torsdag 30 januari 2014

Veckans bullshitnyhet från politiken

.
…eller en av de grövsta, kommer från Trafikverket och trummades ut i veckan.

Den politiskt korrekta nyheten vi alla skulle få lära oss av med hjälp av de kloka tjänsteämnen på Trafikverket var att så många av oss köper fyrhjulsdrivna bilar att det hotar miljömålen. Det är ju naturligtvis inget annat än en grov lögn.

Säkert stämmer det att många köper fyrhjulsdriven bil, men sedan blev det mesta fel.

Visst ökar bränsleförbrukningen om man går över till fyrhjulsdrift. Men ytterst marginellt, några procent, och helt inom ramen för felmarginalen i beräkningarna. Däremot ökar förbrukningen högst avsevärt för den som köper en hybridbil med dagens helt meningslösa batterier som bara, och knappt, räcker till för att försiktigt köra ut bilen ur ett parkeringsgarage.

En hybridbil kan väga närmare 600 kg mer än en vanlig bil. Det innebär att redan en ensam förare åker omkring med en bil som väger som en fullastad bil - helt i onödan och hela tiden. Förutom att avsevärda resurser slösas bort redan vid tillverkningen av bilen ökar bränsleförbrukningen med 30-50%, eller mer, och bilen blir betydligt farligare att köra på grund av de sämre köregenskaperna som mervikten orsakar. Dessutom är en del av dessa också fyrhjulsdrivna och bör så vara eftersom de har så mycket farligare köregenskaper än sina fossilbränsledrivna syskon. Men det är inte politiskt korrekt att gå ut och tala om att hybridbilarna är ett miljöskadligt svammel, när bilindustrin och politikerna har fullt sjå att ljuga i folk att motsatsen gäller.

En annan sak som Trafikverket tiger om är att anledningen till att vi köper fyrhjulsdrivna bilar är att Trafikverket och dess kollegor i den offentliga sektorn inte bara är oförmögna att räkna på effekterna av batterivikter och fyrhjulsdrift. De sköter inte heller sina uppgifter. Därför måste vi köpa fyrhjulsdrivna bilar för att komma in och ut från igenplogade parkeringsplatser och infarter, hålla oss på vägen eller över huvud taget kunna ta oss fram när det ibland - helt överraskande naturligtvis - blir något annat än solsken och vindstilla.

Inte så konstigt att järnvägarna knappt fungerar längre, och om det gör det, ofta gör det med underliggande fara för livet. Inte heller konstigt att flygplatserna allt som oftast är stängda när någon annan än SAS och Norwegian behöver flyga. Inte heller konstigt att det växer staket på våra vägar som hindrar framkomlighet och plogning. Och varför skulle vi ha miljövänlig kustsjöfart när snart inget annat fungerar i landet? Detta bara som några små tips om vad man kan jobba med på Trafikverket, istället för att dilla och vilseföra allmänheten om fyrhjulsdriften.

Mutholm torsdagen den 30 januari 2014
Mikael Styrman
.

1 kommentar:

  1. Hej
    Jag är reporter på Kuriren. Nästa fredag har Norrbottensteatern premiär på en teaterpjäs om konflikten mellan Ekfors kraft och Övertorneå/haparanda kommuner.
    Jag kan tänka mig att du har synpunkter på det, dessa skulle jag vilja ta del av.
    Jag nås på 0920/26 29 24 eller 070/673 7519

    SvaraRadera