onsdag 1 februari 2023

När framgången blir en motgång?

 .

Någon gång på sensommaren/förhösten - tror jag - började butikerna sälja Friggs Riskakor med Pizzasmak. De gick åt snabbt, hyllorna tömdes och fylldes på ett antal gånger, för att sedan slutligen gapa tomma ända till framåt jul. Alla andra sorters ris- och majskakor fanns i överflöd i hyllorna, men tycktes inte gå åt. Inte ett ord någonstans till förklaring. Så småningom började de tomma facken fyllas med andra sorters riskakor, som fortfarande inte tycktes gå åt. Likadant i alla affärer. Fortfarande i denna dag finns de nya pizzakakorna inte att köpa och inte ord om orsaken.


Vad är det då som har hänt?


Ja, inte vet jag. Men jag tror att Friggs lanserade en ny produkt och helt felbedömde efterfrågan. Man tillverkade kanske en provserie som inte räckte långt? Produkten blev uppenbarligen en stor framgång. Men framgången förvandlades till en motgång när inte efterfrågan kunde mötas - tror jag. Kunderna köpte inte de andra Friggs-produkterna som hyllorna svämmade över av. Kunderna gick istället och väntade på leverans av pizzakakorna - och väntar än.


Jag vill inte tro att Friggs produktion styrs av gamla ryska femårsplaner. Det måste därför finns alternativa förklaringar till de uteblivna leveranserna. En sådan, som jag kan tänka mig, är att den nyss nämnda felbedömningen resulterade i att man tillverkade - eller sålde till handeln - på tok för mycket av de övriga produkterna som nu måste gå åt innan pizzakakorna når konsumenterna. Men så kort förbrukningstid torde det väl inte vara att det spelar någon roll?


Förmodligen är det i tillverkningsledet problemet finns - oavsett vad det är. Annars skulle pizzakakorna finnas att köpa i åtminstone delar av handeln.


Den som lever får se, antar jag.


Falun onsdagen den 1 februari 2023

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: