onsdag 10 maj 2023

Reduktionsplikten är en bluff

 .

Frågan om reduktionsplikten har uppmärksammats i media de senaste dagarna.


Det handlar om den pågående verksamheten att blanda in en andel icke-fossila ämnen i vårt motorbränsle under förespeglingen att det medför en positiv effekt på klimatet.


Det gör det inte. Det är bara en politisk bluff. Det är politikernas sätt att värja sig mot väljarnas önskemål om att politikerna ska göra något åt klimatskadliga verksamheter. Men för politiker är inte det skenande klimatet det större hotet - åtminstone inte ännu.


Det större hotet är vad som händer i samhället - eller ännu tydligare - vad som händer med politikerna om de gör något som verkligen skulle påverka klimatet. Det går nämligen inte att göra något åt klimatet utan att göra radikala förändringar av det sätt på vilket vi lever. När man gör sådana förändringar retar man upp industrin och alla de människor som skulle påverkas av förändringarna - eller ”drabbas” som tidningarna alltid skriver:


”- Så drabbas du!”


Våra politiker vill värja sig mot missnöje från väljarna med att politikerna inte gör något åt klimatet. Passivitet riskerar att leda till att våra barn och barnbarn går mot ett eländigt liv, kanske en förtida och plågsam död, eller helt sonika resultera i mänsklighetens utrotning, eller åtminstone en massdöd, värre än alla hittills. För att värja sig själva mot väljarnas missnöje vänder sig politikerna till industrin, enligt den kända ramsan ”katten på råttan, råttan på repet osv”. Gemensamt kläcker psykopaterna inom politiken och industrin snilleblixten att vi ska blanda in icke-fossila tillsatser i bränslet. Kommer det då att leda till några förbättringar? 


- Nej, naturligtvis inte, och det är inte heller syftet. 


Syftet är istället att göra något som gör att det ser ut som om man har gjort något som kan rädda klimatet. Men alla inblandade vet naturligtvis att det bara är bluff. Allmänheten å sin sida kan lugnt fortsätta vulgärkonsumera trots att det blir allas död. Vi har ju reduktionsplikten. Vi har ju verkligen gjort något. Men reduktionsplikten hjälper lika mycket mot ett skenande klimat som en napp hjälper mot barnets hunger. Visst tystnar barnet tillfälligt av att suga på nappen. Problemet är bara att så småningom dör barnet av hunger.


Klimatet skenar inte för att vi tankar bilen då och då med fossila bränslen. Det skenar för att vi är tio miljarder människor som gör det. Tio miljarder som dessutom i hög grad bor på fel sida av staden, eller till och med bor i fel stad, så att vi morgon och kväll måste åka mellan två eller fler städer helt i onödan, när vi egentligen borde gå eller cykla till jobbet.


Dessutom är det så att 1/3 av bilarnas miljöbelastning påstås uppstå vid tillverkningen av bilarna och 2/3 av miljöbelastningen uppstår vid användning av bilarna, vilket sker under lång tid. Då är det inte så klyftigt att köpa ny bil vart annat år - särskilt inte som bilarna håller 20 år eller mer. Vi borde inte köpa ny bil alls - åtminstone inte förrän vi absolut tvingas. Då minskar nästan 1/3 av miljöbelastningen - genast.


Om människorna slutar att konsumera på ett sätt som blir allas vår död, resulterar det dock i stora samhällsomdaningar och sociala påfrestningar. Problemet är att de uppträder tidigare än allas vår död. Därför väljer politikerna med självklar politiker-logik att satsa på massdöden. Den ligger ju lite längre bort i tiden och blir någon annans pilsner. Det är samma mänskliga logik som fick människorna på Påskön att hugga ned det sista trädet, för att kunna flytta det sista viktiga stenhuvudet, trots att det resulterade i så omfattande jorderosion att det kunde liknas vid ett kollektivt självmord.


Det är inte heller särskilt begåvat att övergå till hybridbilar. I dem finns det ännu mer grejor som gör att andelen av miljöbelastningen som uppstår vid tillverkningen av bilarna ökar ytterligare, samtidigt som politikerna för befolkningen bakom ljuset när de låtsas att övergång till hybridbilar ska göra saken bättre.


Men vad kan man vänta sig egentligen?


Den sista idioten är ju inte ens född ännu!


Falun onsdagen den 10 maj 2023

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: