måndag 4 april 2011

Den pilen visste var den tog

.

Onsdagen den 30 mars var jag nere i Sverige. Någon gång under resan sökte Torbjörn Carlsson vid Piteå Tidningen mig. När jag var i Mölnlycke fick jag en tidsmässig lucka och ringde upp. Vi hade ett rappt och bra samtal som tyvärr avbröts i förtid. Jag hade just hunnit säga att Peter Roslund är Norrbottens Dick Cheney.

Jag vet av naturliga skäl inte varför samtalet bröts. Kanske en kabelavgrävning? Kanske en felkoppling i samband med buggningen?

Eftersom samtalet bröts vet jag inte heller om Torbjörn Carlsson uppfattade att jag även sa att Peter Roslund är den norrbottniska ondskans grå eminens. Nu senast är det manifesterat genom den hänsynslöshet som kommit i dagen i fråga om den underbemannade åldringsvården, nedläggningen av sjukhuset i Piteå samt Pite Energis stöldturné i Tornedalen.

Torbjörn C invände med att inte Roslund har några uppdrag i Pite Energi. Nä nä, och Kadaffi har inte heller några offentliga uppdrag i Libyen. Men vem som bestämmer är ändå uppenbart - i Piteå lika väl som i Libyen.

Torbjörn Carlssons artikel den 31/3, klicka här, blev en alldeles ovanligt partisk försvarsartikel för Peter Roslund. Jag måste i alla fall dra på munnen lite åt hur väl vår pil om Pite Energis stöldturné i Tornedalen träffade.

Sven-Erik Bucht tycks nu ha lyckats värva hela den s-märkta Norrbottensbänken för sina skurkstreck mot Ekfors Kraft. Föga förvånande egentligen. Det är ju känt att i gangstersyndikat håller man ihop.

Tidigare, i november, kunde vi se hur Maud Olofsson och Sven-Erik Bucht lekte regering och opposition i riksdagen. Så där har jag också lekt. Men då var jag barn. Vi kallade det för Indianer och Vita och delade upp oss i två lag. Det ena laget var vita och skulle försvara blockhuset (vår stolpbod) och det andra laget var indianer och skulle anfalla och i slutändan bränna ned blockhuset. Fast så förslagna blev vi aldrig. Istället ledsnade indianerna efter ett tag på att förgäves försöka inta blockhuset och vi skiftade lag. Sen jag blev vuxen har jag slutat leka indianer och vita. Därför känns det tramsigt att landets styre sker på samma löjligt låga nivå som vi lekte indianer och vita när vi var barn.

Två iförväg överenskomna lag, med gemensamt och i samförstånd bestämt manus. Där det ena laget ska låtsas representera Tornedalens befolknings intressen - inte alls Sven-Erik Buchts personliga intressen i Ekfors Kraft. Det andra laget ska leka regering genom att tvångsförvalta under låtsat ansvar för det privata bolaget. Verkligheten är en mörkläggningsexpedition för att försöka sopa igen spåren kring den moraliskt tvivelaktiga tvångsförvaltningen med tydliga totalitära förtecken, stölden av skogen i Falun, och rättsövergreppen mot Ekfors Kraft och mig själv i Norrbotten.

Om detta är nivån med vilken landets näringsminister försöker hålla ordning i sitt fögderi då är det inte konstigt att det går som det går med Vattenfall och SAAB. Maud Olofsson hade varit förtjänt av klokare rådgivare. Riktigt alla omdömeslösheter som serveras av de av nationalsozialdemokraterna kvarlämnade tjänstemännen behöver inte genomföras. Det borde ha gått att dra lärdom av hur det gick för (s) när de började trixa allt för mycket. Ganska onödigt, tycker jag, att gå i deras fotspår, när man vet hur det gick för dem och när det nu finns ett facit att titta i.

Peter Roslund å sin sida är nu ängslig och gramse efter att ha låtit Sven-Erik Bucht (och får man förmoda Karin Åström) locka ut honom på tunn is. Det skulle vara helt riskfritt sa Bucht & Co. Ni skulle bli hjältar. Men när väl den oförtjänta glorian faller till marken vet ingen vad som händer med resten av korthuset. Roslund, van att styra i skymundan befinner sig plötsligt mitt i skottlinjen.

Hittills har det gått att intala mobben de mest fantastiska och osannolika förklaringar till välfärdsbyggets sammanbrott.  Samhällsomvandling, globalisering, regeringens fel och EU:s fel har anförts och spritts bland okritiska gräsrötter. Är man religiöst övertygad så är man. Men även den övertygat religiöse som möts av prövningar kommer så småningom att tvivla på sin gud. Snart kommer även Peter Roslunds väljare att tvingas sluta blunda. Det goda samhället, Utopias, sammanbrott i Piteå och Norrbotten beror inte alls på de nyss uppräknade skälen. Det beror på de valda företrädarnas inkompetens och hemfallenhet åt att nalla ur syltburken för andra ändamål än vård och omsorg. Peter Roslund har därför anledning att fundera över sina väljares reaktion den dag då dimridåerna skingras och godtrogenheten ska ersättas av något annat.

Redan imorgon måste den tappre politiske fotsoldaten Torbjörn Carlsson träda i tjänst igen. Då läggs nämligen nästa bit i pusslet Tvångsförvaltningen--Peter Roslund--Sparbanken Nord--Ekfors Kraft--Pite Energi--Sven-Erik Bucht. Då ger jag in tre polisanmälningar gällande brott begångna i Sparbanken Nord, riktade mot Ekfors-bolagen och beordrade av bankledningen i just - Piteå. Då bör Torbjörn Carlsson slå ännu mer blå dunster i ögonen på Peter Roslunds väljare.

Men, hur mycket kläder har kejsaren på sig, Peter Roslund?

Övertorneå den 4 april 2011
Mikael Styrman
.

5 kommentarer:

Fredrik sa...

Det är lätt att bli paranoid när alla är emot en antar jag Men jag tycker det är synd att du inte bara skötte ditt bolag som andra sköter sina och struntade i politiken och att käfta om priser, du hade tjänat bra ändå, nu gör du inte det...

Mikael Styrman sa...

Svar till signaturen Fredrik:

Du behöver inte vara ledsen, Fredrik. Åtminstone inte av den anledningen.

Jag förstår att många som deltar i den här expeditionen känner viss samvetsnöd.
Att de som leder den här expeditionen gärna sprider den där bilden för att lindra fotsoldaternas samvetsnöd kan jag också räkna ut.

Tyvärr kan jag inte erbjuda någon lindring.
Det var nämligen aldrig så alternativen såg ut för mig.
Alternativen var istället att antingen låta sig plundras i tysthet
eller att bjuda motstånd och försvara mina tillgångar.

Så tyvärr Fredrik, de som deltar i den här expeditionen är tjuvar och gangsters, de också.
De som passivt åser utför heller inget hederligt värv.

Anonym sa...

Ords 18:7 Den enfaldiges mun blir hans fördärv och hans läppar är en snara....

Mikael Styrman sa...

2 Mos 20:3-17

Sjunde budet:
Du ska inte stjäla.

Åttonde budet:
Du ska inte vittna falskt mot din nästa.

Nionde budet
Du ska inte ha begär till din nästas hus.

Unknown sa...

Ja jag vet hur det är att stå för sina åsikter och hålla fast vid dom, tyvärr är det fortfarande så att dom flesta är fega krakar och kryper undan och lämnar åt "andra" att föra talan samt ta konsekvenserna och dom är massiva.
Man betalar ett helvetes högt pris om man inte följer med strömmen och tiger.
Men så finns då dom som betalar detta jävla pris och visst det finns dagar gott om dom som man undrar själv vad fan man sysslar med bara för att i nästa svara sig själv.
Finns inte en chans att jag lägger mig platt sån är jag tyvärr hade varit lättare och vara andra sorten oja men...... nu är man inte det och kan inte tiga så då tar man fajten oavsett vad andra tycker.
Men det är inte "mainstream" som förändrar världen!
Det är dom som vågar ha en egen åsikt och kräver en förändring.