söndag 12 juni 2022

Klantighetsrekorden avlöser varandra på Arlanda

 .

Propagandaorganen har den senaste tiden berättat om hur säkerhetskontrollen(?) fungerat så illa på Arlanda, att människor som rest i förhållandevis god tid till sina semesteravgångar, ändå missat avresan för att de inte hunnit ta sig igenom säkerhetskontrollen. Det rapporterades även om hur kön gick fram och tillbaka genom terminal 5 OCH Sky-City.


Helt följdriktigt åker då människorna några timmar tidigare än normalt till Arlanda. Då blir det mycket folk på Arlanda - självklart.


Vad gör då den i sosseriets oduglighet skolade flygfältsadministration åt saken? 

- Jo, naturligtvis behandlar man symptomen - inte sjukan.


Det går tydligen inte att avsätta resurser till att flytta plastlådor mellan travarna, eller ens att utbilda personal till så krävande uppgifter som säkerhetskontrollen. Men det går att avsätta resurser till att stänga av bilvägen till terminal 5 och göra avresan ännu besvärligare för de som ska resa. Sedan går det också bra att lägga ned resurser på att stänga stationen Arlanda Norra, så att inte Arlanda Express kan stanna där. Även det krånglar naturligtvis bara till tillvaron för resenärerna. Dessutom krånglar det helt i onödan till tillvaron för alla resenärer från terminal 2,3 och 4, särskilt om man inte också har tagit lediga utgångar i bruk i de övriga terminalerna, vilket inte riktigt framgår av den rapportering jag sett. Om man nyttjar lediga utgångar i de övriga terminalerna för att sprida ut resenärstoppen på alla terminaler blir möjligen åtgärden att stänga Arlanda Norra mindre obegriplig. Men som sagt, vi, eller åtminstone jag, vet inte hur man gjort.


Det är ju sommar. Varför ordnar man inte köerna utomhus istället för i terminalbyggnaderna, om nu utrymmet inte räcker? Om det regnar finns det ju hur mycket taköverbyggda ytor som helst på Arlanda, till exempel gångar och parkeringsgarage. Är inte det ett nog så bra alternativ att förlägga köandet dit istället för att försvåra trafiken till terminal 5 och ställa till ett litet helvete för alla resenärer?


Om det är så här flygplatsen tycker att man ska lösa problemen, då kan man ju lika gärna stanna tågen i Upplands Väsby och låta passagerarna gå därifrån. Det skulle vara ett Alexanderhugg som skulle lösa problemet med den överfulla terminal 5 i en enda åtgärd. Det skulle kunna lyckas så väl, att många plan fick gå tomma, för att passagerarna inte har hunnit fram. Då kan ju passagerarna lika gärna gå hem från Upplands Väsby. Då blir det ännu mindre folk på terminal 5.


Om man på flera månader inte lyckats få folk till att flytta plastlådor i säkerhetskontrollerna, kan man ju försöka med att sänka bidragen till analfabeterna. Då blir det lättare att få folk i arbete. Man behöver ju inte kunna svenska för att flytta plastlådor från A till B, även om de som drar nytta av systemet tenderar att vilja framhålla det som high-tech. Det kan ju också vara ett välkommet break från den livslånga SFI-kursen, som ju ändå inte leder till kunskaper i svenska.


Skulle man stoppa tågen i Upplands Väsby, skulle det bli så lite resenärer i terminal 5, att man skulle kunna snabbutbilda analfabeter till att sitta i terminal 5 och figurera resenärer. Tänk bara på vad det skulle göra med arbetslöshetssiffrorna. Då skulle ordningen kunna bli så god på Arlanda, att sosseriet sin vana trogen, skulle kunna erbjuda andra länder att lära dem sköta sina flygplatser. Det är ju så sosseriets inbilska stollar brukar göra. 


Exempelvis har man ju skickat svenska experter till Ukraina för att hjälpa dem med korruptionen. Varför det? De är ju redan korrumperade i Ukraina. Inte fan behöver de svensk hjälp.


Falun söndagen den 12 juni 2022

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: