.
Det är ganska fascinerande att Tesla kommit så långt med sin Cybertruck - så långt in i en uppenbar återvändsgränd att det knappast finns någon återvändo.
Konstruktionen innehåller nästan direkt barnsliga och uppenbara orimligheter och lagstridigheter som naturligtvis borde ha upptäckts och hanterats tidigt under utvecklingsarbetet. Det är nästan obegripligt korkade fel som inte bara begåtts utan till och med letts fram till produktion och försäljning.
Istället för att göra en avancerad, men verklighetsförankrad produkt har Tesla byggt något som inte får användas på många viktiga marknader. Sannolikt har enorma summor svamlats bort. Många grundläggande saker är så tokiga att givet den debatt som förs, eller de anklagelser som framförs, om Elon Musks narkotikabruk är det inte svårt att tänka tanken att grundläggande absurda konstruktionslösningar har sin grund i narkotiskt rus.
Det är kanske inte konstigt i sig. Det konstiga är den nästan gudadyrkan som Elon Musk bemötts med och omgivits av och som synes helt ha förblindat alla som haft med företaget att göra och som även resulterat i att många idioter faktiskt köpt cybertrucken utan att begripa vad de köpt.
Denna hybrid - en korsning mellan bil och lastbil - har sådana fundamentala brister i sin konstruktion att den i trafiken närmast kan liknas vid ett mordverktyg, utvecklad för att ta död på eller lemlästa medtrafikanter vare sig de är bil-, mc,- cykel- eller fotburna.
Man kan undra var Teslas konstruktörer har befunnit sig de senaste 50 åren, när resten av fordonsbranschen utformat deformationszoner mm ägnade att skydda bilens passagerare och omgivningen? Kanske i sin mammas mage? Är det förklaringen? En medveten inriktning mot unga, okunniga och oerfarna konstruktörer vilka inte begriper att ifrågasätta galenskaper som ett hårt skal med vassa kanter.
Den slutsats man nog måste dra är att Tesla är en till stora delar dysfunktionell organisation vilken det är synnerligen tveksamt om man borde satsa en enda krona i. Det har inte hindrat svenska placerare av våra pensioner att satsa friskt - även sedan det måste ha varit uppenbart för nästan alla att Tesla är ett dysfunktionellt äventyr och att mer insiktsfulla amerikanska investerare dumpar Tesla-aktier för att inte bli sittande med Svarte Petter när drömfabriken klappar ihop.
Falun måndagen den 5 maj 2025
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar