lördag 25 februari 2023

Rufflare i handelskedjan

.

Jag var och handlade nyss. En färdig kyckling kostar nu runt 100 kr. För inte alls länge sedan kostade de runt 60 kr.


Allt jag köpte kostade tillsammans ca 600 kr. För det fick jag en inte särskilt full kasse med livsmedel samt en mellanstor förpackning med toapapper. Så sent som i våras skulle jag för samma summa ha fått en stor vagn, nästan full, åtminstone 4-5 fulla kassar med varor.


Jag ser på debatten i media att representanter för handeln försvarar sin prissättning med att de har rätt till oförändrade marginaler och oförändrad lönsamhet. Trots att hela folket blivit fattigt tycker handeln sig ha rätt till lika god lönsamhet som de hade under högsta högkonjunktur. Jag tolkar det som att vi har fått in för mycket banditer i kedjan mellan råvara och konsument. Men också så att prispressen försvunnit när sossepampar och andra låtit handeln förändras från många företag i skarp konkurrens till oligopol och monopol med på sin höjd låtsaskonkurrens.


Det där tror jag är en farlig utveckling. Om handeln tycker sig ha rätt till högkonjunkturavkastning i djup lågkonjunktur riskerar det att leda till att kunderna tycker sig ha rätt att bränna upp butiken, eller något annat som på lämpligt sätt demonstrerar att de tycker att handeln tagits över av banditer. En sådan utveckling har vi kunnat se på andra håll i världen. Det känns onödigt att vi ska behöva kopiera även dåliga exempel utifrån. Särskilt som vi nyss importerat 1-2 miljoner influencers utifrån, många av dem livsstilskriminella klanmedlemmar.


Kanske vi nått därhän nu att det är dags att bryta upp monopol och oligopol med en svensk anti-trust-lagstiftning?


Falun lördagen den 25 februari 2023

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: