Diego Garcia |
Nu kommer det in rapporter om att MH370 - eller något annat plan som också håller sig undan - vid ungefär ”rätt” tidpunkt passerat nära Maldiverna, väster om Indien.
Det leder osökt till diskussionen om vilken bränslekapacitet planet kan ha haft. Ingen torde idag kunna med säkerhet säga hur mycket bränsle planet hade vid start från Kuala Lumpur. Ett rimligt antagande är därför att planet förmodligen var fulltankat.
När planet behöver tankas nästa gång bestäms inte så mycket av hur mycket bränsle man har haft vid start som av hur långt man har kvar att flyga. Det kan förefalla självklart, men det gäller extra mycket i fråga om MH370 som kanske inte kan gå ned var som helst för att tanka, utan att röja sig.
Det innebär, att om planet setts vid Maldiverna kan det ha varit på väg till eller från den amerikanska flygbasen på Diego Garcia beläget i centrala Indiska Oceanen. Rutten från Malaysia till Diego Garcia och vidare från Diego Garcia vart som helst, är nära nog idealisk för den som vill undgå upptäckt. Det ligger nämligen mitt ute i ingenting, i ett område där ingen bor och endast få flygplan och båtar rör sig.
Normalt flyger ett flygplan ned bränslemängden betydligt före tankning. Ett lätt plan drar mindre bränsle än ett tungt. Men ett flygplan, vars pilot inte vill gå ned var som helst för att tanka, kan välja att tanka tidigt om man därmed har bränsle till målet eller till nästa ”säkra” flygplats.
Ett läge som gjort för diskreta operationer |
Skulle nu MH370, gud förbjude, vara en CIA-operation kan tankning på en avlägset belägen flygplats, som Diego Garcia, kontrollerad av en terrororganisation, vara ett nog så gott alternativ. Där finns personal som lärt sig hålla tand för tunga för att inte riskera att bli skjuten, eller sprängd i luften, under någon ”misslyckad” operation, som exempelvis de Navy Seals som påstods ha dödat Usama Bin Ladin och vars ålderdomliga helikopter sköts ned vid en ”misslyckad” insats - som dock förmodligen gick över förväntan.
Mutholm onsdagen den 19 mars 2014
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar