.
I dag omkom tre personer mellan Sunne och Torsby i vad som åtminstone hittills tycks vara en olycka delvis orsakad av den godhjärtade dumhetens vägpolitik.
Bakgrunden är att vi har för svaga vägar i Sverige i förhållande till de vikter och hastigheter vi tillåter för den tunga trafiken. Det i sig leder till att vägarna körs sönder. Bakgrunden är också den rådande uppfattningen - som inte bör ifrågasättas - att mötesfria vägar är en välsignelse och en gåva från Gud eller från Führern.
Bild från Expressen |
Mötesfria vägar är dyra att bygga och ännu dyrare att underhålla. De koncentrerar trafiken till en mycket begränsad del av vägen, där all trafik, men den tunga i synnerhet, mal ned det underliggande bärlagret till sand. Därmed uppstår snabbt djup spårbildning. Vid regn bildas parallella ”älvar” som befrämjar vattenplaning med dödsolyckor som följd. I förlängningen tvingas man tidigarelägga ombyggnad av vägarna därför att slitaget flyttas till en mer begränsad del av körbanan.
Nu kan någon i hastigt mod framhålla att på mötesfria vägar blir det inga frontalkollisioner. Det är i stort sett riktigt. På mötesfria vägar blir det sällan frontalkollisioner. Men problemet är att de mötesfria vägarna sugar allt mer väghållningspengar och att ALLA vägar därför förfaller, får djupa spår, vilket snart åstadkommer fler kollisioner där det inte är mötesfritt än de sparar in där det är mötesfritt. Det kan nämligen aldrig bli mötesfritt överallt. Men däremot kan alla väghållningspengar gå åt. Och det blir värre och värre. Kostnaderna skenar. Allt fler vägar blir mötesfria till höga kostnader. De blir mycket dyrare att underhålla och spårbildningen ökar därför överallt. Standarden på vägen är god uttalar någon till Expressen. Ännu är spåren djupare på vägarna i Kenya, men kanske inte så länge till om tokerierna fortsätter.
Just det där med att ”standarden på vägen är god” säger kanske också något om vägstandardens utveckling i Sverige...
Det är kvalificerat trams att bygga andra vägar än motorvägar mötesfria. Det fostrar odugliga bilförare som blir allt sämre på att köra om med bil. Det är en faktor som verkar i motsatt riktning och orsakas av de mötesfria vägarna. I slutändan går det inte ens för en godhjärtad överbeskyddande stat att helt skydda människorna från livet. Döden hör livet till. Därmed inte sagt att man ska befrämja olyckor. Men man kan inte lägga så mycket pengar på absurt dyra vägar att människorna dör i vårdköer istället, eller blir skjutna på öppen gata, därför att resurserna bara räcker till att bygga dessa absurda mötesfria vägar där all trafik stannar varje gång en EPA-traktor tar sig ut på vägen. Och EPA-traktorerna ökar snabbt i antal…
Man bör inte bygga en meter till av de mötesfria vägarna innan man får andra vitala delar av samhället att fungera, till vilka resurserna inte räcker idag. Ta bara en sådan sak som att uppskattningsvis 6.000-12.000 barn inte finns - ändå utbetalas barnbidrag. Åtminstone vet inte myndigheterna om de finns eller var de finns. Man kan nog lugnt utgå från att om de finns så finns de inte i Sverige i alla fall. Är det då vår sak att bekosta dessa bidrag. Och är det vår sak att betala lön till de som låter denna svindel pågå?
Falun söndagen den 12 september 2021
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar