.
Den möjlighet som fanns att vinna trovärdighet för haveriutredningen kring Germanwings 9525’s krasch har sannolikt gått förlorad.
Det är känt i flygkretsar att den franska haveriutredande myndigheten är korrumperad, politiskt och sannolikt även ekonomiskt korrumperad. Likaledes är det känt att tidigare haverier med Airbusplan inblandade resulterat i att även haveriutredningarna havererat, olycksorsakerna dolts och krascherna skyllts på piloterna.
Denna gång fanns ändå en möjlighet att återupprätta en del av förtroendet för den franska myndigheten. Hade man genast publicerat hela dialogen från cockpit, i oförvanskat skick, på Internet skulle man ha skyddat sig mot anklagelser om att mörklägga den verkliga haveriorsaken.
Istället vänder man sig till ”Der Spiegel” och ber dem vara demokratiskt alibi. Ungefär som om man i Sverige skulle kalla in Expressen eller Dagens Nyheter som sanningsvittne - med exklusiv rätt.
Men möjligheten att offentliggöra bandet slarvade man bort. Istället har man dragit ned även den tyska polisen i det franska korrupta träsket, för att backa upp de franska lögnerna. Förmodligen kunde man helt enkelt inte lägga ut dialogen eftersom den inte var ”färdig” ännu. Man hittade antagligen på längs resans gång, efter hand som man tyckte att historien behövde förstärkas.
Att man blev stressade att hitta på olycksorsaker, och publicera dem utan att ha tänkt färdigt, berodde på att olika utländska större media började rapportera om att flygande personal vägrade flyga Airbus A320 innan olycksorsaken var klarlagd.
Börjar man ljuga i panik, och släpper ut historien innan man fantiserat färdigt kan det bli ganska tokigt i slutändan. Som nu med Germanwings.
Södertälje söndagen den 29 mars 2015
Mikael Styrman
.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Men risk att oavsiktligt bistå myndighets och industri maffian med
goda råd, så begriper jag inte varför man inte nu försöker ta den
pågående desinformationskampanjen som ett gyllene tillfälle att
upplysa allmänheten om förträffligheten med nästa generation
trafikflygplan som enligt branschen med fördel bör bli förarlösa
flygplan. Men det är klart, man kanske nu som omvändelse under
galgen nödgats överge denna tanke? Tekniken fungerar uppenbarligen
inte ens med en två operatörer (piloter) ombord, så att det skulle
fungera bättre utan piloter är rimligen en omöjlighet. Men nu har alltså
en flygstyrman "begått självmord" och lägligt nog utan att lämna
överlevande vittnen. Så svårt är det nog inte att åstadkomma samma
utgångsläge för en desinformationskampanj där en operatör eller
flygledare på marken efter ett haveri påstås sprängt tornet och sina
kollegor som kan vittna, eller för all del kanske påstås genomfört en skjutning av nyckelvittnen och sedan själv dödas av polis eller annan "säkerhetspersonal".
Angående blogginlägget i sak kan jag bara hålla med, det är en
förvånade tafflighet som uppvisas i den pågående desinformationskampanjen,
och intrycket börjar absolut verka panikslaget!
/ fänrik Stål
Den här kampanjen kan nog mycket väl syfta till att bereda marken för förarlösa plan, även om man inte uttrycker det i klartext.
Jag tror inte att de ändrar kurs. Åtminstone inte innan bra många fler plan går i backen med "självmordsbenägna" piloter eller efter påhittade "terrordåd".
Skicka en kommentar