.
TV4 Text-TV skrev i dag, söndagen den 4 november
2012:
Säkrare och grönare bilar i Europa
Ett system som säger till när
Du ska
byta växel och när däckstrycket är för
lågt samt minst två fästen
för
bilbarnstolar . Från och med 1 november
råder nya krav på nya bilmodeller i
Europa.
- Detta gör att de sämre modellerna
blir bättre, säger Richard Cosini
kommunikationsansvarig på
trafiksäkerhetsorganisationen NTF.
-------------------------------------
Infaller första april numera i november, eller vad är det som pågår?
Hur många av Europas bilköpare
upplever det som ett problem
att deras bil inte har ett system som talar om för dem när de ska växla? Själv skulle jag bara bli störd av ett sådant system.
Jag har haft däckstrycksövervakning
i flera bilar. Under den tiden har ett
mindre antal punkteringar inträffat. Just för mig har det råkat bli så att
jag aldrig har blivit uppmärksammad på punkteringen av övervakningssystemet. Däremot
har systemet fördyrat
mina bilar. Det har
ställt till problem
därför att givarna
inte har flyttats
med vid skifte mellan sommar- och vinterhjuL På vissa bilmodeller stör systemet ut andra system på instrumentbrädan ibland. l bilens barndom
var punkteringar ett stort problem. Men jag vågar påstå att idag är det inte det.
Fästen för bilbarnstolar är bra om man
har småbarn. När man har småbarn. Men de flesta har inte det eller har det bara under en relativt kort period i livet. För alla andra är bilbarnstolar en onödig kostnad, ett resursslöseri. Vilka bilar är det som källan refererar
till som "sämre" bilar?
Är bilar verkligen "sämre" om de inte har ett helt onödigt
system som talar om att föraren
ska byta växel?
Ett system som kostar pengar i onödan. Som kommer att gå sönder, som kan störa övriga system och orsaka reparationer.
Jag vill nog göra gällande
att detta innebär,
att skatteavlönade drönare som vet med sig att de
stjäl pengar för att de inte behövs och inte gör någon samhällsnytta på detta sätt låtsas arbeta,
och istället gör skada
.
Bra, men lite billigare bilar, som saknar onödiga finesser
, men som bilköparna redan har svårt att få råd att köpa, görs på
detta sätt dyrare och sämre . De kommer dessutom att åldras tidigare
. l symbios mellan biltillverkare och myndigheter byggs på detta sätt planerat åldrande in i bilarna helt i onödan. Ett onödigt och dyrt resursslöseri.
Egentligen borde man som bilköpare
bojkotta bilar som har detta onödiga system. Jag lovar att en väl genomförd bojkott
inte behöver vara långvarig
för att få detta svammel
avvecklat. Bäst vore naturligtvis om dessa överavlönade och samhällsskadliga drönare snarast avskedades .
Av vem eller vilka har dessa bestämmelser beslutats och på vilken planet har beslutsfattarna befunnit
sig de senaste fyra åren? l dagens läge
är det närmast "Maire-Antoinette-varning" på sådana beslut.
Varför inte ta steget fullt ut och bestämma att alla "sämre" bilar ska målas gröna?
Gulag-Kolmården söndagen den 4 november 2012
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar