tisdag 27 augusti 2024

Den offentliga brottsligheten sväller lavinartat

 .


Att det förekommer en omfattande och grov brottslighet i samband med stora infrastrukturinvesteringar vet nog de flesta. ”Goes without saying” som det skulle uttryckas på ett språk som talas i ett land där sådan brottslighet utvecklats och förfinats, men också bekämpas. Det senare ”problemet” har vi inte här. Vi saknar ju i det närmaste helt en polis-, åklagar- och domarkår som utreder, åtalar och dömer grova brottslingar som ägnar sig åt brottslighet inom den offentliga sektorns verksamheter.


Denna grova och omfattande korruption ynglar också av sig och inte heller den initialt mer blygsamma brottsligheten tilldrar sig någon uppmärksamhet från de institutioner som åtminstone till namnet ska stävja sådan verksamhet.


En ganska ny gren på den offentliga brottslighetens träd är verksamheten med TMA-bilar. Den är också fredad från granskning eftersom den seglar under täckmantel att vara till för att öka trafiksäkerheten vid vägarbeten. Det kanske den också är, men framför allt är den till för att plundra Sveriges skattebetalare.


Bara under sista veckan har jag passerat tre sådana låtsasarbetsplatser.


På ett ställe stod en stor grävmaskin och arbetade vid sidan av vägen och strax innan stod en TMA-bil med tillhörande drönare i hytten, kämpande för att hålla sig vaken.


På en annan plats stod en(!) man med röjsåg och röjde i en vägslänt 10-15 m från vägen. Även där bedömdes det nödvändigt att ha en TMA-bil med tillhörande drönare på vägen. Det är klart att säkerheten inte ökar av att man ställer en TMA-bil på vägen för att det går en gubbe och röjer långt från vägen. Men det här handlar inte om säkerhet. Det handlar om att fakturera - eller möjligen att fakturera och dela med sig.


Men veckans värsting var på E20 strax utanför Södertälje igår. Där kom jag ikapp en TMA-bil som med den sedvanliga ljusshowen varnade för att det längre fram förekom någonting som innebar att vänsterfilen var avstängd. Efter några hundra meter till fanns det två(!) TMA-bilar som med den sedvanliga blinkande jättepilen och tillhörande ljusshow indikerade att vi trafikanter skulle gå över till högerfilen. Efter ytterligare några hundra meter kom jag ikapp och  passerade en liten skåpbil med sedvanlig ljusshow. Oklart vad den ägnade sig åt. Ingen utrustning syntes. Kanske mätte den någonting? Kanske åkte den bara omkring och låtsades arbeta för att alla inblandade skulle få fakturera? Det är klart  att det hade räckt alldeles utmärkt om det enda fordonet som möjligen utförde något arbete hade varit ensamt. Varför kunde inte det fordonet istället ha varit en TMA-bil om nu väghållaren får ståpäls av TMA-bilar?


Jag vet inte hur mycket ett enda sådant fordon får fakturera för att göra ingenting, men jag skulle tro att det snarare är över tusen kronor per timma än under. Kanske mer?


Sådär skulle det naturligtvis inte gå till om inte alla inblandade kunde sko sig på cirkusen. Beställarens ombud får en slant under bordet för att planera arbetet så att maximalt antal TMA-bilar blir inblandade och den som äger bilarna får fakturera ett rundligt tilltaget belopp som ger utrymme att dela med sig. 


Om det inte var på det sättet skulle det naturligtvis inte varit fyra mobila ljusshower inblandade. Då hade det naturligtvis räckt att en bil hade gjort hela jobbet. Allt därutöver var naturligtvis överkurs.


Självklart luktar det korruption lång väg när en stor grävmaskin med ljusshow behöver TMA-bil för att arbeta i kanten av en i och för sig stor väg med många filer, men gles trafik. Den skulle gott klara sig utan en extra lastbil med obligatorisk drönare i hytten. På motsvarande sätt är det naturligtvis överkurs att ha en TMA-bil showande på vägen för att det går en(!) gubbe 15 m från vägen och röjer. Det är ju uppenbart att i den situationen höjer inte TMA-bilen säkerheten utan den skapar istället en olycksrisk som inte skulle finnas annars. Gubben med röjsågen utgör ju ingen risk.


Man kan undra hur många sådana arbeten väghållaren har igång - med en röjare och en TMA-bil? Men det är inte säkert att vi skulle vilja höra svaret.


Värst av alla kategorier är nog den kringvandrande cirkusen som drar runt på vägarna runt Stockholm och kan bestå av 20-30 fordon, alla med samma enorma ljusshow. Inte ens en blind skulle kunna missa dem om så ljusshowen bara var en tiondel av den nuvarande. Det är uppenbart att man i skuggan av säkerheten - eller låtsassäkerheten - har fritt fram att mjölka skattebetalarna. Det kan nog uttryckas så att det är länge sedan det här handlade om säkerhet. Numera handlar det bara om pengar - pengar och mutor.


Det vore bättre om de hade bara tiondelen så mycket ljusshow och istället utförde tio gånger mer arbete. För så är det naturligtvis. All denna överdrivna ljusshow framburen av fordon som inte utför något arbete tränger ut arbetet ur budgeten.


Ett annat snarlikt exempel på hur beställare och entreprenörer tillsammans plundrar skattebetalarna är när man ska trycka ett rör för en kabel eller liknande under vägen. Då kräver Trafikverket att det ska stå två TMA-bilar på platsen och en massa skyltande trots att ingen uppehåller sig på vägen eller ens nära vägen. Det hela blir allt mer likt den situation som fanns på Brittiska tidningar för några decennier sedan, när man inte behövde några grafiker längre, men tidningarna tvingades behålla dem alla, för att den fackliga maffian tjänade mer då.


Säkert finns det mängder av liknande situationer innebärande att maffian getts möjlighet att i personsäkerhetens namn klå skattebetalarna på enorma summor. Ungefär som det i skydd av klimatets namn är fritt fram att ägna sig åt hur grov brottslighet som helst.


Falun tisdagen den 27 augusti 2024

Mikael Styrman

.