måndag 15 april 2013

Sveriges framtid?

.
Kan vi se Sveriges framtid i det postnazistiska Tyskland eller är det blott en dröm?

Jag hade i förra veckan anledning att besöka vårt södra grannland Tyskland. Det land som, bortsett från efterkrigstidens svassande för allt amerikanskt - gott som ont, under många hundra år haft större påverkan på Sverige än något annat land. Tyskland är nu på väg att återfå sitt inflytande över Sverige, dels för att det till skillnad från dagens Sverige är väl fungerande och dels för att USA håller på att begå ekonomiskt och moraliskt självmord.


Kulturkrock

Man drabbas av en betydande kulturkrock när man kommer,

från det halta och lytta Sverige, med sitt moraliskt degenererade rättsväsende och sin till stora delar rent nazistiska förvaltning och politik,

till det postnazistiska Tyskland där allt tycks fungera, välståndet är utbrett, priserna låga och nationen konkurrenskraftig.


”Neutraliteten” skyddade den svenska nazismen?

Det är någon, minns ej vem, som gjort gällande, att det rättsliga och moraliska förfall som ödelade den tyska rättsstaten före andra världskriget och gjorde rättsväsendet och staten till brottslingars redskap, även renade Tyskland genom de många dödsfallen i alla samhällsskikt under andra världskriget. Sverige däremot, enligt samma tes, fortsatte att hemsökas av generationers inavel och korruption i de av världskriget helt opåverkade ledande samhällslagren.


Tyskland ./. Sverige - en jämförelse

Det skulle kunna förklara en del av de ganska iögonfallande skillnaderna man kan iaktta. Till och börja med att det finns fungerande polis i Tyskland. Att det finns polis som arbetar förebyggande. Att gatubrottslighet och stölder så vitt man som besökare kan iaktta knappt verkar existera. Att samhällets infrastruktur verkar fungera utan att kastas från kaos till kaos.


Socialt ansvar

Att det finns ett långt gående socialt ansvar bland medborgarna medan det tycks vara obefintligt i Sverige. Måhända beroende på att svensken upplever sig utsugen, utnyttjad och lurad av en samhällselit som kommit att bli helt egennyttig, medan tysken i allt väsentligt tycks uppleva sig som delaktig i samhället, som om den rådande samhällsordningen faktiskt är till för varje tysk och inte blott ett redskap för att plundra honom eller henne.

När ser vi människor i Sverige som på eget initiativ går och plockar upp skräp från gatorna på allmänna ytor för att hålla sin stad ren? Eller människor som hade intresse för och civilkurage till att säga åt dubbelparkerande människor som blockerar en hel gata utan något annat motiv än sin bekvämlighet? Detta dubbelparkerande som är så vanligt i Sverige verkar knappt existera i Tyskland. Åtminstone såg jag inget av det på min resa.

Berlin - en stad som tillgodoser sina medborgares behov av parkeringsplatser.

Den egennyttiga staten eller Den allmännyttiga staten?

Till en del är detta ”svenska” fenomen säkert skapat självt av ett samhälle som inte är till för medborgarna utan där medborgarna är till för samhället. Under en veckas tid i Tyskland såg jag väldigt lite parkeringsproblem. Ändå saknas det inte precis bilar i Tyskland. Hela mitt liv har jag av och till kunnat iaktta parkeringsproblemen i Stockholm. Det är, tycker jag, ganska uppenbart att parkerings- och trafikproblemen skapas med vett och vilja av ett politiskt system som har som målsättning att hunsa, kuva och plundra medborgarna. Att inte lösa trafikknutarna - åtminstone inte utan att ödelägga stadens andra värden. Att inte förse medborgarna med parkeringsplatser utan med brist på parkeringsplatser. Och att jaga ut dem på kvällar och nätter en dag i veckan för att söka efter obefintliga parkeringsplatser för att det offentliga ska låtsas sköta infrastrukturen men egentligen bara är ute efter att plundra bilägare på parkeringsböter. Och allt detta sker mellan staten/kommunen och större fastighetsägare i symbios. Om alternativet är att fly undan böter ideligen ter sig inte ens en mycket hög garagehyra särskilt kostsam. Så medan det allmänna i Tyskland synes värna allmänheten mot oskäligt plundrande verkar det allmänna i Sverige i symbios med fastighetsägarna för att driva upp priset på garageplatser.


Fungerande renhållning i Berlin - trots parkerade bilar

I Berlin som med råge är dubbelt så stort som Stockholm möttes jag inte av någon brist på parkeringsplatser. Jag kollade aldrig om det fanns datumparkering men kunde under mitt besök inte se några tecken på det. Däremot såg jag en fungerande renhållning göra sitt jobb tämligen obesvärade av de parkerade bilarna.


Bilar på tvären ger medborgarna parkeringsplatser och nattro

På många gator var bilarna parkerade på tvären varigenom dubbelt så många bilar kunde parkera på de trafiktomma gatorna under exempelvis nätter.

Berlin - en stad vars infrastruktur fungerar utan att jaga runt medborgarna som skållade råttor om kvällarna.

I Sverige få bilar och breda vägar, i Tyskland tvärt om

På ”landsbygden”, utanför de större städerna, såg jag tätt byggda ”småstäder” om ca 50.000 invånare, dvs större befolkningskoncentrationer än exempelvis Luleå, med för svenska förhållanden smala gator, där bilar, cyklister och gående samsades. Bevisligen utan något större problem med att utföra transporterna. I Sverige har man i mången liten bondby skövlat tomter, gårdsträd, häckar och staket för fastighetsägarna, för att bredda vägar, trots att transportarbetet som ska utföras på vägarna är försumbart jämfört med det i de befolkningsmässigt 5-50 gånger större tyska småstäderna. Man frågar sig varför inte samhällsplaneringen istället hade kunnat ske med befolkningens bästa för ögonen? Den mest bestående verkan av den svenska modellen har varit att förvandla byavägar till flygplatslika dragracingstrips eller fartsträckor. Knappast människovänligt. Knappast barnvänligt. Men inte ens i det biltäta och bilberoende Tyskland har bilarnas behov fått gå före människornas behov som det har gjort i Sverige.


Staterna har olika roller

Det tycks i allt väsentligt vara så, att det tyska samhället är till för tyskarna, tjänar och skyddar tyskarna, medan svenskarna istället är till för den svenska staten och tjänar den samt kuvas och hunsas av den. Jag får en bild av ett Tyskland som till stora delar är befriat från nazister och egennyttiga psykopater och ett Sverige som är dominerat av dessa och alltjämt, och för varje dag allt tydligare, utsätter medborgarna för naziststatens förtryck.

Tyskland renades från sina problem genom andra världskriget som även ödelade stora delar av det övriga Europa. Vad krävs det för att att rena även den svenska politiken och rättsväsendet och kommer vi att få det som tyskarna sedan? Eller finns det skillnader mellan tyskar och svenskar som gör att det är förutbestämt att tyskarna ska kunna bygga upp ett fungerande samhälle, medan svenskarna ska leva rädda i igensnöade jordkulor med dåliga vägar, utan parkering och med staket på vägarna som hindrar både plogning och trafik, utan fungerande tåg-, el- och teleförbindelser, men med höga kostnader för alla uteblivna nyttigheter, utan utbildning värd namnet, med ett rättsväsende som är den grova organiserade brottslighetens vapendragare, samt i avsaknad av fungerande sjuk- och åldringsvård?

Övertorneå måndagen den 15 april 2013
Mikael Styrman
.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul artikel men kanske borde man även inflika i artikeln att:

A. Stora delar av tyskland var ruiner efter ww2 och därför kunde anpassas efter den moderna bilismen vid återuppbyggnaden.
B. Vad gäller den svenska staten så har den skapats för att samla in skatt och sedan tweakats av främst SAP för att utföra deras politik.
C. Vad gäller breda vägar så kan det vara ett industriellt/militärt krav även om Sverige ibland anses ha en överdimensionerad vägarbetsstyrka som ibland främst anses vara till för att minska arbetslösheten. [det inget fel på väggrabbarna, men man kan ju undra varför de inte skaffar andra jobb då konjunkturer brukar kännas rejält i den svängen sett till hörsägen från matbutiken].
D. Vad gäller vägräcken så är det en professor i Karlstad som du kan tacka för dessa tillsammans med nollvisionen. Kanske är det som så att fler skadas pga. bristande snö/is röjning än pga. avsaknad av mitträcke?
E. Vad gäller svensk rätt så finns det fortfarande fungerande delar av rättssamhället både inom straff o processrätt samt civil och förvaltningsrätt. Däremot så kan det vara som så att rättskipning idag kan vara något av en lotterifråga pga. vem/var/hur osv. Uppenbarligen håller både jurisdoktorer och tunga meriter i rättssamhället med dig i din analys.
F. Vad gäller statarbanditerna så är det en SAP konstruktion och man kan följa utvecklingen av den i journal och propagandafilmer producerade av svt, sr och tidigare motsvarigheter. Från början handlade det om saker som matbutiker "the company store" i amerikansk litteratur och tex. vissa lantortsindustrier. Övertagandena handlade alltså från början om att kontrollera prissättning på varor då priserna i "the company store" rent generellt sattes till all lön som betalades ut samtidigt som konkurrens var förbjudet. Sedan modern tid så har sådana behov i princip helt upphört och det socialiserade företaget konkurreras ut överallt där det inte åtnjuter direkt politiskt&statligt beskydd (SAS, LFV tex.) eller har ett praktiskt "naturligt" monopol tex. LKAB, SJ, Banverket.
G. Den enda i SAPs nuvarande styrelse+organ som offentligt utlovat socialiseringar är Mikael Dahmberg. SAPs fröken finans har tvärtemot utlovat vissa privatiseringar.

Anonym sa...

H. Vad gäller Stockholm så har det varit offentligt transportkrig i typ 20år samt växlande majoriteter. Man kan lite skämtsamt säga att när M regerar kommunen och S regerar staten så ska det byggas motorvägar över hela Stockholm alternativt biltrafiken helt förbjudas, givetvis med främsta intresse att få Stockholmarna att "rösta på annat parti". Rent generellt så har politikerna under det senaste 10 åren påverkats mycket av de ekonomiska delarna av miljöekonomin även om det verkar vara avtagande jämfört med 2008.
I. Vad gäller Tyska fasoner innan Hitler så kan historien vara förskönande. Man kan lite skämtsamt säga som så att rånarna blev rånade av rånare som i sin tur rånades på sitt byte. Lugnt blev det först när bytet försvann i en bombmatta samt annulerandet av diverse lånepapper.
J. Svensk statsnazism handlar i första hand om atletskolor. Det var nämligen allt som nazismen tillförde till Sverige dvs. ett sunt leverne. Man kan lite skämtsamt skoja till det om saken och fundera om inte Hitler påverkats av sin egen lokala Tyska historia och kopierat vissa relevanta delar från diverse dokument som redan Gustavus II adolf och Gustav vasa körde med.
K. Vad gäller svensk nazism så är det en väldigt marginaliserad företeelse. Detta eftersom anledningen till nazistiska föreställningar om tex. "mästarrasen" snarast är ett resultat av att formaliserade äktenskap inte infördes förrän kyrkorna började byggas medan sådant infördes bland "untermenschen" ofta tom. 6000 år tidigare. Ibland så missuppfattas en massa saker dock som nazism tex. såkallad preussisk ordning vilket förstås är något som infördes i Sverige efter att yrkesarméerna och legosoldaterna kastades i papperskorgen till förmån för gårdssoldater/rotekrigare /indelningsverk/värnplikt. Ursprunget kan åtminstone spåras tillbaka till Engelsk tidig medeltid men uppfanns nog inte av Engelsmännen.
L. Det värsta som hänt Sverige förutom "digerdöden" var nog emigrationen 1650-1938. Trots allt försvann nästan halva befolkningen rent siffermässigt eftersom emigranter på den tiden oftast var unga. Ingen annan händelse definierar svenskt samhällssystem och politik på samma vis som emigrationen.

Mikael Styrman sa...

Tack för Dina insiktsfulla kommentarer.

För de flesta böjer jag bara mitt allt mer gråsprängda huvud.

Några vill jag kommentera lite:

Visst, delar har varit i ruiner och har kunnat anpassas. Men mycket var helt eller krävde bara begränsade reparationer. Det skulle inte förvåna mig om det var så att den stora tillväxten av bilismen skedde ganska sent i Tyskland, liksom i Sverige, och att återuppbyggnaden därför till stora delar skedde utan att man kunde anpassa sig allt för mycket till bilismens framtida krav. Åtminstone om man tittar på det övriga landsvägsnätet, utöver Autobahn, så präglas inte det av några stora förväntningar. Efter kriget var ju återuppbyggnadsbehovet tämligen akut och gick nog före de stora visionerna. Jag vet för övrigt inte om det förhöll sig så efter ww2 men tyskarnas vanliga sätt att återuppbygga innebär inga stora ändringar. Myrstacken tenderar att se likadan ut efter som före. Och i öst rådde ju socialdemokrati så där blev det inte mycket trafik. Inte mycket annat heller. En mur. Och en glödlampa som aldrig gick sönder och som ingen därför ville sälja i väst. Det mesta som västtyskarna övertog vid östs sammanbrott var det vägnät som var kvar sedan Hitlertiden, må vara med vissa reparationer.


E. Det är klart att det finns friska delar än i vårt rättsväsende. Men de får allt svårare att hävda sig. Och det övriga kan kallas lotteri men är i så fall ett i hög grad styrt lotteri.

J o K.
Jag använder mig kanske lite vårdslöst av nazismen. Syftar inte på deras rasideologier. Det ser jag som bara en gimmick med vars hjälp de manipulerade folket. Jag tror inte att de själva trodde så mycket på det där. Det var bara ett nyttigt redskap för dem, tror jag. Men som med all teater så måste den spelas när väl ridån går upp. Alla totalitära system har någon gimmick med vars hjälp de manipulerar folket. Men de betyder inte mer i slutändan än färgen på uniformen eller revärerna. Alla totalitära system är ganska lika i kärnan: nazister, kommunister, fascister. Mitt syfte är förstås att få folk att tänka, att skaka om dem. Fascist är lite avlägset för många svenskar - tror jag. Kommunist går inte att använda. Det tolkar ju indoktrinerade svenskar nästan som beröm. Återstår nazism som är väldigt nära ännu, trots risken för felsyftningar. Och egentligen, när det väl spårar ur, vilket pågår nu, så är det nog närmast slumpen som avgör vad det blir. Det enda vi nog kan vara säkra på är att det inte blir precis som tidigare. Och många fantasilösa människor känner inte igen ett totalitärt system om det inte ser ur precis som någon av de tre senaste. Det är det stora problemet - fantasilösheten.

Anonym sa...

Lite returkommentarer.

Angående Tysklands städer så listas en mycket stor del av städerna som mer än till 50% totalt förstörda i diverse undersökningar som genomfördes innan 1947. Vad gäller småstäder utan särskilda minnesmärken så verkar det som att huvudregeln var frispel för artilleri och flygbombningar ifall städerna inte hissade vit flagg direkt. ==> kan i de flesta fall jämföras med Hamburg.

E. Visst kan det liknas med ett lotteri. Och visst lottas rättsfallen inte alltid. Man kan däremot hålla med om att de friska delarna av rättssamhället fått svårare att hävda sig, sannolikt beror detta på en kombination av tidigare regim tillsammans med att nuvarande regim (som essentiellt regerar personer tillsatta av den tidigare regimen) inte verkar ha lagt ned allt för mycket energi på att tillse att den egna politiken genomförs.

J o K. Tittar man på många politiska partier så verkar de ha försvagats ganska rejält sedan femtiotalet, sett till journalfilmer mm. Man kan nästan misstänka att det sitter någon utanför och dirigerar kören med en osynlig dirigentpinne. Kanske därför som man får läsa i tidningen om stora konflikter i SAP, "Israel vs. Palestinafrågan", något som borde vara en notisfråga för ett politiskt parti men på något oförklarligt vis blivit huvudfrågan för Sveriges största/näst största parti. Man häpnar.

Mikael Styrman sa...

Tjänstemannapartiet styr – det är den osynliga handen i kombination med krafter utanför förvaltningen som smörjer chefstjänstemännen. Korruption med andra ord.