måndag 2 april 2007
Tvångsförvaltningslagen
Inkvisitionens yrkande
Energimarknadsinspektionen som de kallar sig, eller Energimarknadsinkvisitionen som det egentligen handlar om, har tillskrivit regeringen och framhållit, att lagen om tvångsförvaltning av elnät inte fungerar.
Bland annat anser EMI, att lagen måste skärpas, för att inte Ekfors visat någon vilja att samarbeta med inkvisitionen, att statens ska garantera kostnader för, och att i stort sett vilka tokigheter som helst som EMI hittar på, ska börja gälla med omedelbar verkan. Så långt EMI.
Lagens tillkomst vilar på en lögn.
Lagen om särskild förvaltning tillkom genom beslut i Sveriges Riksdag utan att ett enda sakligt skäl för lagens tillkomst framkommit, vare sig under det föregående utredningsarbetet eller remissförfarandet.
I den utredning (SOU 2001:73), som föregick lagen, finns endast ett fall åberopat i fråga om behovet av koncessionsåterkallelse. Helt grundlöst åberopas ett ärende gällande Ekfors Kraft AB och då beroende på ”problem med ständiga avbrott”. Men några problem med avbrott har aldrig förekommit i fråga om Ekfors Kraft AB.
NationalSocialdemokraterna har således tryckt igenom en lag genom riksdagen på helt lögnaktig grund och för ett syfte helt annat, än det i förarbetena till lagen angivna.
Lagens tillämpas inte för sitt syfte
Sedan lagen väl tillkommit kan konstateras att det i Sverige vid flera olika tillfällen förekommit allvarliga fall av misskötsel av elnät, som mycket väl kunde motivera tillgripande av lagens tvångsmedel. Vid ett flertal tillfällen har kunder hos Vattenfall, Fortum och Sydkraft drabbats av både omfattande och långa elavbrott, vars omfattning och varaktighet inte kunnat förklaras av extrema förhållanden. Det värsta exemplet drabbade Sydkrafts, numera E.Ons, kunder med början i januari 2005. Flera hundratusen kunder hade avbrott i dagar, tiotusentals i veckor och tusentals ända upp till åtta månader. Fortfarande mer än två år efter stormen ligger kablar på backen i stor mängd och många kunder har frekventa störningar till följd av provisoriska reparationer. Detta helt i strid med gällande starkströmsföreskrifter till skydd för person och egendom och trots att man haft en lång tids dispens som gått ut vid årsskiftet 2005/2006. Det gäller företag som samtidigt uppvisar betydande miljardvinster. Ett flertal personer förolyckades under reparationsarbetena, till följd av organisatoriska brister i de berörda företagen. Inte vid något av de berörda tillfällena föranledde störningarna EMI att göra bruk av de befogenheter som lagen om särskild förvaltning medgav. Fortfarande råder tvångsförvaltningsgrundande förhållanden i stora delar av Sydsverige men EMI:s passivitet är total och oursäktlig.
Oskyldiga företag trakasseras
Hösten 2005 begärde och fick EMI Ekfors Kraft AB satt under tvångsförvaltning. Det kan då anmärkas, att Ekfors Kraft AB aldrig drabbats av eller gjort sig skyldig till något av de kriterier som kan föranleda tvångsförvaltning.
I rapport till regeringen ondgör sig Inkvisitionen över, att inte Ekfors Kraft AB frivilligt medverkat till tvångsförvaltningens genomförande. Härom måste naturligtvis framhållas, att när nazisterna förra gången hade makten över en nation i Europa, visste inte de människor som blev utsatta för övergreppen vad de hade att vänta sig. Numera vet vi däremot mycket väl vad som blir följden, när en nation sätter sig över och kränker de mänskliga rättigheterna. Följden av undfallenhet mot dylikt slödder kan utläsas i facit från nazisternas härjningar i Tyskland och övriga Europa under 1930- och 1940-talen.
Lagen bör avskaffas
Lagen om tvångsförvaltning bör inte skärpas. Den bör tillämpas mot de företag som verkligen berörs av den och dit hör inte Ekfors Kraft AB. Om den inte tillämpas mot de företag på vilka den är tillämplig då bör den istället avskaffas.
Thomas Korsfeldt, Håkan Heden och Charlotte Zackari bör ställas inför rätta
Charlotte Zackari har, på Thomas Korsfeldts och Håkan Hedens uppdrag, åkt omkring i Tornedalen och drivit kampanj bland Ekfors kunder, på ett sätt som inte står en amerikansk presidentkandidat efter. Till skillnad från presidentkandidatens lagliga göranden har Zackari på ett grovt sätt kränkt såväl lag som moral, med avseende på hur en statstjänsteman har att agera.
Håkan Heden och Charlotte Zackari har på ett flertal sätt uppenbart agerat lagstridigt i handläggningen av tvångsförvaltningen av Ekfors elnät. För grovt tjänstefel är i svensk lag stadgat om två års fängelse. För sabotage stadgas om upp till fyra års fängelse. För grovt sabotage stadgas om 2-10 års fängelse eller livstid. Lagen uppmärksammar särskilt åtgärder som syftar till att störa elförsörjningen.
Härutöver bör också ställning tas till om förundersökning om misstänkt mutbrott bör inledas mot samtliga nämnda. Detta med anledning av att det inte finns någon som helst rim och reson i deras agerande gentemot de tre stora kraftbolagen i samband med deras skandalösa misskötsel av sina nät. Särskilt gäller detta mot beaktande av hur de samtidigt behandlat Ekfors Kraft AB som i jämförelse med de stora skött såväl sitt nät som sina kunder på ett närmast exemplariskt sätt.
Det är lätt att komma fram till att åklagare bör pröva om åtal bör väckas mot alla tre. Härom torde råda stor enighet hos alla som bekvämar sig med att tränga in bakom det ”Albanska vägbelysningskriget” 1) och andra i desinformationssyfte utlagda rökridåer.
Ett större problem är, var vi i vårt genomkorrumperade rättssystem, ska hitta en åklagare som är tillräckligt okorrumperad för att göra en sådan prövning, på det sätt som lagen förutsätter, och var vi ska hitta en domstol, vid vilken deras påstådda brott kan prövas, utan att utgången är i förväg avgjord till det politiskt korrekta?
För frågan om Håkan Heden ska ställas inför rätta ska det inte spela någon roll att han, i vart fall officiellt, är centerpartist.
1) Jmfr albanska kriget i filmen ”Wag the Dog.”
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar