tisdag 1 februari 2022

Censuren tog Dokument Utifrån

.

På söndag kväll sände SVT Dokument Utifrån. Jag hade inte tid att se programmet då. Men jag tittade en kort stund och tyckte att det var mycket intressant och bestämde mig för att se programmet någon dag senare. Det avsnitt av programmet som jag såg handlade om hur den amerikanska hegemonins sönderfall i Mellanöstern, och skickligt spel av Putin, hade stärkt Rysslands ställning i området. Jag minns att jag tänkte: hur har det där kommit igenom den pro-amerikanska censuren på svensk TV, i det här fallet SVT?


Mycket riktigt - på måndag kväll såg jag att censuren hade tagit programmet. Man skyllde på ett ganska harmlöst faktafel. Åtminstone var det en synpunkt framförd i programmet som man skyllde på - faktafel eller ej. Men det är ju uppenbart att det utländska reportaget inte slickade amerikanska gangsters tillräckligt och samtidigt var för positivt till Ryssland och Putin.


- Vad fan är det med er? Får vi inte se någonting längre, så att vi kan bilda oss en egen uppfattning om vad som händer? Är det bara Hollywood-producerad indoktrinering som gäller numera? Varför har ni ingen självständighet längre i svensk media? Har ni allihop packat bajs i dolda kameran eller vad är det för fel på er?


Falun tisdagen den 1 februari 2022

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: