvis, sin vana trogen, samtidigt lovat andra intressen att Bromma ska bort. Därav den ganska komiska balansgången som det innebär att utse Jet- och Jaktklubbens kanske mest kända drönare till särskild utredare av Bromma. Förmodligen med uppdrag att komma fram till att Bromma inte kan stängas utan betydande och kostsamma svårigheter.
Och uppenbarligen är det så Anders Sundström själv ser på saken. Hur ska man annars tolka hans uppsyn när han för ca två veckor sedan uttalade sig om Bromma. Det var en hålögd och striphårig Sundström, med nervös uppsyn, flackande blick och en missbrukares fräschör, som sade att han inte kan se framför sig, att staten säger upp Bromma-avtalet i förtid. Förvånad? Någon?
Ändå var han stärkt av att "någon" strax innan hade tubbat några socialdemokratiska kommunalråd från landsbygden, att gå ut och grina i media om att deras kommuner skulle gå under, om de inte längre fick flyga på Bromma. I vems säck hade det varit innan det kommit i kommunalrådens påse?
Nu kan ju den här hålögdheten också bero på oro för att någon med insyn i Northlandaffären plötsligt skulle få för sig att vilja bli hederlig. Man kan ligga sömnlös på nätterna för mindre, om man har dåligt samvete. Om man har något samvete.
Det är mycket olyckligt att flygtrafiken till och från Stockholm samt utrikestrafiken är uppdelad på två flygplatser. Arlanda är navet och Bromma är något slags miniatyrnav vid sidan om. De som anländer via Bromma och ska vidare via Arlanda, eller tvärtom, har en tämligen knölig transfer mellan flygplatserna att hantera. Sen har förstås Bromma väldigt underutvecklade kommunikationer mot staden och förorterna.
Men på sikt kan det vara praktiskt. Om den rådande ordningen fortsätter, med allt mer tilltagande korruption inom rättsväsendet, och allt påtagligare självsvåldighet inom Jet- och Jaktklubben, med allt svårare för att skilja på mitt och ditt, kan det vara praktiskt att samla dem alla på Bromma. Åtminstone den dagen någon av de utsatta för Jet- och Jaktklubbens medlemmars omsorger bestämmer sig för att anamma Jet- och Jaktklubbens egen moral. Med allt fler hemvändande, välutbildade och väl beväpnade IS-krigare kan det ju bli ett frekvent och populärt folknöje att följa trafiken på Bromma. Det blir något helt annat än brinnande skrotbilar i förorten. Fast då blir nog inte Bromma så långlivat…
Södertälje fredagen den 22 maj 2015
Mikael Styrman
.
Swedavia läser Brommaavtalet som fan läser Bibeln. Ett avtal vars lydelse i sista stund kom att få en något mer "neutral lydelse" än vad som tidigare var tänkt. Någonstans sitter några och "orkestrerar"...
SvaraRadera