fredag 24 juni 2011

Så här sätter vi nättarifferna

.
Svar till signaturen ”Svenne”

Jag har tillämpat enklast tänkbara - och enligt min uppfattning rättvisaste - grundprinciper:

Rörliga kostnader ska täckas av rörliga avgifter.
Fasta kostnader ska täckas av fasta avgifter.

De rörliga kostnaderna är överföringsförlusterna i nätet.
De ska täckas av den rörliga (volym- eller kWh-beroende) nätavgiften.

Övriga kostnader är att betrakta som fasta.
De påverkas inte av om vi överför mer eller mindre energi via nätet.
De fasta kostnaderna bestäms på följande sätt:
1. Hur stora intäkter behöver vi ha för att kunna driva nätet på ett försvarbart sätt, dvs utan att våra kunder drabbas av onödiga och/eller långa elavbrott eller tvingas till evakuering som brukar vara fallet i en del andra nät?
2. Summera alla kundernas huvudsäkring så att summa Ampere som intäkterna ska fördelas på erhålls.
3. Dela de önskade intäkterna med antalet Ampere i nätet för att erhålla ett pris per Ampere som bestämmer de fasta avgifternas storlek.
4. Fundera på hur det ryggradslösa politiska patrasket kommer att försöka angripa tarifferna utan att röja att de ägnar sig åt politiskt skumraskgöra.

När vi var tvångsförvaltade första gången, av Vattenfall, kom de fram till att vår tariffmodell var bättre och rättvisare än deras. Men det är en tung vandring att orka införa den. Metoden har den nackdelen att även de som stjäl sin ström måste betala lite grann eftersom de fasta avgifterna blir ganska höga. Och de som stjäl ström är ett högljutt slödder som skrämmer politiker och därför blir det jobbigt att införa modellen.

På plussidan ligger enkelheten och rättvisan liksom det faktum att för den som utnyttjar sitt abonnemang väl blir priset per kWh modest. För den som har ett abonnemang och inte nyttjar det blir priset högre. Men modellen innebär att varje kund bär en rättvis del av den gemensamma bördan. För sådan är ju verkligheten. Elleverantörens kostnader sjunker ju inte för att kunden inte utnyttjar anläggningen. I vissa sammanhang är det till och med tvärtom.

Så långt är allt gott och väl. Men sen kommer de politiska tjuvarna och deras vapendragare som parasiterar på skattebetalarna och gör skit av alltihop. Som de gör med isbrytare, järnvägar, polisutredningar, kärnkraftverk, vägar och försäljningar av krigsmaterial för att nu bara ta några exempel. Och då sätter de igång och förstör vårt företag för att det inte ska synas så tydligt hur vanskött det är på andra håll.  Man tar alla pengar och låter gangsterkompisarna strö ut dem på meningslösheter för att tysta en obekväm röst i syfte att försäkra sig om att kunna fortsätta plundra skattebetalarna.

Övertorneå den 24 juni 2011
Mikael Styrman
.

20 kommentarer:

Svenne sa...

Ok, då förstår jag hur du sätter priset. Förefaller ju helt okej för mig, även om en och annan med 16 A som endast kokar tevatten och inte har eluppvärming säkert gnäller. Men som sagt, större kunder ska ju inte behöva subventionera små kunder. Socialdemokraterna har satt sina spår i de här landet. Solidaritet kallas det tror jag...
Konstigt att folk inte klagar på sophämtningen, där är ju den fasta delen typ 95% av räkningen. Då tror en del att man sparar genom att kompostera.
I stället föder man mördarsniglarna.
Nåväl, vi får väl se vad framtiden hittar på, lycka till i din kamp om nu staten har tänkt själa ditt företag hoppas jag att du lyckas kräma ut mer än 85 miljoner, det borde ju vara värt bra mycket mer, en nolla till kanske?

Mikael Styrman sa...

Svar till Svenne:

Det är klart att det är fascistmetoder att värdera det till 85.
Det ska väl kanske inte vara någon nolla bakom.
Men det ska definitivt vara en siffra framför.
Och det är en kurvig siffra....

Stoppa smot och heja HV sa...

Vi är helt överens om principerna för nätavgifternas storlek och Du gör ju helt rätt. Dock kan jag avslöja att de flesta nätbolag tar hänsyn vid tariffsättning till de "typkunder" som EI använder. D v s man lägger priskurvan så att den bottnar vid de aktuella siffrorna.
Betr. värdet på nätet så gjordes de senaste nätbolagsaffärerna till ca 25 000 kronor per kund. Det blir i Ditt fall 87,5 miljoner. Får se vad det hamnar....

Mikael Styrman sa...

Svar till Stoppa smot och heja HV:

Jo, jag kan mycket väl tänka mig att man gör så. Det känns inte som någonting som vi ids hålla på med.

Det är ju stor skillnad på nät och nät. Många nät i Sverige både ser ut och fungerar som om ett kringresande tivolisällskap gjort ett misslyckat försök att slå upp ett tält och därefter dragit vidare...

Nog är det vanskligt att dra allt för långt gående slutsatser om värdet på ett nät utifrån värdet på ett annat nät. Det blir ungefär som att säga att en ny eller bättre begagnad Mercedes ska kosta lika mycket som en sämre begagnad Lada.

Så det är lite svårt att dra slutsatser om värden så där generellt. Det finns ju många faktorer som påverkar värdet på ett nät. Smala störningskänsliga ledningsgator eller breda inlösta upphuggna och driftsäkra? Väg eller inte? Grova starka ledare eller klena och svaga? Lite frånskiljare och brytare med långt att vandra eller många och kort att söka med t ex bil? Kvistat eller inte? Farliga träd och torrträd avverkade eller inte? Röjt eller inte? Många och långa avbrott eller korta och få? Mycket skadestånd eller inga? Många löner att bära eller få? Det bestämmer avkastningen och det är ju den som bestämmer värdet. Fast det där är ingenting som den här såpans aktörer begriper sig på. De kan nog knappt skilja på en distributionsledning och en kontaktledning till en järnväg...

Men man upphör inte att förvånas över hur det går att gräva upp den ena värderingsmannen skurkaktigare än den andra. Man måste verkligen fundera över hur illa det kan bli i det här landet. Det tycks i det närmaste råda en slags djungelns lag-situation numera.

Anonym sa...

Hörru Styrman! Det glädjer mig att Ekfors är ett så värdefullt och vinstrikt företag, jag är nämligen delägare. Så nu väntar jag bara på aktieutdelning och vinstdelning... någon sådant har jag aldrig fått. Av någon konstig anledning verkar du behålla alla pengar själv. Men det finns fler som äger Ekfors.
Men pengarna kommer väl nu med ränta på ränta när statemn löser in bolaget, ska nog genast beställa en fin bil och en semesterresa till Thailand.

Anonym sa...

Å så blev det konken igen! vojne,vojne.Vems fel?

Mikael Styrman sa...

Hörru själv! Jag tror inte alls att du är delägare i Ekfors. Våra aktieägare har inte ett så okultiverat språk. Ekfors aktieägare fick mycket bra och hög utdelning tills några mindre nogräknade personer tyckte att de hade rätt att försöka ta över företaget med hjälp av de myglande politiska bröderna. Jag tror inte att man ska hoppas på någon hög ersättning av den Svenska staten som är känd för sin klandervärda moral i inlösensammanhang. Vänta med att köpa både bilen och resan. Många har gjort Ekfors stora tjänster men dina insatser torde vara mera måttliga. Om du får en resa till Onkijärvi för att meta torde du bli rejält överkompenserad.

Mikael Styrman sa...

Jag skulle tro att man får söka den skyldige i kretsen av det kriminella slöddret som tvångsförvaltar Tornedalens äldsta företag och gör det på det sättet att man tar alla intäkter under nio månader utan att skicka ett endaste öre till den som de facto sköter driften och till vilken man överlåter att ta hela ansvaret och alla kostnader.

Den här ”operationen” kan jämföras med den där läkaren gav sig på att operera en fullt frisk patient och gjorde det på sådant sätt att han först tömde patienten helt på blod. Patienten avled naturligtvis och läkaren funderar nu på hur han ska få lojala media att inför allmänheten framställa operationen som en framgång.

Men räkenskapens dag kommer så småningom.

Ötåbo sa...

Ja, då blev det äntligen konkurs. Grattis.

Mikael Styrman sa...

Ja, sådär tyckte nazisterna i Tyskland på 1930-talet också. Det var den plundrade och bestulnes eget fel att nazisterna tvingades plundra dem.

Men Du skriver anonymt. Det är bra. Du tror med andra ord inte att Du har rätt eller beter Dig rättfärdigt. Du vet att Du är en skurk och vill därför inte skylta med Ditt namn.

A.Johanson sa...

Min bror Jean-Claude och jag säljer foliehattar till hugade spekulanter. Intresserad?

Stoppa smot och heja HV sa...

Kan bara beklaga konkursen. Det blir synd om de boende i Tornedalen nu när med all sannolikhet Vattenfall tar äver och har kundtjänst i Tjottahiti....

Mikael Styrman sa...

Svar till signaturen A.Johanson:

Vi behöver nog inga foliehattar men vi har några sagoböcker som är bra för barn som inte vågar bli vuxna. Sådana barn som vill fortsätta att tro att alla människor är goda och världen är rosenröd och sagoskimrande.

Mikael Styrman sa...

Svar till Stoppa Smot och heja HV:

Bevare mig väl!
Vi måste försöka skydda Tornedalens befolkning från Vattenfalls omsorger.

Anonym sa...

Styrman- Jag känner folk inom cirkusrörelsen. Om du är utan jobb så kan jag kolla om du kan söka jobb som clown/pajas hos dem. Vad sägs ??

Magnus sa...

jag beklagar verkligen. Trägen vinner sägs det men att den onda sidans makt vinner känns för mig som ett tecken på att världen går under. Vi kommer likt Nordkoreanerna alla klä oss i likformiga kostymer och marchera i formation på order. i annat fall kanske de expropierar hus och bil även av privatpersioner.
Och aja baja om ni försökt till att mygla till er en mils skatteavdrag för pendling....

nej Mikael. var stolt du föll tappert och en förlust är inte att falla om du kan resa dig igen.

Jenny (Grynet) sa...

Underhållande läsning, även om jag inte håller med, och jag faschineras av att du verkar tro att hela världen är korrupta myglare med högerextrema sympatier, utom då möjligtvis du. Men om nu konkursen blir verklighet så har jag ett tips. Lägg av med el, det verkar inte vara din grej. Ägna istället själ och hjärta åt att skriva fiktion, fakta eller frilansa som journalist. För är det något du verkligen kan så är det att skriva! :)

Mikael Styrman sa...

Svar till Anonym:

Du är nog ganska indoktrinerad. Inte är cirkusbranschen en ”rörelse”. Det är i stället ett oräkneligt antal egenföretagare. Inte sällan ganska trakasserade av översittare från den ”rörelse” Du kommer ifrån...

Jag tvivlar dock inte på att Du hör hemma på en cirkus. Och tack för erbjudandet om jobb. Men, nej tack. Jag känner för att byta bransch istället. Jag har stångats mot politiker och deras statstjänstemän i 30 år. Ett tag kan det vara roligt med lyteskomik men i längden blir det ganska andefattigt och träigt. Jag skulle hellre ha ett jobb där man har att göra med intellektuellt och kultiverat folk.

Mikael Styrman sa...

Svar till Magnus:

Precis! Väl sagt. Jag håller med Dig.
Fast jag tror inte alls att det här är färdigt än.

Mikael Styrman sa...

Svar till Jenny (Grynet):

Se mitt svar i egen blogg: Kennelklubben.