måndag 21 februari 2022

Slivovitz-kriget

 .


Länge tycks kriget om de omtvistade områdena mellan Ryssland och Ukraina ha bedrivits lågintensivt. Rapporteringen från området är inte helt lätt att analysera för den som inte är på plats. Men jag vill gärna dela med mig av vilka associationer jag får av rapporteringen från området. Av någon anledning kommer jag att tänka på ”Slivovitz-kriget” under Jugoslaviens sönderfall.


Jag minns att någon skribent då beskrev en ganska regelbunden dygnsrytm som präglade ställningskriget i något område som var en del av det sönderfallande Jugoslavien. Om jag minns rätt så var det ungefär så här. På förmiddagarna var det ganska lugnt. Förmodligen för att man då låg och sov fyllan och baksmällan av sig. Längre in på förmiddagen uppstod ett sporadiskt skjutande. Efter hand som lunchen sköljdes ned med det lokalt producerade plommonbrännvinet i allt större mängder eskalerade skjutandet under eftermiddagen till ett ganska glatt pangande, tills fyllan framåt kvällen resulterade i att man mer övergick till att internt lösa världsproblemen innan man till slut somnade.


Jag tror således att den främsta skillnaden mellan Ukraina och Jugoslavien är att i Jugoslavien drack man Slivovitz och i Ukraina dricker man vodka. Men i stort sett är det samma klientel som är verksamma. Och det är inte de som kan bygga upp en ljusnande framtid för befolkningen.


De här kriserna gör väldigt lite nytta för befolkningen, men de är ju bra för krigsindustrin och för gratisätarna som ”löser” deras problem genom att åka blåljuskortege från slott till slott i Europa och under pauser mellan flerarättersmåltiderna avnjuta dagens höjdpunkt, som är poserandet framför medias kameror.


Det är förmodligen som vanligt. Freden har få bundsförvanter, men kriget har en väldig samling exploatörer på sin sida.


Hur gick det sedan i Jugoslavien då? Jo, när man ledsnade på de sorgliga spillrorna man förvandlat Jugoslavien till, tog man granater och kalasjnikovs med sig och flyttade till Sverige.


Falun måndagen den 21 februari 2022

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: