tisdag 13 september 2022

Blir städerna rödare?

 .

I TV4:s nyheter utvecklas tesen att städerna blir rödare. Till en del kan det stämma: i så måtto att sosseriets jultomteverksamhet med andras pengar kan köpa en del nysvenska röster i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men i övrigt tror jag inte på det. Det ser bara så ut. Det är i vart fall inte förklaringen till förskjutningarna i valmanskåren.


Det finns nog inte en gemensam sammanhållande förklaring till varför de blå backat och de röda gått fram i städerna. Jag misstänker att det - utöver invandringen - har mer med lokala och regionala frågor att göra än med någon gemensam trend eller övergripande ideologisk fråga.


I Stockholm har förmodligen utbredd korruption inom Moderaterna i samband med miljardrullningen vid stora byggen spelat stor roll. Svårigheterna att bemanna sjukvården med annan personal är invandrare med falska betyg har säkert också spelat roll. Det finns säkert fler regionala frågor som varit betydelsefulla.


I Göteborg ledde de stora infrastrukturinvesteringarna till stora rörelser i valmanskåren i det förra valet. Sedan har de nya grupperingarna som uppstod då, bråkat sönder sig själva under mandatperioden. Nu när det blev val igen måste väljarna ta vägen någonstans. Mina insikter i lokala förhållanden i Göteborg tillåter inte mig att göra någon insiktsfull detaljerad analys. Jag ser att politik-influerade media i Stockholm vill läsa in stora övergripande ideologiska frågor i förändringarna i Göteborg, men det tror jag inte en minut på. Rörelserna i Göteborg är nog inte märkvärdigare än att när de nya bråkar sönder sig måste man ta vägen någonstans och då blir det till den som verkar bra just för stunden.


Falun tisdagen den 13 september 2022

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: