.
”Tågbolaget Vy vill inte fortsätta att köra nattågen till Luleå och Narvik, när avtalet med Trafikverket löper ut vid årsskiftet. Nu måste en ny operatör snabbt vara på plats för att inte resenärerna ska bli utan persontrafik”, skriver DN.
Men, det är ju inte riktigt sant. Persontrafiken - åtminstone i Norrlands nattåg - är ju sedan länge försvunnen och har fått ge plats för kreaturstransporter. Det var visserligen persontrafik, vid tiden för och innan Andra Världskriget som Norrlandstågen härrör sig från. Men med dagens standard är det kreaturstransporter. Utom i en del U-länder förstås, i vissa delar av Afrika exempelvis skulle de vara helt ok. Men i Västeuropa skulle de vara en pittoresk erfarenhet, något att berätta om i glada vänners lag efter hemkomsten, och då inte nödvändigtvis i berömmande ordalag.
Sovvagnskupéer med mått som brittiska häktningsceller. Fotutrymmet så begränsat att man med normalstora fötter inte kan vrida fötterna från vänster till höger. Utrymmet för bagage så begränsat att det blir mycket svårt att klara en resa utan att upprepat blodvite uppstår på benen. Rumstempererat vatten i en mängd så begränsad att man inte vet om man egentligen är med i ”Dolda Kameran” och allt vilket ögonblick som helst ska avslöjas som ett grymt skämt. Toaletten, tillika duschutrymme, i ett format som utbrytarkungen Houdini skulle ratat som varande hälsovådligt. De för en människa felaktigt lutade sitt- och ryggdynorna sannolikt utrustade med de dynor som vagnen ursprungligen försågs med när den tillverkades. Så där skulle man kunna fortsätta. Men poängen är i alla fall att de inte är som något som man frivilligt betalar för att åka med. Bara om man måste. Snarare har de karaktären av fångtransporter eller möjligen slavtransporter.
En liten lustig parentes är att Vy-tåg, som rynkar på näsan åt de svenska tågen av förkrigsmodell, ägs av forna tiders ”lillebror” i form av Norska staten. Men sedan tågen byggdes har Sverige styrts av en allt mer kriminell NationalSocialdemokrati och deras hovnarrar från en del andra partier, vilket satt sina spår i infrastrukturen. Fritt fram att ta åt sig för den som känner igen sig. Känner man inte igen sig gör det nog inte så mycket, för då skulle man nog inte begripa även om man fick hela saken förklarad för sig.
Falun torsdagen den 14 mars 2024
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar