.
Här ett annat inslag från Youtube behandlande den indiska flygkraschen. Inslaget lyfter fram flera omständigheter av intresse. Upphovsmannen pekar på att det startande planet, eller rättare sagt dess pilot, nyttjar hela startbanans längd, med viss råge. Det tyder naturligtvis på att piloten, när slutet av startbanan närmar sig, inte är nöjd med den hastighet planet kommit upp i. Men då är planet redan sedan länge ”beyond the point of no return”.
Vid lättning torde piloten vara medveten om att den kraft som motorerna levererar troligen inte kommer att räcka - av något skäl - ännu oklart vilket. Jag kan inte av filmen se något som indikerar att en motor drar bra, men den andra sämre. Det borde synas, tror jag. Om problemen härrör från motorerna tyder det på - menar jag - att båda motorerna levererar otillfredsställande. Om man undantar sabotage riktar det fokus mot bränsle eller fåglar.
Av filmen fås intrycket att motorerna - vare sig de fungerar tillfredsställande eller ej - inte levererar tillräckligt med kraft. Om den aktuella filmens skapare har rätt störs motorernas drift och möjligen/troligen även andra system vilket aktiverar ett reservsystem vars uppgift är att försörja viktiga system. Men ett sådant system kan, hur viktigt det än är i olika sammanhang, inte ersätta bortfallet av motorer helt eller delvis, om problemen härrör från att motorerna inte levererar tillräckligt med kraft.
Det är för mig obekant, men kommer säkert att behandlas i den nära framtiden, vilka olika onormala driftlägen som utlöser reservsystemets utfällning och drift.
En, som jag tror, mycket trolig orsak till haveriet är - gissningsvis - att motorerna under acceleration på startbanan dragit in något som skadat motorerna - exempelvis fåglar. Det räcker naturligtvis utan tvekan till att orsaka haveriet. Därutöver kan naturligtvis flera enskilt mindre farliga förhållanden under ogynnsamma omständigheter samverka och skapa ett oflygbart läge. Exempelvis ogynnsam temperatur, tung last, bränsleproblem, fåglar, oväntade vindförhållanden under startförloppet mm.
Falun fredagen den 13 juni 2025
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar