måndag 7 januari 2013

Stockholms-Triangeln slukar tågen

.
Mysteriet tätnar kring "Stockholms-Triangeln" och de försvunna tågen.

Det har länge varit känt att det finns en mängd mysterier som har det gemensamt att flygplan försvinner oförklarligt och spårlöst i den så kallade "Bermudas-Triangeln".

Under senare tid har i vart fall en svensk motsvarighet blivit känd - "Juridikens Bermudas-Triangel". In i den kastar sig handlöst chefsåklagare, poliser, psykoterapeuter, överläkare, advokater och justitieråd, utan egen vinning att döma av den hittillsvarande rapporteringen i media. Och när vi tror att vi har sett allt hoppar advokatsamfundets generalsekretare efter - med öppna ögon. Må vara att hon hade en livlina kvar och att hon ringde en kompis.

Men nu är den moderna forskningen ett till svenskt mysterium på spåren. Det har nämligen visat sig att hela tågsätt försvinner spårlöst i Sverige, med man och allt, i vad den fristående och ocensurerade forskningen nu kallar för "Stockholms-Triangeln". Det är en triangel med sina hörn i orterna Kiel i Tyskland, Vöru i Estland och Tromsö i Norge. Innebörden av detta blir att praktiskt taget alla tåg i Sverige löper en påtaglig risk att försvinna helt.

Forskningen kom mysteriet på spåren när det visade sig att tåg som blev kraftigt försenade helt försvann från järnvägsbolagens informationstavlor. De fanns inte kvar på avreseorten men de kom inte heller fram någonstans. De bara försvann helt oförklarligt. I en teori förklaras det av att någon politisk eller departementsanställd trollkarl har hittat en formel för att slå ihop försenade tåg med sådana som inte är försenade och att det fått till följd att de kraftigt försenade tågen försvunnit med man och allt.

Regeringens trafikplanerare

På forskarnas illustration ovan finns möjligen en ansats till en förklaring av mysteriet, uppe i norra Finland. Det markerade kan vara en av flera ökända smuggelvägar där enligt gränsbor ett pärlband av tunga transporter rullar österut med stöldgods så gott som varje natt. Men där poliserna lyser med sin frånvaro och resurserna istället läggs ned på att kontrollera att inte någon pensionär smugglar in lågbeskattad finsk olja.

Under senare tid har ju faktiskt ryktena gått om stora mängder tunga transporter runt Pajala som ingen riktigt begriper vad de ska användas till. Och det är ju inte långt till det förskräckliga Piteå, hemvist för maffian med samma namn, som låser in åldringar på nätterna och överger dem, samt även hemvist för den snabbt växande "Advokatligan".

Så nu väntar vi alla spänt för att få veta om det är det är Piteå-maffian under ledning av den ökända gangstern ”Rosen” som har slagit till igen. Om de stjäl tågen, skär ned dem i bitar och skickar dem österut? Eller om de nöjer sig med att bara få dem att försvinna som det sker med mesta som de befattar sig med? Och vad händer i så fall med passagerarna? Den svenska pressen verkar inte känna till några som kommer fram. Åtminstone inte för sent. Och vi har ju press- och yttrandefrihet i Sverige. Det har ju till och med bekräftats av Övertorneå kommun som på förslag från  ”Rosen” och dåvarande Luleå-baserade gangsterhövdingen ”Grädd-Pelle” - känd från Obol, Längmanska Klantfonden och LKAB - satte upp skyltar i centralorten som upplyste allmänheten om att yttrandefriheten är värdefull men "den måste hanteras med omdöme"...  :-)



Enligt ännu obekräftade uppgifter bedrivs verksamheten under täckmantel av fyra läns landsting och ett antal kommuner, kamouflerat med vanlig järnvägsdrift som täckmantel under namnet "Norrtåg". Dock med tåg som rör sig obetydligt mer än barndomens märklintåg, tills de slutligen försvinner helt.

Vi har hört mycket om en ganska stor stad som Göteborg med sitt småfiffel om något tiotal miljoner åt gången, straffritt visserligen - men vad är väl det jämfört med en småstad som Piteå som kan stjäla hela elverk och få hela tåg att försvinna - dagligen!  Nej äras den som äras bör. Karl-Gerhard sjöng om ”de ökända kvarteren i det ruskiga Marseilles”. Nog bör den gamla slagdängan få en modernare efterträdare. Nog är det Piteå som är det svenska tjuveriets hemvist numera.

Klicka på bilden för att höra Karl-Gerhard sjunga om dåtidens motsvarighet till dagens Piteå. (Kommer lite senare)

Södra Sverige måndagen den 7 januari 2013
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: