.
Nu avrättas det heliga kor på löpande band i landet när Nationalsocialdemokraterna håller på att förpassa sig själva till historiens annaler efter att ha kört hela landet i botten. Numera skjuts och sprängs det varenda dag i landet och ingen vågar vittna för rättsväsendet tar inte hand om vittnena. Sosseriet, Miljöpartiet och Vänstern, med stöd av Liberalerna och Centern tar istället hand om gangstrarna och skyddar dem. Mer om det i ett annat inlägg. SVT:s nyheter uppmärksammade igår att SSAB praktiskt taget inte betalar några skatter eller avgifter alls, trots att man kanske är Sveriges största utsläppare och miljöförstörare.
Det kan vara på sin plats med en kort historik, som inte gör anspråk vare sig på att vara komplett eller fokusera på det viktigaste och som dessutom kommer att ha visst Norrbottens-stuk eftersom jag vuxit upp där och kunnat följa sosseriets stollerier där på närmare håll än händelserna i södra Sverige.
Norrbottens Järnverk AB, NJA, bildades 1940 i en tid då maktfullkomliga nationalsocialdemokrater såg sig själva som guds gåva till folket och som entreprenörer vida överlägsna alla privata företagare. Länge användes NJA som sysselsättningsregulator i Norrbotten, för att dölja arbetslösheten. När skolelever och värnpliktiga muckade på våren vällde det in drivor av nyanställda på NJA. Helt följdriktigt hade NJA aldrig gått med vinst när företaget 1978, tillsammans med Domnarvets Jernverk och Oxelösunds Järnverks AB, gick upp i Svensk Stål AB, SSAB, efter sosseriets favorit-industri-politruk Björn Wahlströms hantverk. Ni minns kanske han som under sin tid på banken plundrade Erik Penser - ungefär som det kriminella sosseslöddret - med Maud Olofssons och Fredrik Reinfeldts hjälp något decennium senare plundrade Ekfors-koncernen och satte mig, dess ägare återkommande i politiskt fängelse.
John-Olof Edström var vd på NJA 1970-1976 och drev Stålverk 80-frågan. Tanken att förädla så mycket som möjligt nära malmens källa var inte helt fel. Vi har ju ett evigt problem i Sverige, innebärande att vi är dåliga på producera mer förädlade varor än bulksågat virke, oförädlad malm och ganska lågt förädlade stålämnen, ungefär som U-länder i Afrika. Då har vi ändå fått ha vår industri intakt under båda världskrigen. Under det senare kriget var det på grund av nationalsocialdemokraternas moraliska samsyn och goda samarbete med Hitlers tyska nazister. Sedan när Hitler-Tyskland klappade ihop fick de svenska nazisterna väldigt bråttom till Tyskland för att rädda några judar - inte för judarnas skull - utan för att försöka undgå de allierades hämnd mot nazi-kollaboratörer.
Däremot är vi bra på att konkurrera genom att devalvera hela landet fattigt och sänka priserna för att sedan importera dyra klockor från Schweiz.
När Stålverk 80-frågan var aktuell ställdes flera motstående intressen mot varandra. Sosseriets samarbetspartner i de sydliga stålverken hade egna problem och välkomnade naturligtvis inte stora statliga investeringar i Luleå. Med NJA:s track-record - att aldrig ha gått med vinst - var det svårt att försvara Stålverk 80. Luleås socialdemokrater försökte ”bygga fast” Stålverk 80 genom att snabbt göra så stora infrastrukturinvesteringar att det skulle bli omöjligt för regeringen att gå emot Stålverk 80. Så uppstod en märklig guldfeber i Luleå. Det byggdes överallt. Mängder av anställda på NJA var sjukskrivna och jobbade svart med byggprojekt. Fritt ur minnet kunde två skiftgående, sjukskrivna och svartjobbande järnverksarbetare få 5.000 kr var svart, för att under en helg gjuta en villagrund. Naturligtvis plus sjukersättningen. Så uppstod ”Playa Plannja” där Stålverket skulle ha byggts och mängder av husgrunder som sedan täcktes över när Stålverk 80-planerna gick i graven för att Wallenbergarnas problem i söder vägde tyngre.
Ur allmän effektivitets- och resurssynpunkt borde ju både stålverk, valsverk och gärna en del vidareförädlingsindustrier ligga direkt intill gruvan i Kiruna och/eller Malmberget, men då skulle väl, mot bakgrund av den cirkus som pågår i Malmberget och Kiruna även stålverket och valsverket ingått i det som nu ska flyttas i den stora stadsflytten.
Nå, regeringens favorit-industri-politruk Björn Wahlström kom tillsammans med Wallenberg fram till en annan lösning. Den innebar - och innebär - att man lade ned det gamla valsverket som sosseriet köpt av sina vapenbröder i Hitler-Tyskland. Det var ett gammalt valsverk, som var uttjänt, som man köpte av Krupp och som tidigare ingick i Nazi-Tysklands rustningsindustri. Därför blev det heller aldrig lönsamt. Valsverket var uttjänt och fullt med folk.
Stålämnena skulle istället kylas ned i Luleå, sedan lastas på järnväg, på den så kallade ”Stålpilen” - som rätteligen borde heta ”Idiot-Expressen”. Sedan körs de 85 mil på järnväg till Domnarvet, för att därefter värmas upp på nytt. Det optimala skulle naturligtvis vara att ämnena aldrig skulle svalna, helst inte ens stanna, utan istället direkt gå vidare till valsning. Vem som helst kan väl lista ut vad det här innebär samhällsekonomiskt och hur det påverkar utsläppen av skadliga ämnen.
Jag skriver ”samhällsekonomiskt” för att det bidrar till att köra ned järnvägen. Det bidrar också till att hindra att järnvägen blir ett transportalternativ för människorna. Vad som framför allt hindrar att järnvägen blir ett alternativ i Norrland är att idioterna i regering och riksdag byggde Botniabanan med enkelspår. Man har inte ens byggt broarna och tunnlarna för dubbelspår. Om man någonsin skulle vilja bygga dubbelspår måste man bygga om alla broar och tunnlar - med pågående trafik strax intill. Att döma av TV4:s Nyheter igår, och idag(?), ska det dessutom byggas av stora präktiga byggföretag med alla de rätta högtravande avsiktsdokumenten som alla måste skriva under och med personal som ändå jobbar i fyllan och villan med stora maskiner invid pågående järnvägstrafik.
Vad det innebär förstår alla som som kan minnas olyckan för några år sedan då ett tåg passerade en grävmaskin som arbetade intill spåret och skopan upprepade gånger slog in i det passerande tåget, massakrerande skolbarn på skolresa. Det innebär naturligtvis att det aldrig kommer att bli en fungerande järnvägslösning i Norrland. Den möjligheten har man klantat bort. Det var Göran Persson som klantade till det, tror jag.
Jag skrev avsiktligt ”samhällsekonomiskt” för efter vad som framkommit i SVT, om hur SSAB parasiterar på resten av samhället tror jag inte en minut på att SSAB betalar en ersättning för järnvägstransporterna med Idiot-Expressen som kommer ens i närheten av att vara rimlig.
SSAB är ett svenskt Segezhabumprom i den sönderfallande Nationalsocialdemokratiska Rådsrepubliken Sverige.
Falun torsdagen den 24 oktober 2019
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar