onsdag 19 mars 2014

Det flygande religionskriget

.
Det är ett imponerande väl förberett informationsmaterial som rullas ut i vår USA-styrda press. Det är inte att ta miste på att det stulna planet förväntas användas för att underblåsa religionskriget.

Men varför har det inte använts för sitt syfte än?

Det kan naturligtvis finnas flera skäl till det. Ett uppenbart är att operationen kan ha misslyckats och planet störtat. Ett annat tänkbart skäl är det som följer av operationens high tech-stuk. Nämligen att planet inte omhändertagits av religiösa fanatiker, manipuleringsbara att söka lyckan hos de 72 jungfrurna i paradiset. Om planet ska flygas på självmordsuppdrag av fanatiker från sådan kulturell bakgrund att självmord inte är för handen, måste först fjärrstyrning installeras.

I media ritas mycket skisser över olika tänkbara landningsplatser, i företrädesvis muslimska länder i Asien. Det tyder på en ganska ung analytikerskara som inte i sin erfarenhetsdatabas har de tre PFLP-planen på Dawson’s Field, vid Zarqa i den Jordanska öknen 1970, och de många flygplanskyrkogårdarna i amerikanska öknar. Antalet möjliga landningsplatser är därför vida större än de blygsamma antal om några hundra som kastats fram.

Jag vill också dra en lans för att hela Asiengrejen kanske är en fint. Att ett asiatiskt plan stals i Asien kan just i akt och mening ha varit att lägga ut ett villospår. Och det tycks ju ha fungerat. Eller så är pressen så lydig och kuvad att de lojalt spelar med och bedrar sina läsare. Det vore ju i så fall inte första gången.

Planet stals nattetid för att mörkret var nyckeln till att undgå upptäckt av satelliter och annat otyg. Därefter har planet, som har mycket stor räckvidd, flugit västerut och följt med nattmörkret. Flighten är sannolikt mycket noga utvald för att få mörker under hela resan och hinna gömma undan planet på landningsplatsen innan dagsljuset bryter in.

Därför kan planet mycket väl vara i exempelvis Mellanöstern, Sahara eller Europa, men det kan till och med vara i Amerika, och har med största sannolikhet ändrat utseende och kan numera stå som dublettplan på vilken allmän flygplats som helst, till synes helt legal och med alla papper i ordning, eftersom de ju bara är en extra uppsättning av dess tvillings dokument. För en organisation tillräckligt sofistikerad för att genomföra en dylik operation behöver planet bara vara in i hangar någon timma för att helt byta skenbar identitet. Pappren är fixade i förväg och ingen står och fotograferar startande och landande flygplan på flygplatser för att verifiera deras identitet. Inte på dagen och definitivt inte på natten. Något behov av att gömma sig finns därför inte.

Barack Obama var i Polen igår. Var är han idag? Om han exempelvis i strävan att minska USA:s skenande militärutgifter dragit på sig det militärindustriella komplexets ogillande kanske Airforce One krockar snart med ett plan som alla lurats tro att är i Asien. Det vore bara allt för elegant att först vagga in allmänheten i tron att planet stulits av muslimer och att det är muslimer som krockar med Airforce One. Om någon har sådana planer är det i så fall någon som har tillgång till Obamas reseschema.

Det är ingen höjdare att söka efter ett trafikflygplan med avstängda transpondrar i mörker. Men det är inte heller någon höjdare att i mörker försöka se ett flygplan med avstängda ljus och transpondrar och med en pilot som är fientligt inställd och flyger oanmäld emot en själv.

- Fantasifullt? Javisst, men kom ihåg att verkligheten alltid överträffar dikten. Hollywood kommer ständigt tvåa.

Mutholm onsdag den 19 mars 2014
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: