.
(Uppdaterad 21/1-15, kl 13:07)
De två flygplan som, såvitt i nuläget låter sig bedömas, har störtat inom några minuter efter att ha kommit in i isbildningsväder, var båda av Airbus tillverkning. Air France Flight 447, som störtade på väg från Rio de Janeiro till Paris, var modell A330-203. Air Asia Flight QZ8501 var av modell A320-216, allt enligt Wikipedia.
Visserligen är de inte exakt samma modell, men eftersom vi lever i ett industrialiserat samhälle är det möjligt, till och med troligt, att de delar lösning beträffande pitotrörets utformning, placering och/eller avisning.
SAS flyger också med A330. Hittills har de hållit sig i luften. Mycket talar för att de följer utredningen av de två haverierna med stort intresse.
För övrigt skulle jag vilja veta
hur mycket en Airbus A330 kostar
samt,
hur mycket avisningen av pitotröret kostar?
Jag har en bestämd känsla av att någon har prioriterat fel.
Flygning i isbildningsförhållanden med ett modernt plan ska inte med automatik resultera i alla ombordvarandes död. Sådant ska tillhöra en svunnen tid.
Södertälje onsdagen den 21 januari 2015
Mikael Styrman
.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar