tisdag 12 mars 2019

Gasbussbranden kanske bara en förvarning


.
Klaratunneln och dess mycket olämpliga utformning uppmärksammas nu. I närmare 40 år har den varit lika felkonstruerad. Ett flertal incidenter varje år påminner oss om det. Det är bara herrens försyn som hindrat den från att orsaka sin första stora katastrof.

Nu uppmärksammas inte bara att lösningen i sig, att dra ned takhöjden på en viktig tillfartsväg till Stockholm, och att göra det genast efter en kurva inte bara riskerar att orsaka en större katastrof. Det är snarare säkert att den kommer att göra det. Vi vet bara inte när.

Söndagens explosiva bussbrand kunde lika gärna ha satt tunneln i brand eller inträffat med 40-talet passagerare Hur många hade överlevt? Hur många hade blivit vanställda för livet?

Media har nu uppmärksammat att tunneln inte bara är farligt låg. Den är också felkonstruerad i så måtto att den inte tillåter kamerainstallationer. Inte heller evakueringsfläktar. I samband med en brand, om - eller när - den sker har brandkåren svårt att vädra ut röken.

Men den felkonstruerade Klaratunneln är tydligen bara problemets förnamn. Det stora problemet är gasbussarna. Tursamt nog inträffade bussbranden i söndags när bussen inte var i trafik. Nästa brand kan ske med full buss och det är inte bara stativet framför Klaratunneln som kan utlösa det. Det kan ske praktiskt taget var som helst, genom att en trafikskylt, även i en tunnel, helt eller delvis kan lossna, en tunnelfläkt kan orsaka det, en fallande belysningsstolpe, en nedhängande ledning, ett krockande fordon eller nästan vad som helst verkar kunna förvandla gasbussarna till mobila krematorier. Även avsiktliga handlingar.

Regeringen har bjudit upp till krisanalys i frågan. Det är nog ingen överreaktion. Det kanske inte är så stor risk för att något liknande alls händer. Men OM det händer då blir det verkligt skarpt läge. Det är redan mycket tunnlar i Stockholm. Vilken blir följden om ett sådant där rullande krematorium brinner upp i någon av tunnlarna? Då kanske passagerarna i bussen är det lilla antalet omkomna. 

Vilka blir konsekvenserna om det händer? Stockholm är redan nu ganska nära en trafikinfarkt. Kommer gasbussarna att köra efter en sådan brand? Kommer någon att åka med dem? Hur fungerar Stockholmstrafiken utan gasbussar och kanske utan Klaratunneln, eller Södra Länken eller kanske Söderledstunneln?

Falun tisdagen den 12 mars 2019
Mikael Styrman
.

4 kommentarer:

  1. I nya slussen projektet i centrala Stockholm ingår en stor bussterminal insprängd i berget och med begränsade möjligheter att evakuera annat än genom den tunnel som ska leda in i anläggningen. Andra har redan påtalat det olämpliga i en sådan dödsfälla men då mest tagit fasta på risker med brand i moderna elfordon där batterierna vid en brand avger mycket giftiga gaser som är kan ha dödlig verkan att inandas även i betydligt mindre mängder än de rökgaser som uppstår vid bränder med fosildrivna fordon. Att det inte i en handvänding går att åtgärda risker med brandfarliga fordon
    i befintlig infrastruktur i form av tunnlar må så vara, men att bygga en mycket mer riskabel bussterminal under jord, med facit om vad som bevisligen kan ske? Är inte detta anstiftan till mord vet jag ej vad som i övrigt kan vara grovt nog för att räknas som detta?
    Jag kan heller ej undgå att reflektera kring egna erfarenheter från arbete i gruvindustrin. De enda förbränningsmotordrivna fordonen som tillåts under jord är diseldrivna, detta för att minimera brand och explosionsrisk. Samtliga fordon är dessutom särskilt besiktigade ur (bland annat) brandskyddssynpunkt innan de får tas i bruk under jord. Gasdriven buss skall man dock få framföra mitt i huvudstaden, under jord, med tusentals människor i samma slutna utrymmen insprängda i berget?
    Är glad jag haft ett jobb med trygg arbetsmiljö hundratals meter under jord och inte något så riskfyllt som köra buss i Stockholms lokaltrafik...
    / fänrik Stål

    SvaraRadera
  2. Svar till Fänrik Stål:

    Söndagens brand har säkert inneburit att många inblandade blivit plågsamt medvetna om vad man håller på och bygger i berget bakom Slussen.

    Kommer det då att påverka den fortsatta byggnationen?

    Jag tror inte det. Det blir nog bara en något mer ångestfylld marsch mot undergången.

    SvaraRadera
  3. Man kan köra in istillastående bilar eller träd också,,det går inte och ha vadderade krockkuddar överallt i samhället,,om föraren var frisk/nykter och hade svenskt körkort så hade han/hon sett alla tydliga varningsskyltar som är uppsatta //Major björklund

    SvaraRadera
  4. Svar till Major Björklund:

    Man behöver bara åka några gånger mellan Stockholm och Södertälje för att inse att många bilister inte har något riktigt körkort och aldrig har genomgått någon trafikutbildning. De har förmodligen ett svenskt körkort som de har köpt eller bytt till sig mot ett förfalskat utländskt.

    Sedan finns det en grupp - inte lika stor - som det är oklart om de har något körkort, men är uppenbart att de aldrig någonsin borde få något.

    SvaraRadera