lördag 7 december 2019

Göra skolor likvärdiga - eller lika bra?


I kölvattnet på offentliggörandet av PISA-resultaten, och avslöjandet av hur man som vanligt fifflat från svensk sida för att dölja hur illa det egentligen gått, såg jag en intressant liten diskussion i Dagens Nyheter. Jag hade gärna anslutit mig till kommentarerna, men vet ju så väl att åsikter censureras så hårt i DN att det är meningslöst att försöka delta i diskussionerna. Det blir bara frustrerande när tidningen alltid ängsligt anpassar sig till ömfotade pampars önskemål.

Bland annat berördes avigsidorna med det svenska systemet innebärande att föräldrarna kommit att uppträda som krävande konsumenter - inte så mycket brydda om huruvida deras ungar lär sig något i skolan, men mycket noggranna med att ungarna ska få bra betyg - vare sig de förtjänar det eller inte. De senaste svenska skolreformerna som gjort föräldrarna till betygsköpare skulle förr ha kunnat jämföras med att ge Kadaffi kärnvapen.

I sammanhanget nämndes att den svenska skolbytescirkusen inte har någon motsvarighet i Finland. Där är nämligen alla skolor lika bra. Då framhöll någon att de svenska skolorna borde göras om, så att alla blir ”likvärdiga”. Möjligen var det bara oavsiktligt otydligt uttryckt, men det är i alla fal inte det saken handlar om.

Det handlar om att göra alla skolor bra - som i Finland.

När man i Sverige säger att göra alla skolor ”likvärdiga” lär oss decenniers erfarenhet av sosseriets vanstyre att det innebär att göra alla skolor lika dåliga.

Det är en himmelsvid skillnad på att göra alla skolor likvärdiga respektive att göra alla skolor bra.

Om man ska få skolorna att fungera i Sverige måste man återupprätta lärarens status och auktoritet. Det går inte att ha ouppfostrade ungar som stör undervisningen, inte rättar sig efter lärarens instruktioner, pratar i telefon, har mössan på osv medan läraren hela tiden måste fundera på om han/hon ska bli misshandlad eller polisanmäld idag. Det måste bli slut på sosseriets svammel i skolan så att den slutar utbilda gränslösa och framfusiga analfabeter.

Det är synd att ingen kritik mot vanstyret - inte ens konstruktiv sådan, får framföras i Sveriges största dagstidning. Det gagnar kortsiktigt ömhudade men inkompetenta pampar, men det gagnar inte landet och det gagnar inte heller media när debatten går dem förbi.

Falun lördagen den 7 december 2019
Mikael Styrman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar