måndag 24 december 2018

Julterroristernas årliga äventyr


.
Lördagen den 22 december 2018 var det dags igen för Sveriges sämsta bilförare att blockera våra vägar.

Vis av skadan från tidigare år hade jag inte för avsikt att utsätta mig för denna dårskapens excesser på våra vägar. Men jag skulle ändå låta lura mig. Dagarna innan talades mycket i propagandaorganen om att det skulle gå bättre i år. Eftersom julaftonen infaller på en måndag skulle trafiken till julfirandet fördelas på fredag, lördag och söndag, sa man. Jag körde från Stockholm till Falun på fredag eftermiddag och ja, det var en del jultrafik, om än inte så mycket. Man känner igen dem på att de samlas i långa köer bakom långtradare och plogbilar. De kan inte, eller vågar inte köra om, nästan oavsett före. Det behöver inte vara fel. Känner man att man inte kan, ska man naturligtvis inte. Jag nämner det bara för att man känner igen dem på det sättet. Vana bilister kör om lastbilar, plogbilar - om det inte snöar för mycket - och de mutade väghållarnas saltbilar som är ute och drar in mutor nästan oavsett före och temperatur.

Jag intalade mig att det inte skulle bli lika jävligt som vanligt och att jag skulle komma iväg innan nollåttorna korkat igen E4:an, om jag kom iväg från Falun i hygglig tid på lördag förmiddag. Det gick ju bra till Gävle och ungefär två kilometer till. Sedan var det som vanligt. Nästan stillastående bilar på E4:an. Farten varierade från ca 5 km/h till 15 km/h. Lustigt nog återfanns alla bilarna i högerfilen på de 2-filiga avsnitten, som ett pärlband. Eller som om alla stod i kö för att handla i en biljettlucka. Men det här var naturligtvis ingen biljettkö utan bilar på E4:an. Varför kör ingen om, tänkte jag för mig själv. Det finns ju inget hinder. Bara utomordentligt dåliga chaufförer ute och kör i en trafiksituation och ett vägföre som de inte behärskar.



Mina frågor skulle få sina svar. När jag försiktigt lade mig i omkörningsfilen och började avancera blev det liv i kön i högerfilen. Någon eller några öppnade sidofönstret, sträckte upp armen och ett långfinger i luften. Någon annan öppnade rutan och skrek ut sin frustration, förmodligen kryddad med okvädningsord. Jag vet inte. Jag öppnade inte fönstret och stannade inte för att lyssna heller. Det lönar sig sällan att belöna inkompetens och idioti med överdriven uppmärksamhet. Andra gick ut till vänster och blockerade omkörningsfilen. Men de accelererade inte. De körde inte om. De ville bara bevaka sin plats i ”biljettkön”. En del lät sig drivas tillbaka till sina hålor, andra inte. 




Värsta exemplet var kanske föraren av en klarröd lastbil med någon sorts tankar eller foderbehållare eller liknande på bil och släp. Han lade sig mitt i och blockerade bägge filerna. Det må ju vara att stockholmare som aldrig kör bil inte har så lätt att begripa vad som händer på vägen, eller hur man ska bete sig - men en yrkesförare…! Och vad hade han där att göra, mitt i jultrafiken, på en lördag?





Det är klart att man tänka sig att de här stackars stollarna trodde att trafiken flyter så sakta för att det hänt en olycka längre fram. Är man aldrig ute och kör är det kanske inte så lätt att veta? Men om man aldrig är ute och kör, vad är det då som driver en att sätta sig i bilen och köra under årets sämsta trafikförhållanden? Varför har de inget omdöme, ingen självkritik som talar om för dem att klåpare inte har på vägarna att göra under årets värsta dag? Är det det att de är nollåttor, vana vid att ett tomt huvud alltid kan döljas av en stor käft och med hjälp av de senaste gångbara flosklerna som man plockat upp och sprider omkring sig på ett världsvant sätt?

Jag måste säga att jag tycker att det är väldigt konstigt att de inte tar buss, tåg eller flyg, eller samåker med någon som KAN köra bil. Vad driver dessa stackars inbilska dårar ut på E4:an för att där blockera vägarna i 5 -15 km/h i helt normala vinterförhållanden, när andra faktiskt har långt att köra och behöver komma fram? Och varför kör idioterna på vår kanske viktigaste trafikled i den farten?

Är det alla dessa ideliga meddelanden om att det är mycket halt på vägarna som avgör det? Helt felaktiga meddelanden som upprepas in absurdum och varnar för extrem halka trots att ingen märkvärdig halka finns? Jag inser naturligtvis att dessa falska varningar sprids med de bästa av avsikter: att undvika olyckor genom att lura trafikanterna att köra saktare än omständigheterna föranleder. Men upprepade grundlösa varningar fungerar som pojken och vargen i den grekiska fabeldiktaren Aisopos saga (källa: Wikipedia). Det har redan gått så långt att vi inte längre tar varningarna på allvar eftersom vi hela tiden överröses med falsklarm. När det till exempel ska snöa trummar man ut minst klass 1-varningar. I ett land som genomkorsas av Norra Polcirkeln! Ett land där snöfall är ett normalt väder som man inte ska behöva varna för.

Polisen uttryckte sig mycket diplomatiskt om trafikförhållandena i media, se bilden ovan. Man sade att trafiken flyter trögt utan att några olyckor skett.

Låt mig förtydliga att jag inte har några invändningar mot att man kör 5-15 km/h på E4:an om man känner att man inte är skickad att köra fortare. Dock tycker jag att man då verkligen bör fråga sig om man alls bör köra bil. Däremot har man ingen som helst rätt att insistera på att alla andra ska hålla samma hastighet som man själv håller. Och man har absolut ingen rätt att ta sig till att fysiskt hindra andra att själva välja en annan hastighet.

I alla fall så tyckte jag att det var otrevligt på E4:an med dessa labila och oberäkneliga dårar. Man vågar ju inte lita på, att puckon som sträcker upp långfinger när de blir omkörda, som öppnar fönstret och skriker samt går ut i omkörningsfilen och blockerar andras väg, inte också är kapabla att köra på och skada. Jag svängde därför av från E4:an och körde mindre vägar. Dock inte E45:an. Det skulle bli en för lång omväg. Men jag körde Ockelbo, Bollnäs, Ljusdal. Där fanns de riktiga bilförarna, som på vanliga vägar, utan vajerräcke, i påtagligare vinterförhållanden än på E4:an, framförde sina bilar i normal vintervägshastighet - utan olyckor.

Från Ljusdal mot Umeå finns mig veterligen inga bra alternativ varför jag körde mindre, ibland oplogade vägar, tills jag via Matfors kom fram till E4:an via Birsta. Det tog mig nog ca 3 h. När jag kom tillbaka till E4:an fanns det inte så många av dessa inkompetenta väglöss där. Jag vet inte om det berodde på att de droppat av längs vägen eller om de ännu inte hunnit dit. Ägnade de sig åt att köra 5-15 km/h i normala vinterförhållanden hade de nog en god stund kvar innan de skulle nå Birsta.

Att ligga kvar bland dårarna och hålla 5-15 km/h på E4:an är inget alternativ om man har 60-100 mil att köra, som många julfirare har. Det fanns en och annan nollåtta på E4:an även norr om Birsta. Man hittar dem i form av 0,5-2,0 km långa köer, främst bakom det fåtal lastbilar som var ute på vägarna i jultrafiken. Men norr om Birsta fanns inte de adrenalinstinna puckon som trodde sig befinna sig i kön till en biljettlucka, i sin fulla rätt att försvara sin plats i kön.

Häst och vagn är ett sätt att färdas som vi åtminstone temporärt har lämnat bakom oss. Nog tycker jag att det är en folkbildningsutmaning att få dessa företrädesvis Stockholms-puckon att förstå att de må köra 5-15 km/h, om de inte känner sig säkra nog att hålla en annan hastighet, men att de inte har någon rätt att tvinga andra att hålla deras tempo. Minst lika stor utmaning är nog att få dem att förstå att de med sin ytterst begränsade förarskicklighet nog inte bör köra alls, åtminstone inte i jultrafiken och inte utan att öva mer bilkörning, mer och regelbundet. Den största utmaningen ligger nog trots allt i att få en stockholmare att inse sin oduglighet.

Självfallet drar jag inte alla nollåttor över en kam. Men den här typen av människor är överrepresenterade bland nollåttorna och de förknippas därför med varandra.

Ume söndagen den 23 december 2018
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: