I vad som artar sig till blivande pris för undersökande journalistik har
SVT: s norra nyhetsredaktioner avslöjat hur stillstående tåg levererade från
det tyskfranska företaget Alstom stannat därför att de – trots
kravspecifikationer – inte klarar nordsvensk vinter. Vidare har den mycket
komplicerade inköpskarusellen beskrivits där ett landstingsägt företag –
Transitio – köpt tågen för en knapp miljard kr; som sedan hyrs ut till nästa
landstingsägda bolag – Norrtåg – som i sin tur hyr ut till ett tredje
landstingsföretag – Botniatåg – som kör tågen.
I TV-reportagen så här långt har en Bagdad Bobfigur trätt fram men
kovänt; Norrtågs styrelseordförande Thomas Hägg (S). Först med – Jag avgår
inte, det här är inget fiasko. Någon dag senare meddelar han istället – Norrtåg
och Transitio ställer in betalningar för tolv senast inköpta tåg tills felen
har åtgärdats. Lite finstiltare framgår att Norrtåg faktureras som vanligt av
Transitio trots att tågen fortfarande helt eller delvis står stilla. Om Norrtåg
i sin tur som vanligt fakturerar Botniatåg är oklart?
Nordsvenska skattebetalare fortsätter därför att (dubbelt upp?) betala
för nästan ingenting till det landstingsbolag som äger tågen men som ägs av
landets alla landsting tillsammans.
I väntan på nya kommunikéer från Bagdad Hägg och hans norrbottniske
styrelsekamrat Kenneth Backgård (NS) som båda lagt alla ägg i samma korg – Att
Alstom står för alla extrakostnader tills tågen fungerar igen – bör vi andra
fundera på varför landstingens inköpsprocesser fungerar som de gör. Samtidigt
som landstingens viktigaste uppgift – Sjukvård – hela tiden tvingas pressa sina
kostnader och minska sin personal; både i antal och som andel av totalbudget.
Det är dags att bekanta sig med det fulaste av alla K-orden i det svenska
språket. Hittills använt bara för hemskheter utomlands tills helt nyligen när
Telias äventyr i Uzbekistan visat sig starta i hemlandet.
Fulordet på Västerbottniska (eller Pitmål):
- Korruption.
Anders Mansten, Nyköping
Mikael Styrman, Övertorneå
.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar