fredag 9 november 2012

Säkrare och grönare bilar i Europa?


.
TV4 Text-TV skrev i dag, söndagen den 4 november 2012:


Säkrare och grönare bilar i Europa

Ett system som säger till när Du ska
byta växel och när däckstrycket är för
lågt samt minst två fästen för
bilbarnstolar . Från och med 1 november
råder nya krav nya bilmodeller i
Europa.


- Detta gör att de sämre modellerna
blir bättre, säger Richard Cosini
kommunikationsansvarig på
trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

-------------------------------------


Infaller första april numera i november, eller vad är det som pågår?

Hur många av Europas bilköpare upplever det som ett problem att deras bil inte har ett system som talar om för dem när de ska växla? Själv skulle jag bara bli störd av ett sådant system.

Jag har haft däckstrycksövervakning i flera bilar. Under den tiden har ett mindre antal punkteringar inträffat. Just för mig har det råkat bli att jag aldrig har blivit uppmärksammad på punkteringen av övervakningssystemet. Däremot har systemet fördyrat mina bilar. Det har ställt till problem därför att givarna inte har flyttats med vid skifte mellan sommar- och vinterhjuL På vissa bilmodeller stör systemet ut andra system instrumentbrädan ibland. l bilens barndom var punkteringar ett stort problem. Men jag vågar påstå att idag är det inte det.

Fästen för bilbarnstolar är bra om man har småbarn. När man har småbarn. Men de flesta har inte det eller har det bara under en relativt kort period i livet. För alla andra är bilbarnstolar en onödig kostnad, ett resursslöseri. Vilka bilar är det som källan refererar till som "sämre" bilar? Är bilar verkligen "sämre" om de inte har ett helt onödigt system som talar om att föraren ska byta växel? Ett system som kostar pengar i onödan. Som kommer att sönder, som kan störa övriga system och orsaka reparationer.

Jag vill nog göra gällande att detta innebär, att skatteavlönade drönare som vet med sig att de stjäl pengar för att de inte behövs och inte gör någon samhällsnytta detta sätt låtsas arbeta, och istället gör skada .

Bra, men lite billigare bilar, som saknar onödiga finesser , men som bilköparna redan har svårt att råd att köpa, görs på detta sätt dyrare och sämre . De kommer dessutom att åldras tidigare . l symbios mellan biltillverkare och myndigheter byggs detta sätt planerat åldrande in i bilarna helt i onödan. Ett onödigt och dyrt resursslöseri.

Egentligen borde man som bilköpare bojkotta bilar som har detta onödiga system. Jag lovar att en väl genomförd bojkott inte behöver vara långvarig för att detta svammel avvecklat. Bäst vore naturligtvis om dessa överavlönade och samhällsskadliga drönare snarast avskedades .

Av vem eller vilka har dessa bestämmelser beslutats och vilken planet har beslutsfattarna befunnit sig de senaste fyra åren? l dagens läge är det närmast "Maire-Antoinette-varning" sådana beslut.

Varför inte ta steget fullt ut och bestämma att alla "sämre" bilar ska målas gröna?

Gulag-Kolmården söndagen den 4 november 2012
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: