fredag 29 juli 2022

Ett urspårat samhälles trafikpolitik

 .

Före och efter Andra Världskriget fanns det goda skäl att underlätta för människor på landsbygden att kunna hålla sig med billiga transportmedel. Gamla uttjänta fordon kunde fortsätta att brukas efter att bakaxeln gjordes stum och hastigheten begränsades. På den tiden tittade inte ungdomen på idrott på TV och andra media, utan idkade istället idrott själva. Då var trafiken på vägarna ytterst begränsad. I många byar fanns inte en enda bil. Ungdomar och andra förflyttade sig till fots och med hjälp av cykel.


Idag har vi inget sådant ekonomiskt incitament. Det står bilar på varje gård, ofta flera, som regel köpta på kredit. Vägarna är åtminstone partiellt drabbade av trafikinfarkt. För att göra ont värre byggs vägarna om till 2+1-vägar vilket leder till ytterligare försämrad framkomlighet. Nu ska 2+1-vägarna korkas igen genom en massiv ombyggnad av fordon till traktorer, som inte behövs i ett samhälle som badar i transportmedel. Människorna har slutat ägna sig åt idrott. De ser istället på TV när andra ägnar sig åt sådant. Istället åker man runt - stillastående - på batteridrivna elsparkcyklar - vilka ytterst sällan framdrivs med sparkar och vilka dessutom spär på klimatkatastrofen, vare sig deras brukare begriper det eller ej. De USA-inspirerade skrovmålen som dryper av ost och såser och de ofta flera liter stora colaflaskor som bärs under armen i tid och otid kommer inte att göra saken bättre.


 Därutöver åker ungdomen runt med dessa - ofta långsamtgående - traktorer. Det vill säga långsamtgående när man inte manipulerat dem och framför dem i normal trafikhastighet - eller högre - dock utan samma säkerhetskontroll av fordonen som vanliga bilar underkastas. Naturligtvis är förarna ofta sämre skickade att klara sig i trafiken än andra bilister. Det kommer sannolikt att visa sig att förarna i allt högre grad även kommer att vara narkotikapåverkade. Eller visa sig och visa sig - det är inte alls säkert att det kommer att visa sig. Om förarna i allt högre grad kommer att vara narkotikapåverkade är det mer troligt att frågan kommer att tigas ihjäl av oansvariga politiker och servila låtsasjournalister.


Det här är inte precis vad klimatet behöver. Ungdomen borde inte läras att ta sig fram utan muskelkraft, om man vill att mänskligheten ska överleva. Inte heller om man vill att de själva ska klara sig - i ett samhället där elförsörjningen har kollapsat. Visserligen försöker man hålla insikten om vart vår elförsörjning är på väg på avstånd, men det blir allt svårare att hålla skenet uppe när det ena beslutet tokigare än det andra undergräver vår elförsörjning.


Man kan på goda grunder anta att en idag helt onödig och oansvarig störtflod av A-traktorer som kommer att blockera vägarna också kommer att vara förenad med en prislapp i form av onödiga dödsfall, orsakade både av traktorförarna själva och av stressade och irriterade bilister som orsakar olyckor som en direkt konsekvens av att de återkommande kommer att sitta fast i långa köer på de enfiliga vägsträckorna.


Man frågar sig onekligen vad som föranleder dessa regeländringar som kommer ineffektivisera samhället i en tid då det istället borde effektiviseras. Är det ren dumhet, vilket ju inte är helt ovanligt i vår maktapparat, som ofta kan beskrivas som ”fullast kör”? Det är ju inte på något sätt unikt att beslut fattas av politruker som inte vet ett piss om det som de är satta att besluta om, eftersom de fått sina taburetter med hjälp av sina partiböcker och sin intill enfald gränsande lojalitet med sina gynnare. Ibland kan man undra om det rent av är ett krav att man inte ska kunna något för att få utforma regelverket om körning i rondeller, på motorvägar osv.


En alternativ teori skulle kunna innebära att man avsiktligt korkar igen vägarna, som ett utslag av en klimatpolitik som man inte riktigt vågar stå för. Men jag är nog benägen att tro att de som utformar dessa regler ofta är oförmögna att se sambandet mellan sina stolliga beslut och de katastrofer som kommer att bli följder av besluten.


Det blir i alla fall bra för ungdomsbrottsligheten, narkotikahandeln och de politiker och tjänstemän som lever gott på mutor från dessa näringars idkare. Från att tidigare ha varit relativt begränsade geografiskt kan nu denna form av brottslighet breda ut sig över större ytor. Det är naturligtvis inte bra att det sammanfaller med polisens och rättsväsendets moraliska och kompetensmässiga förfall. Besluten går inte i rätt riktning - åtminstone inte för den hederliga delen av allmänheten.


Ofta finns det både positiva och negativa aspekter att väga in i samband med beslutsfattande. Man kan fråga sig vilka andra positiva aspekter man vägt in i A-traktorfrågan än just att stimulera narkotikaförsäljningen?


Vi kommer allt närmare en framtidsdystopisk situation som innebär att de korrumperade resterna av rättsväsendet kollapsar och medborgarna överlåts att själva svara för sin egen, sin familjs och sin egendoms säkerhet. Det är inte mycket som talar för att det är en utveckling som allmänheten önskar. Desto märkligare då att utvecklingen pågår och med allt längre och snabbare steg.


Falun fredagen den 29 juli 2022

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: