fredag 19 januari 2024

Mitträckesvägarna igen

 .

Jag måste återvända till mitträckesvägarna som jag skrev om tidigare idag.


Det går bara inte. Jag kan inte ta in det. Hur i helvete har landets offentliga sektor försjunkit i sådan total mental efterblivenhet att man kommit på den lysande idén att förstöra alla riksvägar av betydelse genom att bygga in tätt, tätt med flaskhalsar på dem, med stängsel som gör det omöjligt att ta sig förbi en bil som havererar eller blir stående.


Om det här är det bästa vårt politiska system förmår tarvar det radikala grepp. Jag antar att man inte får förstöra alla landets riksvägar utan att ha ett riksdagsbeslut i ryggen som tillåter det. I så fall föreslår jag att vi ersätter riksdagen med en chimpans med förbundna ögon, som får fatta besluten genom att kasta pil på en roterande Dart-tavla.


Vi kan lämpligen hämta en chimpans från Furuvik. Det skulle av allt att döma bli en förbättring på bägge håll.


För varje kast har chimpansen 50% chans att fatta rätt beslut. Det är ju mycket bättre än riksdagen brukar klara.


Falun fredagen den 19 januari 2024

Mikael Styrman

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så sant Så sant.