.
(Svar till anonym kommentar till bloggen ”Hur ska bilindustrin komma igång igen”.)
Ja, höjd beskattning av äldre bilar och höjd skrotningspremie kan väl bidra lite till att få igång nybilsförsäljningen. Samtidigt slår det mig att återställd nyproduktion i kombination med snabbare skrotningstakt nog leder till ökad miljöbelastning.
Dagens miljöbilar en bluff.
Ännu bättre vore om man fick bilindustrin att göra resurssnåla bilar med lång livstid. Dagens miljöbilar är ju ren bluff. Att förse bilar, som drivs med fossila bränslen med batterier som väger flera hundra kilo, skapar mer problem än det löser. Det ökar bränsleförbrukningen i onödan, utan att ge någon miljövinst. En miljöbil bör vara lätt och bränslesnål oavsett vilken bränslesort som driver den.
Dagens bilar otillförlitliga.
Kunde man även dämpa datorhysterin skulle bilarna fungera även när de blir äldre. Dagens dator- och elektronikstinna bilar blir snart tämligen odugliga slit- och slängbilar när de svårlokaliserade intermittenta och kostsamma elfelen börjar uppträda efter 10-12.000 mil.
Dagens bilar har ofta 10-15 högtalare och är utrustade som digitaliserade flipperspel på hjul. Till vilken nytta kan man fråga sig? Våra avlagda bilar, tillverkade fram till mitten av 1990-talet, har exporterats till andra marknader: bland annat Afrika och Sydamerika. De uppskattas på dessa marknader för att de är okomplicerade och alltid går att reparera. Dagens motoriserade TV-apparater till bilar vill de däremot inte ha. När det blir fel på dagens bilar klarar man sig inte med en bilmekaniker. Man behöver en TV-reparatör – en duktig TV-reparatör!
Billigare bilar minskar bankberoendet.
Om tillverkarna istället gjorde små, eller åtminstone lätta och bränslesnåla, bilar med minst 30 färre elmotorer, skulle kunderna kanske ha råd att köpa bilarna, utan att bli slavar hos banken. Då skulle kanske försäljningen kunna pågå även när bankerna fallerar, vilket de ju gör ganska frekvent, när inte marknadsekonomin tillåts städa ur på bankerna.
Börja om från början.
En bil bör vara lättskött, driftsäker, tyst, bekväm, krocksäker och ha goda vägegenskaper. För att få sådana bilar kanske man måste fimpa grabbarna på konstruktionsavdelningen och ersätta dem med tjejer.
Sen kan man naturligtvis diskutera om det är ett är ett samhällsintresse och en hållbar överlevnadsstrategi att hålla uppe bilproduktionen på hittillsvarande nivåer? Den nuvarande skräpbankskrisen kanske är ett utmärkt tillfälle att låta vår bilindustri, lika otidsenlig som dinosaurier med sina slit-och-slängbilar, gå i putten, så att något nytt kan växa fram ur askan?
.
Nog ganska sant, det mesta du skriver i denna fråga!
SvaraRaderaBilindustrin överlag har inte gjort så mycket för att minska ex vis bränsleförbrukningen utan istället kramat ur mer prestanda ur motorerna.
Som en liten parentes i ämnet kan man nämna fyrhjulsdriften som "plötsligt" var oumbärlig för de flesta, även de som knappt kör på grusade vägar, t o m inne i städerna skulle man ha fyrhjulsdrivet!
Men det kanske bara bevisar att många konsumenter är lika osmarta som biltillverkarna... :)
(Låt vara att det blir en säkrare körning med 4wd, men det blir det med sänkt hastighet också...)
Jag tolkar din blogg som att du personligen vill se enklare och i högre grad miljömedvetna bilar.
SvaraRaderaHar du fortfarande kvar din A8? =)
Mycket intressanta inlägg för övrigt. Keep it comin´.
Hälsar
Mattias
Svar till Mattias:
SvaraRaderaJa, jag har kvar A8:an trots att många har gått igenom stora svårigheter för att ta den av mig. En gång har jag köpt den av en handlare och jag tror att det nu är tre gånger som jag köpt den av partiet genom fogden.
Som många andra är jag svag för snabba bilar, men jag retar mig på billtillverkarnas upplägg. Vill man ha komfort, tysthet och vägegenskaper måste man också ta motorstyrka, hög prislapp, tingeltangel och därav följande kort livslängd.
Tänk om man kunde få A8:ans tystnad, komfort och vägegenskaper utan att bli pådyvlad dess nackdelar. Det skulle bli som ett tåg ungefär – bekväm transport utan tjafs.
Istället står valet på bilmarknaden i princip mellan en bullrig och skuttig sillburk å den ena sidan och ett komfortabelt digitalt flipperspel som nästan ingen har råd att köpa å den andra sidan.
Det är naturligtvis en oönskad effekt av marknadsekonomins principer. Så länge alla biltillverkare vill bli miljardärer på det digitala flipperspelet blir det ingen förändring. Världen behöver nu en 2000-talets Henry Ford, som börjar bygga lätta bilar med A8:ans goda egenskaper, med såväl stora som små motoralternativ, utan det digitala tramset och utan hyckleribatterier som bara ökar förbrukning och utsläpp. Batterier är välkomna sedan, när man kan klara sig enbart på batterispänning med laddning från nätet.
Mvh
Mikael S