.
Hur ska det bli nu när biltillverkarna verkar mer eller mindre känna sig tvingade att överge fossildrivna bilar, till förmån för elbilar? Dessutom illa fungerande elbilar. Elbilar som det inte finns laddningsstationer till. Elbilar som det inte finns råvaror till för att de ska kunna byggas och som det dessutom blir svinaktigt dyrt att byta batterier i. Så dyrt att en ganska ny bil nästan har nollvärde när batteriet tjänat ut.
Det verkar som om åtminstone Europas bilkonsumenter har reagerat med det enda rimliga sätt på vilket man kan reagera under dessa oklara förhållanden. Genom att vänta med att köpa bil tills förhållandena klarnar.
Så måste det rimligen ligga till eftersom den tyska bilmaffian uppenbarligen har skrämt upp den tyska regeringen och hårdbearbetar mutkolvarna i Bryssel. Försäljningen av bilar ska hållas uppe tvångsvägen genom att vi ska tvingas skrota gamla bilar.
Givet rådande situation, med av allt att döma skenande klimat, är det naturligtvis inget annat än vansinne att fortsätta köpa bilar i långt mycket högre takt än planetens klimat och naturtillgångar tillåter.
Det är så att en mycket stor del av en bils miljöbelastning åstadkoms när den tillverkas. En äldre bil - som ofta körs lite - har mycket liten miljöpåverkan.
Det går att förstå att tyskarna och andra nationaliteter som har stor bilindustri - baserad på stora tillverkningsvolymer - våndas inför de sociala påfrestningar som kan befaras bli fallet när biltillverkningsvolymerna rasar. Men det problemet får de faktiskt lov att hantera. Lösningen på det problemet är inte att störta oss alla utför klimatstupet.
Det är inte det enda problemet vi har att hantera, men ingenting blir bättre av att det hanteras genom verklighetsflykt.
Det bör även de överavlönade mutkolvarna i Bryssel beakta.
Falun söndagen den 3 december 2023
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar