måndag 1 juni 2015

Pensionspengarna till maffia, gruvor och järnvägar

.
Stefan Löfven vill använda pensionsfonderna till våra eftersatta och förlustbringande järnvägar. Hittills har de gått till maffian och dödfödda gruvor - i nämnd ordning. Varför då inte också till eftersatta och förlustbringande järnvägar, som Norrbottniabanan exempelvis, som nästan ingen kommer att åka med.

I sammanhanget bör betänkas att Bottniabanan byggdes som enkelspårsjärnväg. Den är inte ens förberedd för att kompletteras med ett spår till. Alla broar, tunnlar och banvallar måste i så fall byggas om med pågående trafik på banan intill, vilket naturligtvis är en garanti för att banan aldrig kommer att bli dubbelspårig och därmed heller aldrig kommer att bli konkurrenskraftig. Det hade faktiskt varit bättre om Bottniabanan aldrig hade byggts. Då hade man kunnat göra det rätt. Nu är det vanskötta järnvägsprojektet ödelagt för tid och evighet. Och över detta vanskötta järnvägsprojekt vill nu Stefan Löfven ösa även pensionsfondernas pengar - en garanti för att de ska gå förlorade.

Säga vad man vill om sosseriet. Men har de väl slagit in på vägen mot undergången följer de den konsekvent.

Södertälje måndagen den 1 juni 2015
Mikael Styrman
.

1 kommentar:

  1. Och denna stöld ska givetvis genomföras utan någon större opposition? Man undrar verkligen vart Sverige är på väg med tunnlar i Hallandsåsen som kostar 16 miljarder eller Bottniabanan som är helt meningslösa s.k infrastrukturprojekt. Det enda dessa projekt berikar är politiker och byggbolag som utan insyn plockar skattepengar för eget bruk och skyller på fördyringar som ingen utomstående kan verifiera. En annan skandal är Ölandsbron där Skanska klantat sig först med bygget i början av 70-talet, sedan med renoveringen av fuskbygget och nu håller man på att reparera skadorna efter fuskrenoveringen. Och ingen myndighet ifrågasätter varför Skanska hela tiden trots alla misslyckanden får fortsatt förtroende trots sin dokumenterade inkompetens?

    Benny

    SvaraRadera