.
Det osålda bilberget
hindrar nybilsförsäljningen från att komma igång. Ytterst få kunder köper ny bil till högt pris när det är känt att fabrikanterna sitter med ett stort osålt lager. Det här är ett problem som bilindustrin måste hantera. Bilbranschen riskerar annars hamna i ett deflationsliknande tillstånd som kan bli mycket svårt att häva. Får man anta att det kommer att hanteras på olika sätt på olika företag, i hög grad styrt av befolkningens nationalkaraktär? Så här kanske nybilsförsäljningen kommer igång i olika länder:
USA.
De effektiva och pragmatiska amerikanarna identifierar snabbt lagerbilarna som osäljbara och säljer dem antingen på auktion eller vräker ut dem till låga priser. Då får bilarna snabbt det värde de verkligen har idag. Lagret avvecklas snabbt och tillverkning och nyförsäljning av bilar som ingen vill köpa kan komma igång igen, med början på en låg nivå.
Tyskland.
Tyskarna kommer antagligen att tillverka bilar på lager och slå vakt om priserna från högkonjunkturen. De bygger upp en imponerande turkisk organisation för flyttning av bilar mellan olika industriområden samt bevakning och skötsel av dem, i hopp om att så småningom lyckas sälja sekunda bilar till prima priser, utan att alls kännas vid några kostnader för hantering av jättelagret.
Sverige.
Svenskarna kommer förmodligen, åtminstone om landet är som förr, att tillverka statssubventionerade bilar och lastbilar och gömma dem i tiotusentals nyproducerade förråd runt om i de svenska skogarna. Sedan, när skogarna är fulla med bilar kommer man ändå inte att lyckas komma fram till någon lösning förrän verkligheten gör, att bara en lösning återstår. Då kommer den lösningen att omfattas av koncensus.
Italien.
I Italien kommer tillverkarna ganska snart att besluta sig för att sälja ut lagerbilarna. Då kommer det att visa sig, att de nytillverkade, osålda bilarna, under tiden som förflutit förvandlats till ordentligt begagnade Fiat flerahundra därför att någon mutat vaktpersonalen och successivt ställt dit en gammal bil i utbyte mot varje ny. Därför upptäcktes bytet inte från fabrikens direktionsfönster.
Ryssland.
I Ryssland kommer det inte igång någon nybilsförsäljning på lång tid därför att landet kommer att vara fullt av nya italienska bilar, som den ryska maffian köpt från den italienska maffian.
Frankrike.
I Frankrike kommer befolkningen att storma bilfabrikerna och individuellt socialisera bilarna. Som avslutning bränner man fabrikerna.
England
kommer att klara sig bäst. Där strejkade militanta fackföreningar bort det mesta av bilindustrin redan på 1970-talet.
.
Enkelt för den "svenska" bilindustrin att få folk att köpa nya bilar;
SvaraRaderaLobba fram en lag som gör det förbjudet att köra med gamla bilar, under förespeglingen att "industrin förlorar för mycket pengar när folk inte köper nya bilar"
Det verkar ju funka för skivindustrin (som dock ligger i dödskramper, förhoppningsvis)...
Hej
SvaraRaderaDet jobbas på ett förslag där bilar äldre än -89 årsmodell kommer att få en bilskatt som 5 dubblas . Äldre bilar än den årsmodellen saknar katalysator. Samtidigt höjs skrotnings premien till 10 000kr /bil. Därigenom får vi ner antalet bilar, för många kommer att välja att skrota sina gamla fórdon
Du har ju helt glömt Japan. För övrigt hade jag för mig att de flesta tillverkare använde sig av Toyotamodellen och Just-in-time. Man tillverkar helt enkelt inte bilar som ingen beställt. Men jag kan ha fel. Du vet säkert.
SvaraRaderaDet du skriver om Sverige stämmer ju jävligt bra. För efter det att bilarna producerats och hamnat i diverse förråd, så finns det alltid En idiot som antagligen köper upp hela rasket, transporterar hem dem till Övertorneå och ställer upp dem som en trofé på sitt inhägnade industriområde som ett tydligt tecken på sitt dårskap.
SvaraRaderaSvar till anonym: ”Det jobbas på…”
SvaraRaderaSe mitt svar i en egen blogg med namnet ”Motoriserade TV-apparater”.
Mvh
Mikael S
Svar till signaturen Tratten:
SvaraRaderaJag trodde också på det där med just-in-time. Det tycks biltillverkarna dock ha slutat med.
Biltillverkarna släpper inte in bilar i Ryssland innan de är betalda. Därför lossas båtarna med bilar till Ryssland i finska frihamnar. I ungefär en månads tid har finska media rapporterat om att det finns ungefär 40.000 bilar, från Bentley och nedåt, lagrade i finska hamnar som nu är fulla. Flera båtar har fått vända, och har omdirigerats, för lagring av bilarna någon annanstans. Igår sprängde ”nyheten” censuren och tog sig in i svenska TV-nyheterna.
Biltillverkarnas organisation är uppbyggd för hög produktion och nu har försäljningen halverats och är i fallande. Det tar lite tid innan de åter finner jämvikt. Under tiden hinner många osålda bilar tillverkas och måste lagras någonstans.
Flera biltillverkare är tungt skuldsatta. De har tagit stora lån och spekulerat i hög försäljning. Agerandet är en direkt motsvarighet till vad fastighets-, bank- och råvaruspekulanter gjort.
I likhet med bankspekulanterna, vill nu billtillverkarna att skattebetalarna ska betala deras misslyckade spekulationer.
Mvh
Mikael S
Svar till Anonym: ”Det du skriver om Sverige…”
SvaraRaderaIntressant att du tar upp detta. Eftersom jag råkar vara mycket insatt i det konkreta fallet är jag väl skickad att lämna lite ytterligare upplysningar.
Den här idioten, som du så fyndigt kallar honom, har inte ställt upp bilarna på sitt industriområde vare sig som trofé eller för att manifestera sin dårskap. Han har ställt dem där i avvaktan på att de säljer sig själva. Dock är han medveten om att de kan uppfattas som ett sorgligt monument över en lång period med klåpare vid makten och en misslyckad närings- och försvarspolitik.
Till skillnad från skattebetalarna, köpte han bilarna så billigt att han redan fått tillbaka pengarna. De bilar som står där ännu är därför gratis
- eller Kratis som Ni säger här i Tornedalen!
Som en ren bonus kunde flera av de vita bilarna medverka till att en korrumperad och inkompetent regim avsattes. Eftersom bilarna finns kvar kan de, efter vitlackering, användas till att trycka ned de svenska nazisterna i sin håla igen om det skulle visa sig behövas även i resten av landet.
Till din tröst kan jag berätta, att idioten även köpte ett av förråden för en spotstyver.
Mvh
Mikael S
Glöm biltillverkningen i västvästvärlden. Den nivå som har varit de senaste åren kommer aldrig tillbaka. Den här nedgången är bara början i den process som är nödvändig.
SvaraRaderaI fjärran östen har man kommit i gång med biltillverkningen riktigt ordentligt. Bilarna kan både kvalitet och komfortmässigt helt jämföras med de flesta västerländska.
OCH DE TILLVERKAS MED EN LÖNEKOSTNAD SOM ÄR EN TIONDEL AV VÄSTERLANDETS.
Glöm Saab och Volvo, er nästa bil kommer att heta någonting helt annat.
Det stora språnget har påbörjats. Den framtida ökningen av biltillverkningen kommer att utföras av människor som anser att bärplockning är ett höglöneyrke. Börja lära er de nya namnen på bilarna.
/DuffCar