torsdag 14 december 2023

Det mesta verkar ha gått fel

 .

Det som kan gå fel verkar ha gått fel i Sundbyberg. Givet förhållandena på svenska byggen nuförtiden är det väl ingenting att förvåna sig över. Det man kanske kan förvåna sig mer över är att det inte har hänt tidigare och att katastrofen inte blev större. Men å andra sidan har vi förstås inte sett den sista katastrofen än.


Nu är det förstås ännu tidigt att bedöma exakt vad som har hänt. Men att döma av medias rapportering verkar det handla om att bultar som skulle hålla fast den senaste höjningen av hisspelaren aldrig monterades. Det ska inte resultera i en katastrof. Det ska upptäckas av någon som avsynar montaget och godkänner att hissen tas i drift.


I strid med tillverkarens anvisningar verkar arbetet med förlängningen ha avbrutits innan det var avslutat och monteringen av bultarna som ska hålla pelarförlängningen har glömts bort eller i vart fall aldrig monterats. Det fanns en uppgift i något media om att man arbetat halv dag på fredag för att sedan bjudas på julmat, vilket skulle kunna förklara saken. Men den uppgiften har inte återkommit så det är inte lätt att veta om den var sann.


Det kan finnas många skäl till att bultarna inte monterades. Det kan till och med finnas ursäktliga skäl. Även om bultarna inte monterats ska det inte resultera i någon katastrof. Rimligen måste någon - som inte är den som skulle montera bultarna - ha till uppgift att avsyna arbetet och ge klartecken till att hissen tas i bruk.


Hissen ska vara spärrad mot användning och ingen annan än den som spärrat den ska få ta bort spärren.


Det finns med andra ord inte en utan ett flertal funktioner som har fallerat och resulterat i olyckan.


Sedan finns det ett mycket stort problem - inte bara, men främst - i byggbranschen. Det är att en mängd människor inte kan tala, förstå, läsa eller skriva varandras språk. En del kan det inte ens på sitt eget språk. Då blir det inte så lätt att göra rätt ens om man har ambitionen. Det är naturligtvis en katastrof som dagligen bara väntar på att inträffa. Lägg till detta att många arbetar under falsk identitet, utan utbildning, utan betyg alternativt utan översatta eller verifierade betyg. Andra kan vara brottsliga eller ha en diagnos. Men utan att deras uppgifter kontrolleras assimileras även sådana apterade blindgångare av organisationen. Det är därför inte konstigt att hisshaveriet har inträffat. Det konstiga är att det inte inträffat tidigare och fått större omfattning.


De här problemen finns även i andra delar av samhället, exempelvis sjukvården. Oviljan att betala löner till vårdpersonalen för att de ska räcka till den mer gynnade och ständigt expanderande administrationen leder till svårigheter att bemanna vården med kompetent personal som kan språket, vilket i sin tur bygger in betydande risker för patienterna i vården. Det resulterar även i en ovilja att undersöka arbetssökandes bakgrund då det riskerar att göra dem oanställbara.


För att ge lite perspektiv på förhållandena i byggbranschen kan man fundera över hur ett flygplan, eller ett fartyg, skulle fungera om piloterna inte kan tala med och förstå varandra, dessutom har svårt att förstå vad flygledningen vill. Ännu svårare blir det om en av piloterna inte har någon utbildning utan har fått sitt arbete med falska dokumentet som ingen brytt sig om att kolla. Extra svårt blir det förstås om bägge piloterna har snarlik bakgrund men olika ursprung. Det blir förstås inte lättare om man inte heller förstår arbetsledningens instruktioner och inte heller kan tala utan svårighet med stewards och värdinnor som inte heller förstår varandra. Det är nog inte så många som skulle vilja flyga med ett sådant plan. Det där planet verkar vara den svenska byggbranschen. Där får vem som helst jobba utan att man ens vet vem personen är. Så när olyckan väl är framme vet man inte ens vem som har dött. Den enda som skulle kunna upplysa en är död, eller i ogynnsammare fall är många andra döda. Det är ju inte heller ristat i sten, att olyckor som uppstår på grund av en sådan dysfunktionell organisation eller bransch, bara kan uppstå under byggtiden. Det kan ju komma att visa sig att det händer saker långt efter att bygget är avslutat, vilka är en följd av förhållandena under byggtiden.


Nog kan man tycka att det borde krävas en auktorisation som innebär att personerna och deras bakgrund kontrolleras innan de får arbeta på ett bygge. Men i så fall måste man nog anställa tyskar för att sköta proceduren, annars kommer man ju i det korrumperade Sverige bara att kringgå reglerna och utfärda falska auktorisationer.


Falun torsdagen den 14 december 2023

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar