Torsdagskvällens Nordnytt
innehöll klarlägganden om Norrtåg och Ahlstoms relationer i fråga om de
stillastående tågen. Men inslaget väcker fler frågor än det besvarar.
Lite märkligt förresten att
uppgifterna är offentliga - om de nu är det. Annars är de ofta omfattade av
sekretess. Det brukar rendera skadestånd att röja sekretessbelagda uppgifter.
Men sekretessen kanske inte räknas nu...
Formuleringarna om vad tågen
ska klara föreföll ganska omfattande och heltäckande men gentemot vem gäller
de? Och vad händer om de inte kan infrias? Landstingspolitikerna har gjort en
ganska omständlig konstruktion av olika bolag för denna upphandling. Varför?
Gentemot vem gäller utfästelserna om vad tågen ska klara? Gäller de gentemot
slutanvändaren eller är det landstingen som är ansvariga mot sig själva?
Vad är det för typ av
isbildning garantin i avtalet avser? Har man definierat det? Är det isbildning
på karossen? På fönster? På kontaktledningar eller strömavtagare? På grund av
underkylt regn? Är det rimligt att tänka sig att den formuleringen i avtalet är
så stark att landstingen med stöd av denna diffusa formulering skulle kunna bli
det första järnvägsbolaget att klara sig utan avisningsanläggningar? Vi tror inte det. I våra öron låter det här som en bullshitgaranti. Eller
RH-garanti som det också heter. RH= Runt Hörnet.
Och vad händer om
utfästelserna inte innehålls? Ska leverantören åtgärda felen inom rimlig tid?
Har köparen rätt att häva köpet? Eller rätt till jämkning av priset? Eller rätt
till skadestånd? Rätt att hyra in bussar månadsvis utan tak för kostnaden? Vilka
kostnader ska leverantören täcka?
Enligt uppgifter i media den
senaste tiden menar tågexpertis att kombinationen snabbtåg och vinter aldrig
har fungerat. Står de priser landstingen
betalar i någon rimlig relation till den prestation som förväntas? Att tågen
ska klara något som aldrig har klarats tidigare?
Innebär den formulering i
avtalet som visades i Nordnytt att det är fritt fram för landstingen att
beställa bussar på leverantörens bekostnad när man själv i det närmaste helt
saknar avisningsmöjligheter? Vi tror inte det. Det skulle vara ungefär
första gången i världshistorien som en garanti är så generös. Om man ställer ut
så generösa garantier brukar man ta höjd för det i prissättningen. Så hur
mycket har då landstingen betalat för den garantin?
Och hur mycket betalar
landstingen och tågföretagen i denna invecklade ägarkarusell - i första led, i
andra led, i tredje led? Är inte det en
fråga som vore naturligt att få belyst i media sedan affärens upplägg
avslöjats?
Nog tycker vi att det känns
som om detta storverk kommer att betalas med ytterligare nedskärningar i
vården.
Mikael Styrman, Övertorneå
Anders Mansten, Nyköping
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar