tisdag 12 mars 2024

Örebros politikers kamp mot zombiedöden

 .

I kölvattnet efter den olycka vid Örebro Södra för en tid sedan, vid vilken tre unga människor likt zombies vandrade ut framför ett annalkande tåg, mot sin omedelbara död, verkar pågå en diskussion bland lokala politiker om vad man kan, eller ska, göra för att förhindra fler olyckor på platsen.


Där har man redan en övergång över spåren med grindar, flertalet stora skyltar, ljussignaler och ringsignaler. Därutöver har man för flera miljoner byggt en planskild gångväg som leder över spåren.


Om jag förstod det rätt hade någon lokal sossepolitiker föreslagit att man dessutom skulle bygga en tunnel under spåren. Men vad skulle en tunnel tillföra som inte de redan uppförda anläggningarna gör? - Ingenting naturligtvis.


Det är klart att problemet är att de flesta politiker saknar ryggrad och förmåga att säga ifrån när det begärs att meningslösa dumheter ska uträttas för miljontals skattekronor. Därtill kommer naturligtvis att situationen är känslig nu när några som inte såg sig för gick under tåget. Sedan är det ju en gammal sanning att för en svensk kommunpolitiker är två potentiella väljare, som vill att miljonerna ska forsa, en betydande opinionsyttring.


Det här påminner en del om hur charlatanen Ingvar Carlsson hanterade sänkningen av Estonia. Ni vet han som efterträdde Olof Palme när den senare blev mördad och politiska polisen saboterade mordutredningen. Han sa ju att man skulle bärga Estonia och att ingen möda skulle sparas för att få upp de döda. Senare skulle han gjuta in Estonia i betong - under havsbotten. Men det var naturligtvis bara ljug alltihop. Han var ju totalt oförmögen att hålla sig till sanningen. Inte fan blev det varken bärgning eller betongsarkofag och det var heller aldrig meningen.


Om nu S-märkta lokalpolitiker i Örebro har för avsikt att beröva människorna det sista lilla unset av eget ansvar som det innebär att man på en järnvägsstation ska se sig för så att man inte rusar under tåget, vill jag påminna om att det finns alternativ till en tunnel, när det nu dessutom redan finns en bro. 


Bygg i stället ett krematorium under spåren så att de som inte begriper vare sig att respektera ljud- och ljussignaler, gå över bron eller gå via tunneln, faller ned direkt i ugnen och sedan åker vidare till kyrkogården. Gudarna ska veta att om människorna inte längre själva behöver ta ansvar för att inte gå under tåget på en järnvägsstation, då kommer vi att måsta skala upp och rationalisera begravningsverksamheten, för då kommer det att bli många döda på våra järnvägsstationer.


Ett behändigare och billigare alternativ förefaller vara att de vuxna lär sin avkomma hur de ska bete sig innan de får åka tåg utan att mamma och pappa håller dem i handen. Om tre unga personer samtidigt går under tåget kan det tolkas som tecken på ett systemfel, men inte på järnvägen utan på barnens fostran. Järnväg har vi haft i landet i snart 200 år utan att människor har tyckt att det är någon lysande idé att springa under tåget. Det nya är fördumningen som vi måste ingripa mot.


Falun tisdagen den 12 mars 2024

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: