.
Ikväll presenterades nya höghastighetståg i SVT:s Rapport. 20 st nya tåg är visst på gång. Fast inte till den här vintern. Till nästa år tror jag att de sade?
Svårt att bedöma hur det kommer att påverka tågtrafikens tillförlitlighet den här vintern?
Även svårt att veta hur mycket lyckligare man är i ett stillastående höghastighetståg än i ett stillastående vanligt tåg?
Det sades ingenting om hur många tåg vi har sedan tidigare. Är 20 tåg mycket eller lite? Det kan man inte bedöma utan att veta det totala antalet tåg av olika sorter.
100 miljoner kronor skulle de kosta sades det - per styck. Det låter som om ingen möda sparas för att lyfta vår tågtrafik som just nu tycks befinna sig i fritt fall.
För 1-2 miljoner kronor per tåg (1-2% av priset) kan man få en dieselmotor med elverk installerad på varje tåg. Med en sådan installerad kan man köra förbi ett kontaktledningsfel med reducerad hastighet, göra evakueringar av passagerarna onödiga och nedbringa förseningar till ett minimum. Med samma motor kan tåget, och därmed passagerarna, fortsätta att förses med värme, ventilation, belysning, fungerande vatten, toaletter och kommunikationer vid ett kontaktledningsfel eller strömavbrott av annan anledning.
Det sades ingenting i nyhetsinslaget om huruvida de nu beställda tågen var utrustade med denna elementära, grundläggande, men mot bakgrund av hur våra järnvägar sköts, fullständigt nödvändiga finess?
Övertorneå den 19 december 2010
Mikael Styrman
.
Är det för Grönköpings Veckoblad du är frilansare till? vänd dig "dit" i stället för bloggskrivande utan mening och förnuft.Ingen tar dig på allvar....
SvaraRaderaSvar till Anonym:
SvaraRadera- Aj då, värst vad den svansen var öm...?!
Men vilken tur för dig att ingen tar mig på allvar.
Annars hade de, som inte tar mig på allvar, här på min blogg kunnat inhämta värdefulla insikter i varför tågen i Sverige inte fungerar.
Men vad sägs om att istället för att fortsätta missköta järnvägen släppa fram någon annan till jobbet, någon som inte tillsätts på politiska meriter och som kan något om att köra tåg?
Undrar förresten om det var en Freudiansk felsägning du gjorde nyss?
SvaraRaderaDet är ju mycket Grönköping över det här med tågen och isbrytarna...
Jag kan inte annat än att hålla med dej Micke, ut med de inkompetenta politrukerna vars enda kompetens är att ha rätt partibok och tillsätt folk som kan sina saker istället. Här i "min" kommun är högsta ansvaret för en budget på ca 3,5 miljarder överlämnat till en f. d. traversförare på SSAB och en pellejöns från HSB som mest liknar Tord Carlssons satirfigur på lokalpolitiker i en svensk 60-talsrulle, han som åkte runt i glesbygden och blåste upp solsken i röven på folk och alltid avslutade sina tal med att kyssa en röd ros och kasta ut bland åhörarna samtidigt som han utropade "Låt oss flyta till framtidens land - på en gummimadrass!"
SvaraRaderaSJ har i dagsläget ca. 40 tåg av typen X2000. De nya tågen (X55) skall avlasta dessa på en del mindre linjer för att X2000 skall kunna fokuseras på de större linjerna. De nya tågen behövs, SJ har i dagsläget vagnsbrist och antalet resenärer med tåg ökar (glädjande!). Installera dieselmotor med elverk i varje tåg, visst - men det blir nog bra många fler miljoner än du tror. Dessutom hjälper en dieselmotor inte ett smack om en kontaktledning blivit nedriven eller om en växel frusit.
SvaraRaderaHej Anonym.
SvaraRaderaTack för upplysningarna.
Låt mig börja svara på Din kommentar från slutet.
Jag har inte gjort gällande att en installerad dieselmotor skulle hjälpa mot en fastfrusen växel. Det finns det däremot annan teknik som kan göra. Men att inte en dieselmotor hjälper mot fastfrusna växlar är väl ingen anledning att inte installera den ifall den ger passagerarna ljus, värme, ventilation, fungerande vattenförsörjning, kommunikationer och toaletter och gör att passagerna inte behöver evakueras under kaotiska former? Eller är det oviktigt, tycker Du?
Vidare menar jag att en dieselmotor visst hjälper mot en nedfallen kontaktledare. Varför skulle den inte göra det menar Du? Tåget behöver ju bara ta sig förbi den stömlösa sträckan med reducerad hastighet. Förklara gärna.
Det är möjligt att det kostar något mer att installera dieselmotorn än jag angav. Icke desto mindre måste det vara en bra affär att göra det och i förhållande till kostnaden för hela tåget kan det ske till en helt obetydlig kostnad. De nuvarande driftstoppen, med tillhörande misshandel av passagerarna, måste ju vara en katastrof för järnvägens möjligheter att bli ett trovärdigt transportalternativ.
Att SJ bara har 40 tåg av X2000-typ låter lite tycker jag. Men jag menar inte att jag ifrågasätter det. I förhållande till det är ju 20 tåg ett betydande tillskott. Enligt uppgift har man börjat ta dem i drift 1989. Inte känns det som om järnvägen investerat ihjäl sig i alla fall under de 21 åren sedan man började med X2000. Inte konstigt att man ibland hamnar i tåg som får en att associera till Transsibiriska järnvägen.
Jag gjorde ett överslag på byggkostnaderna för en flygplats byggd i Sverige. Överslaget indikerade att självkostnaderna för att bygga motsvarande i privat regi låg på ca 15% av vad det hade kostat när staten fick flygplatsen färdig. Det andades att det nog rinner iväg en massa pengar till både ovidkommande ändamål och mottagare när staten bygger flygplatser.
Kanske är det likadant när staten köper tåg? Det har angetts att de nya tågen kostar 100 miljoner kronor per st. Det låter väldigt mycket tycker jag, i jämförelse med en turistbuss till exempel som kostar i intervallet 3-4,5 miljoner för en köpare av EN buss. Då innehåller bussen alla finesserna och hela drivlinan. Det indikerar ett möjligt överpris på tågen om kanske 50%. Det kanske går att få en förklaring till varför tågen är så dyra? Vore trist att gå omkring och tro att vi inte har råd att förnya tågen för att 50% av pengarna rinner ned i fel fickor.
Om en kontaktledning rasat ner på spåret så ligger ju denna ''i vägen'' för tåget, dessutom upptas ju spåret av arbetsfordon under reparationen av kabeln. 40 X2000 må vara lite, men då finns det ju en hel del loktåg och andra tågtyper, men visst, tågtrafiken i Sverige är inte alls så bra som den skulle kunna vara, det håller jag med om. Jag anser dock fortfarande att det inte vore nödvändigt med dieselkraftverk i tågen, då det trots allt är relativt sällan denna typ av händelser inträffar, och när det inträffar gör operatörerna självklart sitt bästa för att reda ut situationen. Mig veteligen har SJ's tåg sk. nödkit ombord, värmefiltar, ljusstavar, vatten etc. Jag anser att det är Trafikverket som bör se över järnägsnätet, och i synnerhet kolla upp hur många tåg det egentligen finns kapacitet för. Hellre färre tåg som går i tid och inte blir kvar på spåret, än en massa tåg som blir stående, eller hur?
SvaraRaderaSvar till Anonym:
SvaraRaderaSe mitt svar i egen blogg:
Kontrollerat kaos?