tisdag 9 januari 2024

E22, Trafikverket och Riksdagens Trafikutskott

 .

Trafikverkets generaldirektör har kallats till Riksdagens Trafikutskott för att svara på frågor om väghållarens fiasko längs E22:an.


Det vill säga att frågor ska ställas av riksdagen, som beslutat om hur vägarna ska byggas och frågorna ska riktas till Trafikverket som genomför uppdraget som riksdagen gett Trafikverket.


Trafikverkets generaldirektör var, enligt media, på semester när haveriet på E22 inträffade och tyckte inte att det var nödvändigt att avbryta semestern. På sätt och vis har väl händelseutvecklingen gett generaldirektören rätt. E22:an finns ju kvar och väntar på nästa haveri - precis som alla andra svenska mitträckesvägar. Ingen omedelbar fara på taket således. Det som hände på E22 hade förmodligen hänt precis likadant även om generaldirektören hade varit på jobbet. Det handlar ju om en svensk generaldirektör och inte någon entreprenör som både kan tänkas besitta kunskap och vara handlingsbenägen. Den här gången dog heller inga på grund av mitträckesvägarna - såvitt bekant. Men det blir nog annan ordning på det vad tiden lider.


Man kan möjligen ifrågasätta omdömet hos en generaldirektör som åker på semester vintertid, givet vad vi alla vet om vad mitträckesvägar och utländska lastbilar med undermåliga däck ställer till med om det kommer 5-10 cm snö. Å andra sidan tar riksdagsmän, regering och byråkrater också semester vintertid - trots allt vi vet om vad de ställt till med.


Det framgår inte om generaldirektören behöver informera sig om vad som inträffat inför besöket hos Riksdagens Trafikutskott. Det framgår inte heller om det spelar någon roll om generaldirektören är påläst eller inte. En dylik klassisk svensk parodi har ju mycket av ”en blind som leder en blind” över sig. Oklart vad det skulle kunna ställa till med om en part plötsligt skulle visa sig vara påläst.


Falun tisdagen den 9 januari 2024

Mikael Styrman

.

3 kommentarer:

  1. En kompis till mig blev halshuggen, då han vurpade med motorcykeln och gled in i mitträcket...

    SvaraRadera
  2. Jag har nog aldrig hört någon motorcyklist som haft något gott att säga om dessa meningslösa mordverktyg. Det är nog bara de beställare som lyfter mutorna och de som får leverera material och arbete som gillar dem. De flesta andra verkar vara ganska eniga om att de är skit.

    SvaraRadera