måndag 27 september 2021

Chaufförsbrist ett steg i rätt riktning

 .

Köerna av hamstrande bilister ringlar sig långa fram till de bensinstationer i Storbritannien vilka ännu har bränsle. Det känns samtidigt både naturligt och motsägelsefullt. Landet har, och har redan i decennier haft, trafikinfarkt. Problemen med bränsleförsörjningen sägs bero på att landet saknar 100.000 lastbilschaufförer efter Brexit.


Det får vi veta. Men hur mycket är 100.000 lastbilsförare satta i sitt sammanhang? Det har vi inte fått veta. Hur många finns det totalt? Problemet blir obegripligt för oss om vi inte får möjlighet att relatera det till någonting. Nationen har - officiellt - cirka 67 miljoner invånare. Inofficiellt förmodligen någon eller några miljoner ytterligare. 100.000 saknade chaufförer kan därför vara både mycket och lite.


Det må vara en kortsiktig källa till förtret. Men det är samtidigt ett gyllene tillfälle att åtgärda en absurditet i det Brittiska samhället. Till skillnad från exempelvis Sverige har Storbritannien ganska bra fungerande järnvägar och även kanaler. Det är ett hån mot klimathotet och mänsklighetens överlevnadsmöjligheter att man påstår sig sakna 100.000 lastbilschaufförer när själva problemet är just att man behöver 100.000 lastbilschaufförer ytterligare.


Storbritannien ska naturligtvis ta tillfället i akt att snabbt lägga om sitt distributionssystem och lägga över godstransporterna på järnväg. Lastbilar ska bara användas till närdistribution. Det minskar dessutom, som en bieffekt och bonus, trafikinfarkten.


Falun måndagen den 27 september 2021

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: