.
Helikopter-kraschen i Ukraina i vilken bland annat landets inrikesminister, vice inrikesministern och en statssekreterare omkom kommer att utredas - naturligtvis.
Men man behöver inte vara förvånad över att en helikopter kraschar om den framförs tidigt på morgonen, på låg höjd, i tät dimma, i tätt bebyggt område, som dessutom är strömlöst.
Det kan istället finnas anledning att förundras över att inte fler helikoptrar kraschar i Ukraina under rådande förhållanden.
Jag blir nog åtminstone lite förvånad om inte utredningen så småningom kommer fram till att en starkt bidragande orsak till kraschen gör den närbesläktad med flygolyckan för tolv år sedan utanför ryska Smolensk, vid vilken olycka den polske presidenten Lech Kaczynski och en drös höjdare omkom.
För piloten blir helt enkelt uppdraget för krävande, viljan att behaga uppdragsgivaren blir för stark, vilket leder till att flygningen, eller delar av flygningen, genomförs under förhållanden innebärande att flygningen inte borde genomföras. Jag vill minnas att det var så med Smolensk-olyckan, att piloten pressades av passagerarna, tillika uppdragsgivarna, att genomföra moment som aldrig borde utförts. Om det visar sig att liknande skett i den Ukrainska olyckan är det väl ytterst osäkert om vi någonsin får veta det. Men det behöver inte i och för sig ha skett konkreta påtryckningar mot piloten för att ha fungerat så. Redan uppdragets särart innebär en sådan press på piloten att leverera vad som förväntas av honom, att han kan komma att fatta beslut som äventyrar allas säkerhet, för att vara passagerarna till lags.
Falun torsdagen den 19 januari 2023
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar